ترویج فرهنگ ارجاع مردم به ریش‌سفیدان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در اردبیل
کد خبر: 4094327
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

ترویج فرهنگ ارجاع مردم به ریش‌سفیدان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در اردبیل

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: احیا و ترویج فرهنگ ارجاع به ریش‌سفیدان و معتمدان و استفاده از آنها به عنوان الگو و مرجع، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و خشونت در جامعه ضروری است.

رضوان باقلاچی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، رضوان باقلاچی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، سوم آبان‌ماه، در دیدار با برخی مسئولان در اردبیل اظهار کرد: احیا و ترویج فرهنگ ارجاع به ریش‌سفیدان و معتمدان و استفاده از آنها به عنوان الگو و مرجع، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و خشونت در جامعه ضروری است.

وی بیان کرد: استان اردبیل با وجود داشتن آوازه فرهنگی و مذهبی، از نظر خشونت، یکی از خشن‌ترین استان‌های کشور است اما مصادیق خشونت و نزاع‌های دسته جمعی به طور عمده بر سر مسائل جزئی روی می‌دهد.

باقلاچی افزود: ما در استان اردبیل فرهنگ غنی و الگوهای عالی داریم و نیازی به فرهنگ‌سازی و الگوسازی نیست و باید فرهنگ مناسب هر منطقه را برای قومیت‌های همان منطقه ترویج دهیم.

وی ادامه داد: برخی صاحب نظران درباره عوامل خشونت و آسیب‌های اجتماعی تحقیقاتی انجام داده اند و اردبیل به دلیل مهاجرپذیر بودن بخصوص بعد از تبدیل شدن به استان و مهاجرت از شهرستان‌های استان به مرکز آن، شاهد بروز فرهنگ‌ها، رسوم و عقاید مختلف بوده است.

باقلاچی تصریح کرد: شهر اردبیل به طور عمده دارای آب و هوای خشک است و مردم این دیار حدود ۹ ماه سال را در هوای سرد سپری می‌کنند و به عنوان مثال، خانواده‌ای که از شهرستان پارس آباد به مرکز استان مهاجرت کرده، در واقع از آب و هوای گرم و مرطوب به آب و هوای سرد و خشک منتقل شده و این تغییرات در انسان‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: انسان‌ها به لحاظ ماندگاری در مناطق مختلف با آب و هوای آن نواحی سازگار می‌شوند و برای فردی که به عنوان مثال با فرهنگ اصیل و بومی یکی از شهرستان‌ها یا روستاهای استان وارد فرهنگ متنوع شهر اردبیل شده، ساختارها به هم می‌ریزد و کاشی و سرامیک‌ها که جایگزین مصالح بومی شده اند و طبیعت سرد دارند و حتی تنفس در هوای جدید، غذای جدید و لهجه متفاوت نیز در او تاثیرگذار می‌گذارد.

به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گوشت گوساله، مرغ و ماهی طبعی سرد دارند و نگاه به تغذیه هم بهتر است با لحاظ ویژگی‌های مزاجی و طبیعت بومی افراد باشد زیرا ناهمخوانی غذاها هم باعث تغییرات در خلق و خوی و ایجاد اختلافات خانوادگی می‌شود.

باقلاچی اضافه کرد: اگر مردم غذاهایی را که در مناطق بومی و زادگاه خود مصرف می‌کردند را بعد از مهاجرت به شهر دیگر مصرف کنند، تغییرات محسوسی در رفتارها مشاهده نخواهد شد و در اردبیل اغلب غذاخوری‌ها، آش فروشی‌ها و ساندویجی‌ها شلوغ است و مصرف غذاهای دارای طبیعت سرد، آستانه تحمل و تاب‌آوری را بخصوص در افراد مهاجر کاهش می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: اصلاح سبک زندگی در حوزه‌های مختلف، علاج کاهش خشونت است و حتی عطری که در گذشته استفاده می‌کردیم به طور عمده طبیعت گرم را القا می‌کرد اما امروزه ادکلن و عطرهای دارای طبیعت سرد را استفاده می‌کنیم.

وی مسائل اقتصادی را نیز عامل بروز خشونت دانست و افزود: اردبیل یکی از استان‌هایی است که بیشترین مصرف نان و خوراکی را دارد و مصرف‌گرایی در بین ما رواج یافته است و این عوامل نیز در مدیریت اقتصادی خانواده، ضعف‌ها و نقص‌هایی ایجاد و زمینه خشونت را فراهم می‌کند.

باقلاچی ادامه داد: چند ماه قبل عده ای از متخصصان طب اسلامی، ایرانی، سنتی، گیاهی و پزشکان عمومی را گردهم آوردیم و از آنها خواستیم در خصوص غذا و اصول تغذیه مردم، اشتراکات خود را بیان و از ارایه اختلاف دیدگاه‌ها پرهیز کنند و آنها چهار عامل آب، خواب، بیداری و ورزش را از حیث نحوه مصرف یا انجام و زمان آنها مهم اعلام کردند.

وی افزود: در گذشته که روی آسفالت یا زمین خاکی فوتبال بازی می‌کردند، نخبه پروری را بیشتر شاهد بودیم اما اکنون خود را به رایانه و خلوت گزینی متکی کرده ایم و فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای نیز خشونت را القا می‌کنند و امکان تخلیه انرژی را به جوان و نوجوان نمی‌دهند و به ناچار انرژی جوان در خیابان و در حین نزاع تخلیه می‌شود و باید بسترهای احیای بازی‌ها و سرگرمی‌های بومی و محلی فراهم شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: در بررسی آمادگی برای کنکور نیز مشاهده می‌کنیم که دانش آموز در حین مطالعه از چیپس و پفک استفاده می‌کند در حالی که در گذشته، نخود و کشمش و نظایر آن استفاده می‌شد و این مسائل ریز هم در ایجاد بیماری‌ها و سپس بروز خشونت‌ها تاثیرگذار است.

باقلاچی اظهار کرد: سوء تغذیه ای که شاید در برخی مناطق مشاهده می‌شود، از نظر متخصصان امر، ناشی از کمبود برخی ویتامین‌هاست، بنابراین حتی خیّران و نیکوکاران نیز وقتی به مناطق مختلف کمک رسانی می‌کنند باید با لحاظ نیازمندی‌ها کمک‌های خود را اهدا کنند و در منطقه‌ای که کمبود نوعی ویتامین مشهود است، نباید انواع شوینده یا نظایر آن توزیع شود و جهت دادن به امور خیریه نیز از این منظر اهمیت دارد.

انتهای پیام
captcha