بسیاری از مسئولان هنوز مصوبه عفاف و حجاب را مطالعه نکرده‌اند
کد خبر: 4094346
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
زهرا آیت‌اللهی:

بسیاری از مسئولان هنوز مصوبه عفاف و حجاب را مطالعه نکرده‌اند

سرپرست گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: اگر می‌خواهیم در مورد حجاب و عفاف، به کار اجرایی برسیم ابتدا باید این مصوبه را به خوبی بخوانیم که وظیفه دستگاه‌های مختلف در آن به خوبی اشاره شده است اما هنوز بسیاری از مسئولان با این مصوبه آشنایی ندارند.

زهرا آیت‌اللهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «زن، عفاف، پوشش» امروز سه‌شنبه 3 آبان‌ماه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

زهرا آیت‌اللهی، سرپرست گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید؛

در قانون مجازات اسلامی آمده است که حجاب باید رعایت شود و اگر رعایت نشود شخص مجازات می‌شود اما الان چنین مجازات‌هایی انجام نمی‌شود. البته این مورد از تعزیرات است یعنی دین، آن را جرم می‌داند ولی مجازات مشخصی برای آن در نظر نگرفته و به حاکمیت واگذار کرده و در نتیجه دادگاه در این مورد تصمیم می‌‌گیرد. امروزه مثلاً نیروی انتظامی می‌گوید می‌‌توان برخی مجازات‌ها را به مواردی دیگر همانند الزام به حضور در دوره‌های آموزشی تبدیل کرد، بنابراین اگر آدم بدحجابی پیدا کردیم وی را دستگیر یا مجازات مالی نمی‌کنیم چراکه ممکن است حساسیت ایجاد کند که اینها می‌خواهند از مردم پول جمع کنند بنابراین برای آنها دوره آموزشی برگزار می‌کنیم.

البته باید نظر دادگاه هم برای برگزاری این دوره‌ها وجود داشته باشد و از سوی دیگر نیروی انتظامی می‌گوید نمی‌توانم منتظر رای دادگاه بمانم. اینها مواردی هستند که باید نیروی انتظامی در مورد آن توضیح دهد. بنده چند سال عضو شورای اجتماعی کشور بوده‌ام و این موارد را آنجا شنیده‌ام بنابراین قانون اساسی، این موارد را به اسلام واگذار کرده و اسلام هم حجاب را واجب دانسته است.

جایگاه حجاب در قانون اساسی

بنده دیده‌ام که برخی دوستان هم تشکیک می‌کنند که آیا می‌توانیم بر اجباری بودن حجاب تاکید کنیم؟ این در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) تاکید داشته‌اند که زن‌ها باید وضع خود را عوض کرده و حجاب را رعایت کنند.

رهبر معظم انقلاب صراحتاً فرمودند که مصوبه عفاف و حجاب را تکمیل کنید و جالب است ایشان از بازنگری سخن نگفتند. ایشان تاکید داشتند که در مورد عفاف و حجاب، گزارش‌ها امیدوارکننده نیست و در برخی دستگاه‌ها الزامی بودن حجاب رعایت نمی‌‌شود در حالی که حجاب اجباری بر اساس شرع واجب است. بنابراین رهبر معظم انقلاب به خوبی در جریان همه چیز هستند و صرفاً به اطلاعات ما اکتفا نمی‌کنند.

تأکیدات رهبر انقلاب بر رعایت حجاب

رهبر معظم انقلاب در نشستی دیگر تاکید کردند که چرا بازیگرمحور و هنرپیشه‌محور شده‌اید و جوانان متفکر و نخبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و ... را جلو نمی‌آورید. ما نمی‌خواهیم آنها را وزیر کنیم اما بالاخره می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. از اول انقلاب تاکنون چند بار شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی درباره عفاف و حجاب داشته و مصوبات آن هم ضمانت اجرایی دارد چون هر سه رئیس قوه، عضو این شورا هستند. اخیرا هم آقای اژه‌ای گفتند مصوبات آن لازم الاجرا است در غیر این‌صورت جرم است. سال 1376 کلیاتی در مورد حجاب به دستگاه‌ها ارائه شد و دستگاه‌ها کاری نکردند اما در سال 1384 آن را عملیاتی و نقش هر دستگاه را مشخص کردند.

اما چرا مقام معظم رهبری رهبری از تکمیل این مصوبه سخن گفتند، علت این بود که برخی تغییرات در ادارات رخ داده و مثلا دستگاه‌های جدیدی همانند وزارت ورزش و جوانان ایجاد شده یا درباره مناطق آزاد تجاری، مواردی در این مصوبه ذکر نشده بود که باید به آن هم اشاره می‌شد. بنابراین وقتی می‌خواستیم مصوبه عفاف و حجاب را تکمیل کنیم تاکید داشتیم که نمایندگان نهادهای مختلف در آن جلسات باشند و نتیجه آن شد که ما فرستادیم خدمت مقام معظم رهبری و در آبان 1397 آن را دریافت و خدمت رئیس جمهور فرمودند که آن را فورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنید چون اگر به وضعیت عفاف و حجاب رسیدگی نکنید وضعیت روز به روز بدتر می‌شود و وقتی حجاب قانونی شد باید همه به آن عمل کنند.

وضعیت مصوبه عفاف و حجاب

مقام معظم رهبری فرمودند ما مدعی حکومت اسلامی هستیم لذا مبنای قوانین باید اسلام باشد و اوامر الهی اجرا و نواهی الهی نهی شود و ما باید حلال و حرام الهی را رعایت کنیم. ایشان همچنین فرمودند مردم ما متدین هستند و اینکه در عزاداری‌ها و اربعین و دیگر مراسمات مذهبی با این عظمت شرکت می‌کنند نشان دهنده متدین بودن آنهاست. ما این مصوبه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم و البته برخی می‌گفتند مشکل از عدم اجراست که نهایتاً رئیس جمهور فرمودند این خیلی طولانی است بنابراین آن را خلاصه کنید.

 

به نظرم بسیاری از دوستان حزب اللهی هنوز این مصوبه سال 1397 را نخوانده‌اند و این بسیار بد است بنابراین اگر می‌خواهیم در مورد حجاب و عفاف، به کار اجرایی برسیم ابتدا باید این مصوبه را به خوبی بخوانیم که وظیفه دستگاه‌های مختلف در آن به خوبی اشاره شده است اما هنوز بسیاری از مسئولان با این مصوبه آشنایی ندارند. البته کار فرهنگی همانند ساخت فیلم، ترویج ازدواج، و ... هم ضرورت دارد. از سوی دیگر معتقدم سازمان اوقاف و امور خیریه امکانات زیادی دارد که باید از آن استفاده کرد. در این راستا باید به مسئولان فشار آورد که کارها را به نحو بهتری انجام دهند.

انتهای پیام
captcha