ولایت اصلی‌ترین محور اسلام است
کد خبر: 4093175
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
حجت‌الاسلام ماندگاری:

ولایت اصلی‌ترین محور اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه، ولایت را اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسئله‌ اسلام برشمرد و اظهار کرد: محور همه‌ اعتقادات و حتی اصول دین، ولایت است.

حجت الاسلام ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 28 مهرماه، در نشست تبیینی و معرفتی دانشجویان دانشگاه تبریز، ولایت را اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسئله‌ اسلام برشمرد و اظهار کرد: محور همه‌ اعتقادات ما و حتی اصول دین، ولایت است و اگر در اصول دین دقت کنیم، خواهیم دید که توحید یعنی پذیرش ولایت خدا؛ نبوت یعنی پذیرش ولایت پیامبر(ص)؛ امامت یعنی پذیرش ولایت امامان؛ عدل یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خود با تشخیص ولی و معاد یعنی پاسخگویی انسان‌ در روز قیامت براساس خط‌کشی و معیار ولایت.

وی ادامه داد: براساس فرمایش امام صادق(ع) اصلی‌ترین سؤالی که در روز قیامت از ما خواهند پرسید این است که آیا توانسته‌ایم با هدایت ولایت، از نعمات الهی در مسیر بندگی خداوند استفاده کنیم یا خیر.

ماندگاری، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نوک حمله‌ دشمن همیشه به سمت ولایت گرفته شده است، افزود: دشمن سه هدف اصلی را در خصوص ولایت برعهده دارد؛ هدف اول دشمن تضعیف ولایت است و همانطور که شاهد هستیم، دشمن با استفاده از فضای مجازی کاری می‌کند که ما با سرگرم شدن در این فضا، کلام الهی را نشنویم.

این استاد حوزه و دانشگاه، دومین و سومین هدف دشمن را «تخریب» و «تحریف» ولایت عنوان کرد و گفت: ما در طول سال‌های اخیر در تبیین ولایت کوتاهی کردیم و بجای اینکه با استدلال با جوانان بحث کنیم، به‌صورت احساسی و شعاری عمل کرده‌ایم.

وی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و تأکید کرد: یکی از راه‌های جداکردن جوانان معترض از صف فتنه‌گران، باز کردن فضای گفت‌وگو و دادن تریبون به جوانان و دانشجویان است و نباید اجازه‌ دهیم فتنه‌گران با استفاده از مظلوم نمایی جوانان را به دام بیاندازند.

این کارشناس مسائل مذهبی در تشریح «چیستی ولایت» یادآور شد: بهترین راه برای تبیین و تشریح مفاهیم دینی از جمله ولایت، استفاده از روش تمثیل و مثال زدن موضوعات قابل درک و لمس برای افراد است و ما در تبیین چیستی ولایت از شش مثال مربی ورزشی، کارگردان فیلم، فرمانده نظامی، راهنمای گردشگری، معلم آموزشی و مدیر یک مجموعه اداری استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما نباید در بیان چیستی ولایت صرفاً از عنوان «سرپرست» استفاده کنیم و بهتر است سرپرستی شبیه مربی ورزشی را معرفی کنیم که سه وظیفه‌ هدایت ورزشکاران برای حرکت رو به جلو، پاس‌کاری و گل زدن را برعهده دارد. لذا ولی نیز این گونه عمل می‌کند و موجب تعالی و پیشرفت جامعه می‌شود و دشمن می‌خواهد ولایتی را که مراحم است، مزاحم جلوه دهد. درواقع ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در دفاع مقدس با مربیگری و ولایت امام خمینی(ره) به شهادت رسیدند.

ماندگاری همچنین با اشاره به نقش کارگردان در تهیه‌ یک فیلم، گفت: همان‌طور که یک کارگردان نقش، دیالوگ و آراستگی بازیگران و هنرپیشه‌ها را در فیلم تعریف می‌کند، ولی نیز همین نقش را در زندگی ما دارد و چه بسیار شهدایی که با کارگردانی خداوند و هدایت‌های امام خمینی(ره) در شلمچه، طلائیه و ... هنرنمایی کردند.

وی در خصوص تفاوت حکم ولی و حکم طاغوت بیان کرد: چون که ولی حکم خدا را بیان می‌کند، ابتدا خودش باید به آن حکم عمل کند اما شاه و طاغوت از روی هواهای نفسانی حکم می‌کنند و حکمشان از جانب خدا نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه، در ارتباط با «چرایی ولایت» نیز گفت: ولایت‌مداری راهی برای آسان‌سازی امور است. همانطور که در سفر حج، حجاج اعمال حج را با تبعیت از روحانی کاروان انجام می‌دهند و این کار موجب سهل و آسان شدن اعمال آن‌ها می‌شود. دومین دلیل چرایی ولایت، موفقیت انسان در امور است. به‌عنوان مثال ما در بحث اختراعات شاهد هستیم که در دوره‌ پهلوی تنها ۸۰۰ اختراع و در دوران بعد از انقلاب بیش از ۴۰ هزار اختراع به ثبت رسیده است که این موضوع یکی از ثمرات ولایت‌مداری است.

وی بالارفتن ارزش یک کار و ناامیدی دشمن را سومین و چهارمین دلیل چرایی ولایت بیان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب از حدود ۲۰ سال قبل همواره بر موضوعاتی چون اقتصاد، فرهنگ، تبیین و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر امید آفرینی در جوانان تأکید کردند اما متأسفانه آن‌طور که باید به هیچ‌کدام از این فرامین گوش ندادیم. اکنون جمهوری‌اسلامی از جانب تحریم‌ها به‌عنوان ویروس خارجی و منافقین و نفوذی‌ها به‌عنوان ویروس‌ داخلی مریض است و رهبر انقلاب تنها طبیب این نظام هستند که به‌عنوان یک رهبر چند راهبردی، دشمنان را ناامید و عصبی می‌کنند.

ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود در خصوص «چگونگی ولایت‌مداری» اظهار کرد: ولایت‌مداری فکری، ولایت‌مداری عملی و ولایت‌مداری نتیجه‌ای سه‌ نوع از انواع ولایت‌مداری است. جناب عبدالعظیم حسنی که زیارتش‌ همانند زیارت امام حسین(ع) ارزشمند شمرده می‌شود، به این دلیل جایگاه والایی دارد که در تمامی امورات خود از امام هادی(ع) مشورت می‌گرفت. ما نیز باید بجای ولایت‌مداری شعاری، ولایت‌مداری فکری و عملی داشته باشیم و در ولایت‌مداری نتیجه‌ای نیز باید نتیجه را صرفاً در راستای منافع ولایت جست‌وجو کنیم و نه در منافع شخصی.

انتهای پیام
captcha