بازآفرینی لباس اقوام در پوشش‌های اسلامی برگ برنده نظام فرهنگی است
کد خبر: 4093970
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
دبیر شورای فرهنگ عمومی:

بازآفرینی لباس اقوام در پوشش‌های اسلامی برگ برنده نظام فرهنگی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه مدیران در کارگروه مد و لباس باید برای نوآوری و فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان تلاش کنند، گفت: بازآفرینی لباس اقوام در پوشش‌های اسلامی کاملا مطلوب و برگ برنده نظام فرهنگی و هنری کشور است.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، شب گذشته، یکم آبان‌ماه در نشست با اصحاب رسانه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مهم‌تر از هرگونه تصمیمی تغییر نگاه استان و تهران به ظرفیت‌های اصلی و نقش‌آفرینی کاملا محوری خراسان‌جنوبی به‌عنوان بخشی از سرزمین خراسان در آینده فرهنگی کشور است.

وی افزود: این سرزمین موضوع درجه دو یا درجه سه نیست و در واقع دروازه بسیاری از اتفاقات بزرگ در کشور بوده و است و این امر در دانشگاه‌ها و بخش عرفان نشان داده شده است؛ این استان دروازه صدور فرهنگ ایران امروز به کشورهایی چون افعانستان برای اوج‌گیری تعاملات خواهد بود.

امامی با تأکید بر خواهرخواندگی شهرهای مرزی و مطرح کردن این امر در اجلاس اخیر وزاری یونسکو به‌عنوان پیش ایده، تصریح کرد:‌ این شهرها باید به اوج اشتراکات و روابط خویشاوندی برسند و از طرفی باید خراسان‌جنوبی مهیای آینده متفاوت باشد. 

وی با بیان اینکه با صرف تغییر زیرساخت‌های خراسان نمی‌توان آن را توانمندتر دید بلکه باید جریان‌ساز فرهنگی بود و لازم است عرصه‌های مختلف فرهنگ مادی را به فرهنگ معنوی پیوند زد و این تعریف ما از خراسان‌جنوبی است، گفت: نظریه عدالت فرهنگی را باید در استان‌ها پیاده کنیم که در این راستا ابتدا به نگاه عادلانه و سپس به امکانات عادلانه در استان‌ها نیاز داریم.

امامی با بیان اینکه در جستجوی امکان و شکل‌گیری نظریه فرهنگی در استان هستیم، افزود: ظرفیت‌های مطلوب بازار خراسان‌جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی اقتضا می‌کند که در حوزه پوشش اسلامی و به‌طور مشخص چادر به‌عنوان پوشاک فراگیر در  این منطقه فعال‌تر باشیم.

سیاست دولت حمایت از کارخانه‌های چادر مشکی است

وی با بیان اینکه باید به فکر کاهش قیمت و تنوع در مراکز تولیدی باشیم، اظهار کرد: سیاست دولت حمایت از کارخانه‌های چادر مشکی است تا روزی که وابسته به واردات چادر مشکی نباشیم و هزینه بالایی که بیش از ۱۵ میلیون متر مربع از نیاز کشور را با واردات قاچاق یا بار مسافرتی تأمین می‌کنیم تقلیل یابد تا به جای آن صدها نیروی کار را به اشتغال برسانیم.

امامی با اشاره به حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس بیان کرد: سرمایه‌گذاری استان‌ها هم باید پای کار باشد تا قفل‌های بسته را باز کرده و نیاز کشور برطرف شود؛ صنایع فرهنگی هنری و کالای پوشاک از مزایای اقتصاد سبز بوده و اگر صادرات فرهنگی داشته باشیم بهتر از صادرات منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه احیای عروسک‌های سنتی استان از جمله دوتوک یکی از مصادیق است، افزود: عروسک یک کالای هنری در انتقال فرهنگی بین نسل‌هاست که ما را به حکایت‌های قدیم پیوند می‌دهد و مشکل ما این است که ‌اسباب‌بازی‌ها از زمینه فرهنگی ما به دور است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مدیران شهری در کارگروه مد و لباس باید برای نوآوری و فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان تلاش کنند تا با توسعه خانه‌های خلاق و صنایع فرهنگی بتوانیم به رهیافت مناسبی برسیم که امیدواریم کارگروه استان نیز در این زمینه تلاش کند. 

امامی ادامه داد: توجه به آیین‌ها و سنت‌های جمعی برای جذب گردشگران از سیاست‌های دولت بوده و برگزاری این مناسک و جشن‌های استانی و محلی  و روستایی مورد حمایت قاطع ماست تا همبستگی اجتماعی را رقم بزند؛ آیین‌هایی که با اقتصاد منحصر به‌فرد استان عجین است از جمله جشن عناب و زعفران و زرشک باید در استان توسعه یابد و متعاقب آن گردشگری استان با تقویم رویدادهای گردشگری منطبق شود تا مانند یک محرک مردم را جذب کند.

وی با تأکید بر حمایت از گردشگری و توسعه رویدادها تصریح کرد: منتطر بررسی روزی در تقویم ملی به نام روز زعفران هستیم که با حمایت از فعالان، توجهات ملی را جذب کند؛ در صورت عدم توجه به رویدادسازی گردشگری رشد نخواهد کرد.

امامی با بیان اینکه بازآفرینی لباس اقوام در پوشش‌های اسلامی کاملا مطلوب و برگ برنده نظام فرهنگی و هنری کشور است، تصریح کرد: باید دید چه اندازه سعی کرده‌ایم از ویژگی‌های پوشاک اقدام در فرم مدارس استفاده کرده و برای این استفاده باید حدی از تناسب، همگونی و ارزان تمام شدن را درنظر بگیریم.

احیای ظرفیت‌های پوشاک سنتی

وی با بیان اینکه استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها و نمادها مورد تأکید است و ما به جد و با تأکید وزارت آموزش و پرورش احیای ظرفیت‌های پوشاک سنتی را با رعایت چارچوب‌های اصیل اسلامی خواهیم خواست، ادامه داد: محدودیتی برای استفاده از لباس سنتی در ادارات نداریم اما تشخیص موضوع برعهده کارگروه مد و لباس هر استان است.

امامی با تأکید بر بازآفرینی المان‌های لباس سنتی بر روی مانتو، افزود: آنچه که درست است میزان ترویج و تبلیغ لباس سنتی و لباس‌های اقوام ایرانی در صدا و سیماست تا از انقراض آن جلوگیری کند و مانند یک دژ محکم در برابر تهاجمات فرهنگی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها بازآفرینی نمادها را الزام کردیم، افزود: سیاست قاطع حمایت از لباس‌های سنتی است، چراکه بیش از لباس‌های امروزی چارچوب‌های فرهنگی را حفظ می‌کنند.

امامی با بیان اینکه نکته مهم در جنگ فضای مجازی و آوردگاه شبکه‌های اجتماعی توان تولید و تأمین محتواست، تصریح کرد: ما در یک عدم توازن تولید محتوا به سر می‌بریم و در تولید محتوایی که فرهنگ و زیست‌بوم و نیازهای تربیتی ما را عرضه کنند، عقب مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بستر انتقال نیز به‌واسطه کم‌کاری‌های سیستم فناوری اطلاعات در کشور و عدم سرمایه‌گذاری‌ها خلأ و نقص داریم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد وضعیت و شرایط موقت است و باید به‌زودی احساس بحرانی بودن را خاتمه داده و به وضعیت عادی برگردیم؛ بر این اساس به‌نظر می‌رسد در مورد محدودسازی پهنای باند شبکه‌های اجتماعی به سمت تعامل گام به گام با مردم و خصوصا جوانان و نوجوانان پیش رویم و در مورد نقشه راه گام به گام چند ماهه در خصوص مهاجرت در فضای مجازی صحبت کنیم. اکنون تصمیم‌گیری تروریسم روباتیک و ناامن‌سازی از طریق بستر اینستاگرام در یک ماه گذشته به کشور تحمیل شد.

امامی با بیان اینکه این ناامن‌سازی و تهاجم می‌تواند دقت تصمیم را کاهش دهد و در کوتاه‌مدت به‌علت اینکه اینستاگرام شروط حداقلی ما را در خصوص مسائلی نپذیرفته نمی‌توان انتظار تصمیم‌گیری دقیقی داشت، ادامه داد: حتما باید در کشور به سمت یک عقلانیت و سواد رسانه‌ای پیش رویم؛‌ اینجاست که خانواده‌ها مجهز و انگیزه‌مند می‌شوند که بیشتر مدیریت فضای مجازی خانواده را در دست بگیرند.

وی با بیان اینکه خانواده به جای اکتفا به چارچوب‌های رسمی، خود باید مدیریت کند، تصریح کرد: تربیت نسلی و خانوادگی امروز در گرو سواد رسانه‌ای است و اگر سواد رسانه‌ای نباشد شاهد فروپاشی خانواده خواهیم بود.

امامی با بیان اینکه ایران را تهران دیدن و تهران را ایران دیدن بزرگترین خطای سیاست فرهنگی سال‌های اخیر است، افزود: زیست‌ بوم‌گرایی شرط عدالت اجتماعی است و پژوهش‌های فرهنگی و مردم‌شناسی در ایران بهترین منابع برای این ادعاست. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به تعدد اقوام در کشور ایران بیان کرد: متنوع‌ترین کشور از حیث اقوام زبان و گویش‌ها بوده و جزو سه کشور اول جهان هستیم؛ لذا باید توجه داشت که هیچ سیاستی با هویت تاریخی بدون توجه به تنوع فرهنگ موفق نیست. 

مسئول کارگروه مد و لباس با بیان اینکه کاربرد لفظ محرومیت برای خراسان‌جنوبی اشتباه است، گفت: اینکه منابع ملی در ۷۰ سال گذشته عادلانه توزیع نشده شکی در آن نیست؛ از همین رو شاهد هستیم در تخصیص منابع و زیرساخت‌ها مخصوص برای توسعه همچون راه و برق حق مطلب ادا نشده است، اما راه عبور از محرومیت انباشتی از سرمایه‌گذاری دولتی نیست، بلکه ظرفیت‌های مردم و استان باید احیا شود.

وی ادامه داد: عدم حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز علت عقب‌ماندگی زیرساخت‌هاست، اما باید به گفتمان استان محروم در خراسان‌جنوبی پایان داد و نام استان فرصت‌ساز را به آن نهاد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه به نفع دولت است که نگاه خود را نسبت به خراسان‌جنوبی تغییر دهد و این مهم با همکاری رسانه‌ها محقق می‌شود، اظهار کرد: عدم مرکزگرایی شعار نیست بلکه در دوره جدید توجه خاصی به این موضوع شده است.

وی یادآور شد: انتخاب مدیران تحول‌گرا که راهبر نظام فرهنگی استان باشند، بخشی از رفع محرومیت است، چراکه با منابع انسانی می‌توان رفع محرومیت کرد تا با پول‌پاشی؛ لذا کلمه استان محروم باید از خراسان‌جنوبی برداشته شود. 

امامی با اشاره به طبیعی بودن الیاف مورد استفاده از البسه و منسوجات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این دستبافت‌ها می‌تواند اقتصاد خانگی را سامان دهد، لذا استفاده از دستگاه‌های کوچک تولید پارچه بخش مهمی از نیاز به منسوجات سلامت‌محور را در کشور سامان می‌دهد.

مسئول کارگروه مد و لباس با بیان اینکه استفاده از الیاف طبیعی در عبور از بحران‌های فعلی به‌خصوص لباس خانگی و پوشاک زنانه کمک می‌کند، یادآور شد: هر خانه خراسان‌جنوبی با سرمایه‌های کوچک و نوآوری می‌تواند دارای یک دستگاه پارچه‌بافی باشد و محور لباس، شومیز و لباس اجتماعی باشد.

نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان تصویب شد

وی با بیان اینکه امروزه پنبه محصول دست‌نیافتنی در کشور است، گفت: اما این استان می‌تواند در صنعت پنبه و پشم و استفاده از  پارچه‌های سنتی کمک کند و اگر برندسازی شود تا هر ایرانی دوست داشته باشد یک لباس از الیاف طبیعی داشته باشد و به واسطه بُعد سلامت آن می‌تواند تبلیغات کرد.

امامی با بیان اینکه محرومیت اصلی محرومیت مرکز و برنامه‌ریزان از فهم استان است، ادامه داد: عدم حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌دلیل ناتصویرسازی رسانه‌ها از ظرفیت‌هاست.

وی بر برگزاری نشست‌های سلامت‌محور در حوزه پوشاک تأکید کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند پژوهش‌های تجربی درخصوص آثار مثبت منسوجات طبیعی استان که مزیت‌دار است را در قالب همایش‌هایی نشان دهد که حتما از این موضوع حمایت می‌کنیم. 

امامی با بیان اینکه به‌خاطر استفاده از الیاف پلی‌استر بیش از ۷۰ درصد پوشاک خانگی و لباس زیر، استاندارد نیست، گفت: کارگروه پوشاک سلامت‌محور راه‌اندازی شده و تلاش می‌کنیم تا شاخص‌های فنی و علمی ضرر یا سلامت‌بخشی پوشاک اعلام شود تا به سمت پوشاک استاندارد حرکت کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: گردشگری سلامت معنوی نیز برای کسانی که به‌دنبال آرامش و تجربه متفاوتی از زندگی پیچیده شهری هستند، اهمیت دارد؛ لذا بافت تاریخی، مردم آرام و مهمان‌پذیر استان خراسان‌جنوبی و ظرفیت کویر در کنار هم می‌تواند بسته گردشگری معنوی را در استان ایجاد کند که به نظام فرهنگی استان پیشنهاد می‌شود تا از این ظرفیت استفاده کنند.

وی یادآور شد: موسیقی مقامی و دوتار خراسان و خوانندگان بزرگ منطقه هم در گردشگری معنوی می‌تواند اثرگذار باشد، اما زیرساخت‌ها نیز باید به این سمت حرکت کند.

امامی بیان کرد: نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان تصویب شده و از این پس برای استان‌های دارای نقشه مهندسی فرهنگی، اعتبار ویژه‌ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام
captcha