کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات مبارزه با مواد مخدر
کد خبر: 4096581
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷

کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات مبارزه با مواد مخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر امسال حدود 40 درصد در سازمان مدیریت کاهش داشته است.

سردار محمد مسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سردار محمد مسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز ۱۱ آبان ماه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بحث مواد مخدر در سطح جهان هر روز پیچیدگی‌های خاصی خود را داشته و گرایشات سوء مصرف مواد در سطح دنیا به معضل جهانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم کاهش اعتبارات، از محل فروش اموال توقیفی که به خزانه می‌رود، سعی می‌کنیم که کمک بهتری به استان‌ها از جمله خراسان جنوبی شود تا شاهد آسیب کمتری در مدارس از موضوع اعتیاد باشیم، افزود: از محل فروش اموال توقیفی باید مبالغی به استان تخصیص پیدا کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امیدواریم که بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه به توافق برسیم، تصریح کرد: از ابتدای امسال حدود یک میلیارد تومان برای طرح یاریگران زندگی اعتبار تخصیص یافته و سال گذشته نیز برای اجرای این طرح همین میزان هزینه شده است.

زاهدیان با اشاره به نگرانی سازمان‌های بین المللی نسبت به موضوع مواد مخدر، بیان کرد: با توجه به حجم مواد صنعتی و موادی که جدیدا به فهرست مواد مخدر اضافه شده، سازمان‌های بین المللی همواره به دنبال رصد و پایش هستند تا مشکل را رفع کنند.

وی با بیان اینکه همجواری با کشور افغانستان این معضل را برای ایران نسبت به سایر نقاط جهان صد چندان کرده است، تصریح کرد: سطح زیر کشت خشخاش 16 درصد کاهش یافته؛ لذا با اصلاح شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت افزایش تولید مواد مخدر را شاهد هستیم.

زاهدیان بیان کرد: با توجه به نابسامانی‌های کشور افغانستان و علی‌رغم اینکه طالبان اعلام کرده از کشت خشخاش جلوگیری می‌کنیم اما شاهد هستیم طی سال جار میلیادی تولید مواد مخدر در این کشور 21 درصد افزایش داشته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تولید فزاینده مواد صنعتی و در واقع وقوع سونامی در این حوزه، اظهار کرد: حجم کشفیات در خراسان جنوبی نیز بی سابقه و منحصر به فرد بوده که نیاز است تلاش بیشتری برای کنترل موضوع داشته باشیم.

زاهدیان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به مسئله مواد مخدر و اعتیاد، بیان کرد: با توجه به اینکه اعتیاد اولین موضوع از  پنج آسیب اجتماعی کشور شناخته شده است، مقام معظم رهبری به مسئولان توصیه کردند: « افراد معتاد قائله شما هستند و با  این عنوان باید به آنها نگاه کنید ».

وی با بیان اینکه باید با تقویت، کار جهاد و مدیریت انقلابی در حوزه‌های مختلف برای کنترل و مهار وضعیت اعتیاد تلاش کرد، افزود: کمبود اعتبار نسبت به سال‌های گذشته مشهودتر بوده؛ بنابراین نیازمند برخورد لازم در حوزه‌های مقابله و درمان و پیشگیری هستیم.

زاهدیان بیان کرد: با وجود اینکه اقدامات جهشی نیز داشته‌ایم اما کافی نیست پس باید توجه ویژه کرد؛ استان خراسان جنوبی نیز به خاطر همجواری با افغانستان ویژگی خاصی دارد که باید به آن توجه خاص کرد لذا بعد از انتصاب در مسئولیت جدید این استان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کردیم.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ورود مواد مخدر به استان خراسان جنوبی زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است، افزود: باید هر چه سریعتر اقدامات جامع در این استان شکل گیرد؛ لذا دستگاه‌های مسئول همراه با هم به دنبال راهکار هستند.

وی گفت: علی‌رغم تلاش‌های بی وقفه‌ای که در استان انجام شده، اما بی برنامگی و عدم تمرکز در موضوعات خاص دیده می‌شود که نشان می‌دهد در روزمرگی‌ها درگیر برخی مسایل شده‌ایم؛ بنابراین باید برای این منظور نقشه راه استانی و هدفگذاری داشته باشیم.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امیدواریم تا ماه‌های آینده موضوع مرکز ماده 16 در استان به نتیجه برسد، اظهار ‌کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت‌های لازم برای راه اندازی این مرکز خواهد داشت.

زاهدیان در خصوص لزوم راه اندازی کمپ ماده 16 در استان خراسان جنوبی گفت: به جای تجزیه اعتبارات باید با ظرفیت خیران و سهمی که استانداری در این زمینه می‌تواند داشته باشد برای راه اندازی این مرکز تلاش کرد؛ استانداری هر سهمی تخصیص داد معادل آن ستاد مقابله با مواد مخدر برای  تجهیزات اعتبار در نظر می‌گیرد تا مکانی مناسب راه اندازی شود.

وی، ساخت مرکز ماده 16 در خراسان جنوبی را الگوی خوبی عنوان کرد و ادامه داد: برای این منظور نیاز است  زمین مستقل تامین  و با ظرفیت خیران مکانی مناسب ایجاد تا مشکلات فعلی رفع شود و می‌توان از ظرفیت نیروهای مسلح برای اداره این مراکز نیز استفاده کرد.

زاهدیان یادآور شد: برای راه اندازی ماده 16 در استان مقرر شده یک مرکز با همکاری شهرداری بیرجند برای درمان معتادان متجاهر مرد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود مرکزی برای بانوان معتاد متجاهر در نظر گرفته شود.

وی در خصوص کشت شاهدانه در خراسان‌جنوبی گفت: موافق این کار هستیم اما باید به گونه‌ای ضابطه مند کشت شود؛ در این حوزه جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده و خراسان جنوبی می‌تواند استان پایلوت در بحث فرآوری شاهدانه طبق دستورالعمل‌ها باشد تا اثر مخدری گیاه کم و اثر غذایی آن مورد استفاده قرار گیرد.

زاهدیان بیان کرد: گیاه شاهدانه کاربردهای مناسب و بالایی دارد چرا که الیاف آن برای جلیقه‌های ضد گلوله و مصنوعات گیاهی مختلف استفاده می‌شود؛ از طرفی قیمت آن بعد از فرآوری گزاف است؛ روغن شاهدانه نیز در بخش صنعتی استفاده قرار می‌گیرد لذا اگر ضابطه مند استفاده شود به نفع استان خواهد بود و حتما کمک می کنیم.

وی ادامه داد: لازم است در استان خراسان جنوبی به دنبال هدف و برنامه مشخص بود تا بتوان در بودجه سال آینده پیش بینی لازم از منابع انجام شود؛ از طرفی برنامه پنج ساله هفتم هم در شرف تدوین است.

انتقاد از دقیق نبودن آمارها

زاهدیان با بیان اینکه می‌توان لایه‌های مختلف در این برنامه تعیین کرد تا حداقل  در حوزه مقابله اقداماتی انجام شود، اما در حوزه درمان و پیشگیری باید کمیته‌های مربوطه  نظرات خود را اعلام کنند تا اتفاق بهتری رقم خورد، ادامه داد: کنترل کویر استان می‌تواند یکی از برنامه‌ها باشد.

وی از دقیق نبودن آمارها در استان انتقاد و تصریح کرد: باید ضمن اعلام دقیق آمار معتادان مشخص شود چه میزان موادی که در کشور کشف می‌شود از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند یا چه میزان حجم درمان اعتیاد باید در استان متمرکز شود.

زاهدیان با تاکید بر اینکه هر کمیته باید برنامه مشخص تا پایان سال و سال آینده ارائه دهد، افزود: بحث کنترل کویر از 15 سال گذشته تاکنون مطرح بوده و هر زمان دستگاهی دنبال آن است لذا به جمع بندی نرسیده‌ایم اما در تهران جلساتی  با موضوع مواد مخدر و  طرح کنترل کویر برگزار که سهم هر بخش و دستگاه مشخص شده لذا بر اساس آن دنبال اعتبار و نیاز اجرایی باید باشیم تا برای سال آینده کار کنترل کویر شروع شود.

وی بیان کرد: حوزه گردشگری نیز با توسعه زیرساخت های لازم در زمینه های اقتصادی می تواند به بحث کویر ورود پیدا کند و یکی دیگر از موضوعات توجه به نقاط محروم استان است که افراد درگیر قاچاق نشوند؛ برای معیشت و کار توسعه‌ای در این مناطق طرحی با وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود تا از امکانات توسعه برای پشتیبانی‌های بین المللی بتوانیم استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در مرزهای افغانستان نیز می‌توانیم کشاورزان را ترغیب به کشت‌هایی کنیم که قابلیت فرآوری و ارزش افزوده دارد؛ در حوزه ایست و بازرسی‌ها نیز لازم است طرحی ارائه شود تا بتوان  کار اساسی و زیربنایی انجام  داد.

زاهدیان با بیان اینکه اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخد امسال حدود 40 درصد در سازمان مدیریت کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: اکنون نیروهای انتظامی در بدترین شرایط زیستی این ایستگاه‌ها فعالیت کرده و حداقل زیرساخت‌ها برای مسافرانی که در ایست و بازرسی‌ها توقف دارند نیز دیده نشده است که برای این موضوع نیاز است برنامه چهار ساله تعریف و متناسب با آن هر سال یک ایست و بازرسی ساماندهی شود.

انتهای پیام
captcha