غارنشینی؛ پرده‌ای دیگر از زندگی فلسطینیان آواره
کد خبر: 4088898
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

غارنشینی؛ پرده‌ای دیگر از زندگی فلسطینیان آواره

صهیونیست‌ها به بهانه ایجاد منطقه نظامی، ساکنان مصافر یطا را تحت فشار قرار داده که این منطقه را ترک کنند. این امر باعث بروز وضعیت دشواری برای زندگی فلسطینیان آواره شده است.

تلاش فلسطینی‌های رانده شده برای بقا: هر روز بدتر از روز قبل است !

به گزارش ایکنا‌ به نقل از گاردین، سال تحصیلی جدید شروع شده و فصل برداشت محصول نزدیک است، اما برخی از مردان و پسران مصافر یطا (Masafer Yatta) مشغول کار بر روی یک پروژه متفاوت هستند؛ نقل مکان به یک غار.

در خریبت الفاخیت، روستایی دورافتاده در اعماق کرانه باختری اشغالی، ساکنان از یک قرقره دست‌ساز نصب شده بر روی یک کامیون برای کمک به پاکسازی غاری که گوسفند و بز در آن نگهداری می‌شود، استفاده می‌کنند. سطل‌های خالی از ورودی غار پایین می‌رود و یک سوراخ در سقف غار، سطل را پر از کاه و سرگین بیرون می‌آورد. فضای داخلی غبارآلود و داغ توسط لامپ‌هایی که با یک ژنراتور کار می‌کردند روشن می‌شد. یک خانواده در مواجهه با تخریب خانه، آغل دام و سایر سازه‌های خود از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای نقل مکان به غار قبل از آمدن زمستان هستند.

محمد ایوب، سرپرست یک خانواده بزرگ 17 نفره، می‌گوید: ما چاره‌ای نداریم. از زمانی که خانه‌مان ویران شده در درمانگاه روستا می‌خوابیم، اما باید جایگزینی پیدا کنیم.

گاردین در ماه می، درست پس از تصمیم دادگاه عالی اسرائیل که زندگی حدود 1000 فلسطینی ساکن در مجموعه دهکده‌های مصافر يطا را زیر و رو کرد، با این خانواده ملاقات کرد. خانه ایوب چند هفته پس از صدور حکم توسط بولدوزرها و در عملیاتی تحت نظارت نیروهای دفاعی اسرائیل تخریب شد و آن‌ها تمام تابستان را در چادر سر کردند.

اسرائیل این منطقه 3000 هکتاری (7410 هکتاری) از تپه‌های بایر جنوب الخلیل را به عنوان منطقه آموزش نظامی _ منطقه شلیک 918 _ در دهه 1980 تعیین کرد. با این حال، پس از دهه‌ها نبرد حقوقی، چهار ماه پیش، دادگاه عالی سرانجام با استدلال رژیم اسرائیل موافقت کرد. براساس این استدلال افراد ساکن در مصافر يطا نمی‌توانستند قبل از ایجاد منطقه تیراندازی ثابت کنند ساکن آن منطقه هستند.

این حکم که مغایر با قوانین بین‌المللی است، یکی از بزرگترین تصمیم‌های اخراج از زمان آغاز اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل در سال 1967 است. اکنون خانه‌ها و معیشت کل جامعه در خطر است و ارتش با همراهی شهرک‌نشینان، فشار را برای اخراج فلسطینیان افزایش داده است.

فشار دوجانبه بر ساکنان فلسطینی

زندگی در مصافر يطا قبلاً هم دشوار بود: این منطقه در منطقه C  (منطقه C شامل تمام 125 شهرک‌ اسرائیلی در کرانه باختری و همچنین زمین‌های وسیعی است که اسرائیل به عنوان حوزه قضایی شوراهای محلی و منطقه‌ای شهرک‌ها تعریف کرده است) واقع شده است. 60 درصد جمعیت کرانه باختری تحت کنترل کامل اسرائیل و در معرض خطر الحاق قرار دارد. آب انبارهای فلسطینی، پنل‌های خورشیدی، جاده‌ها و ساختمان‌ها در اینجا اغلب به این دلیل که مجوز ساخت ندارند تخریب می‌شوند،‌ در حالی که شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی در اطراف رخ می‌نماید. این جامعه (فلسطینی‌ها) عمدتاً گله‌دار هستند و در تابستان‌های سوزان و زمستان‌های سرد به پرورش بز و گوسفند می‌پردازند.

از زمانی که مهلت قانونی در ماه مه پایان یافت، وضعیت به سرعت به سمت بدتر شدن تغییر کرد. تخریب‌ها سرعت گرفته و انتظار می‌رود همه 80 نفر ساکن با رسیدن بولدوزرها خانه‌های خود را از دست بدهند. نظامیان رژیم اسرائیل همچنین در حال انجام آموزش‌های نظامی با مهمات واقعی هستند که گاهی اوقات به ساختمان‌های فلسطینی آسیب می‌رساند یا عمل نکرده و ساکنان نگران انفجار آن هستند.

چوپان‌ها می‌گویند که مرتباً به آنها گفته می‌شود که چراگاه را ترک کنند و سپس توسط شهرک‌نشینان تصرف می‌شود. تحویل آب و خوراک دام و همچنین بازدیدکنندگان از مؤسسات خیریه و فعالانی که به جلوگیری از خشونت شهرک‌نشینان کمک می‌کردند، به دلیل نداشتن مجوز سفر، در محدوده منطقه تمرین نظامی متوقف شده است.

ایست‌های بازرسی جدید، روستاهایی مانند جیمبا را کاملاً منزوی و خروج ساکنان را دشوار کرده است: فلسطینی‌ها گاهی اوقات برای ساعت‌ها توسط سربازان بازداشت و مورد بازجویی قرار می‌گیرند و حدود 60 خودروی بدون مجوز توقیف شده است.

برای اجتناب از نظامیان صهیونیست، ساکنان اکنون به روستاهای دیگر می‌آیند تا حرکت نفربرهای زرهی را قبل از حرکت در جاده‌های بدون آسفالت مشخص کنند.

بسیاری از خانواده‌ها برای رفت و آمد به جای ماشین از الاغ استفاده می‌کنند. خبرنگار گاردین با یکی از معدود وسایل نقلیه متعلق به فلسطینی‌ها سفر کرد که اکنون اجازه عبور از منطقه را داشت و حتی در آن زمان، هیچکس جرئت استفاده از جاده‌های دارای پست‌های بازرسی ارتش را نداشت.

نظامیان صهیونیست در پاسخ به درخواست اظهار نظر در مورد این وضعیت گفت: منطقه 918 یک منطقه نظامی بسته است. هر ورود بدون مجوز اسرائیلی‌ها به منطقه جرم بوده و جان انسان‌ها را به خطر می اندازد. بر این اساس، سربازان اسرائیلی در ورودی‌های منطقه تیراندازی مستقر هستند تا از ورود غیرمجاز به منطقه جلوگیری کنند. علاوه بر این، نظامیان به منظور ایجاد امکان زندگی روزمره برای همه غیرنظامیان منطقه عمل می‌کند.

مادر و کودک فلسطینی خسته از درد بی‌پناهی و آوارگی

این احساس، همانطور که خانواده ابو آرام بیان می‌کنند، احساسی است که همیشه وجود دارد. مینا و محمد ابو آرام در خارج از خانه خود در میرکز، دهکده‌ای در فلات بادخیز، آخرین باری که سعی کردند پسر سه ساله خود، عمار را به بیمارستانی در شهر الخلیل ببرند توصیف کردند: عمار با ناراحتی قلبی به دنیا آمده و او هر روز به دارو نیاز دارد و باید زیاد به بیمارستان برود. هفته گذشته نظامیان ما را متوقف کردند. ماشین را توقیف کرده و [محمد] را به پایگاه خود بردند و من و عمار را در کنار جاده رها کردند. ما گفتیم که عمار وقت پزشکی دارد، اما اهمیتی ندادند. دو ساعت طول کشید تا شوهرم برگشت.

جامعه مصافر یطا فقط با ارتش سر و کار ندارد، بلکه با افزایش تعداد شهرک‌نشینان اسرائیلی در اطراف آنها که برخی از آنها به خشونت مشهور هستند، هم مواجهند.

نیدال یونس، رئیس شورای روستای مصافر یطا، گفت: نظامیان از غرب و شهرک‌نشینان صهیونیست از شرق به ما فشار می‌آورند.

آینده کودکان فلسطینی در خطر است

با این کمپین فرسایشی، برخی از مردم مجبور به ترک شهر نزدیک یطا شده‌اند. این تأثیر شاید در تنها مدرسه متوسطه منطقه قابل توجه باشد: دانش‌آموزان ​​هر روز صبح پس از عبور از ایست‌های بازرسی جدید به‌طور متوسط ​​یک ساعت تأخیر دارند، و کارکنانی که از شهر یطا می‌آمدند به عقب برگردانده شده‌اند، بازداشت شده‌اند یا ماشین‌هایشان توقیف شده است.

نظامیان اسرائیلی گفتند که در یک مورد خاص و منحصر به فرد که در آن دانش‌آموزان تأخیر داشتند، دستورالعمل‌ها در مورد این موضوع به منظور جلوگیری از هرگونه تأخیر در آینده برای آن‌ها روشن شد اما ساکنان منطقه می‌گویند که تقریباً هر روز این امر اتفاق می‌افتد. والدین حدود 20 کودک در حال حاضر تصمیم گرفته‌اند آنها را به مدرسه‌ای در یطا منتقل کنند، جایی که آنها در طول هفته با اقوام خود می‌مانند.

بیسان، دانش‌آموز 17 ساله، گفت: هر روز بدتر از روز قبل است. این یک موقعیت خطرناک است و من به ترک مدرسه فکر کرده‌ام درحالی که دوست ندارم؛ این چیزی است که آنها می‌خواهند.

در حالی که وکلای حقوق بشر در حال ارائه دستور موقت برای توقف تمرینات آتش مستقیم و توقف دستورات تخلیه هستند، به نظر می‌رسد راه‌های قانونی در سرزمین‌های اشغالی برای نجات مصافر یطا تمام شده است.

مخالفت چوپان فلسطینی با تخریب خانه و کوچ اجباری

اتحادیه اروپا در برابر تصمیم دادگاه عالی موضع محکمی اتخاذ کرده است: اسون کوهن فون بورگدورف (Sven Kühn von Burgsdorff)، فرستاده این اتحادیه به فلسطینی‌ها، قضات را به بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی و اتخاذ «تصمیم سیاسی، نه قانونی» متهم کرد. وی همچنین از جامعه جهانی خواسته است که اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا مسئولیت‌های خود را در قبال مردم فلسطین به عنوان یک قدرت اشغالگر انجام دهد.

محمد ایوب، کشاورز آواره، می‌گوید: قبل از حکم دادگاه اوضاع بد بود. من تمام عمرم چوپان بودم. هرگز به سرزمین‌های اشغالی نرفته‌ام، اما شاید مجبور شوم بزهایم را بفروشم و در آنجا برای مجوز کار اقدام کنم.

در محلی که باغ ایوبس در گذشته بود، یک طبل روغن قدیمی از نهال درخت زیتون در برابر تهدید بولدوزر محافظت می‌کند.

ایوب تأکید کرد: این سرزمین ماست، اینجا خانه من است؛ هر اتفاقی بیفتد، ما نمی‌رویم.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha