8 سفارش قرآن برای رفع گرفتاری‌ها
کد خبر: 4091673
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶

8 سفارش قرآن برای رفع گرفتاری‌ها

خطیب برجسته کشورمان با یبان اینکه شهدا از گنج‌های معنوی قرآن برای مسیریابی استفاده کردند، به تبیین 8 عاملی که قرآن کریم برای رفع گرفتاری‌های دنیوی به آن سفارش فرموده است، پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاریبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، خطیب برجسته کشورمان امروز، 21 مهرماه در دهمین یادواره شهدای صنایع فجر شیراز گفت: قرآن می‌فرماید شهدا راه رستگاری و فلاح را پیدا کردند اما سئوال این است که شهدا از کدام مسیریاب استفاده کردند که موفق به پیدا شدن راه شدند.

وی به تبیین گنج‌هایی که شهدا از قرآن کریم گرفته و به آن رسیدند تا مقام شهادت را کسب کردند، پرداخت و افزود: آیه 5 سوره بقره می‌فرماید « أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند» نخستین گنجی است که شهدا به آن دست پیدا کردند.

ماندگاری آیات 157 سوره بقره « أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ بر ايشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏يافتگان [هم] خود ايشانند»، 56 سوره مائده « وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ؛ و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند ولى خود بداند [پيروز است چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند»، 20 سوره توبه « الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏ اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اينان همان رستگارانند» و 7 سوره حجرات «... وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ؛ ... و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنين‏اند] ره‏يافتگانند» را دیگر گنج‌هایی برشمرد که شهدا به آن دست یافتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهدا قریب 25 مدال قرآنی دارند، گفت: 36 هزار دانش‌آموز شهید در کشور داریم که آنقدر رشد کردند تا حتی از اساتید خود هم جلو زدند و در حقیقت شهدا جزو افتخارات این مملکت هستند.

وی با تصریح اینکه شهدا همواره از دستورات قرآن، عترت و ولایت پیروی کردند تا به رستگاری رسیدند، گفت: خداوند در آیات نخستین سوره بقره بر این نکته تأکید می‌کند که قرآن مایه هدایت تقواپیشگان است آن هم کسانی که به غیب ایمان دارند یعنی باید به نکاتی که خداوند از عالم غیب بیان فرموده است ایمان آوریم.

ماندگاری اظهار کرد: جنگ ما با سایر جنگ‌ها فرق داشت و تفاوت آن در معنویت رزمندگان ما بود. امروز هم اگر در حوادث زندگی و انقلاب در کنار تلاش‌هایی که مردم و مسئولان باید انجام دهند، عوامل معنوی را پررنگ کنیم، قطعاً در جنگ‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هم مانند دفاع مقدس پیروز شده و به رستگاری خواهیم رسید.

ماندگاری با بیان اینکه خداوند در قرآن 8 عامل را برای رفع گرفتاری‌ها بیان فرموده است، به تبیین این عوامل و داروهای معنوی پرداخت و افزود: نخستین عامل در آیه 153 سوره بقره بیان فرموده است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ...؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييد...». یکی از عوامل معنوی نماز و عبادت است. نماز عامل معنوی است. در جبهه رزمندگان در کنار آموزش‌ها نماز خود را بسیار قشنگ داشتند.

وی با تأکید بر اینکه هرکس که با خدا باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند او را از پا درآورد و این را در دوران دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم، گفت: امروز هم آمریکا، اسرائیل و آل سعود هیچ غلطی نمی توانند بکنند اگر با خدا باشیم لذا باید مراقب باشیم که از نماز و عبادت غفلت نکنیم. نماز انسان را پرواز می‌دهد و آن پرواز شهادت است و شهدا اهتمام ویژه‌ای به اقامه نماز داشتند.

این خطیب برجسته کشورمان، دومین عامل را آیه 152 سوره بقره « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُون؛ پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه‏ ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد» برشمرد و گفت: خداوند در آیه 6 سوره ابراهیم « وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ...؛ و [به خاطر بياور] هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آوريد» هم این نکات را یادآور می‌شود لذا باید در هر حالتی خداوند را شاکر باشیم.

وی با بیان اینکه امروز نماز و عبادت و ذکر خداوند و شکر ما کم شده است که فتنه اثر کرده است، گفت: عامل چهارم استغفار است چنانچه خداوند در آیه 33 سوره انفال فرمودند « وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ؛ و[لى] تا تو در ميان آنان هستى خدا بر آن نيست كه ايشان را عذاب كند و تا آنان طلب آمرزش مى كنند خدا عذاب ‏كننده ايشان نخواهد بود». بالاترین مشکل ما گناهان است که داروی آن استغفار است.

ماندگاری پنجمین عامل معنوی رفع گرفتاری‌ها را منطبق با آیه 103 سوره توبه « خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا...؛ از اموال آنان صدقه‏ اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏ شان سازى...» صدقه عنوان کرد و گفت: ششمین عامل هم دعاست که خداوند در آیه 77 سوره فرقان فرمود « قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ...؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند...».

وی با تأکید بر اینکه دعا و مناجات مشکلات را حل می‌کنند، گفت: هفتمین عامل توسل به قرآن است که در آیه 82 سوره اسراء « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد» آمده است و هشتمین عامل هم توسل به اهل بیت(ع) است و در آیه 105 سوره مائده آمده است.

ماندگاری با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت برپایی روضه خانگی گفت: این کار فتنه‌ها را دور می‌کند. در زمان جنگ هم تمام رزمندگان همواره به ائمه اطهار و اهل بیت(ع) متوسل می‌شدند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر امروز مشکل داریم به دلیل آن است که دشمن رابطه ما را با قرآن، عترت و ولایت تضعیف کرده است به طوری که نوجوان امروز سخن روحانیت، ولایت و مرجعیت را نشنود. همچنین دشمن به دنبال سیاه‌نمایی و تخریب است و این همان کاری است که همواره دشمنان خدا در طول تاریخ انجام داده‌اند چنانچه دشمن حضرت علی(ع) را بی نماز جلوه داد امروز هم دشمن چنین اقداماتی را بر علیه ولایت و اسلام می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها گمان می‌کنند مقصر همه گرفتاری‌ها رهبری است در صورتی که اینگونه نیست و همه این‌ها تخریب دشمن است، گفت: دشمن علاوه بر تخریب و سیاه‌نمایی، تحریف می‌کند چنانچه مشاهده کرد مردم به مرجع تقلید علاقه دارند لذا مرجع تقلید انگلیسی درست کرد.

انتهای پیام
captcha