دفاع‌مقدس، منبعی غنی برای نشان دادن ارزش‌های ایده‌آل انسانی است
کد خبر: 4088590
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

دفاع‌مقدس، منبعی غنی برای نشان دادن ارزش‌های ایده‌آل انسانی است

یک نویسنده زنجانی گفت: دفاع‌مقدس یک منبع خوب برای نشان دادن مفهوماتی همچون بخشش و مهربانی، از خودگذشتگی و ... به کودکان و نوجوانان است.

دفاع‌مقدس

مریم بیات‌تبار نویسنده حوزه دفاع‌مقدس در زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت ثبت وقایع دفاع‌مقدس، با بیان اینکه خاطرات رزمندگان دفاع‌مقدس نشان‌دهنده وجود رفتارهای انسانی از طرف رزمندگان در جنگ بوده‌ که بی‌نظیر بوده‌اند، اظهار کرد: نمونه رفتارهای رزمندگان در دوران دفاع‌مقدس در دنیا کم‌تر مشاهده شده ‌است و انتقال این وقایع به جامعه می‌تواند یک الگو برای تمام افرادی که به دنبال این خصوصیات هستند، باشد. همچنین رزمندگان رفتارهای ایده‌آل انسانی همچون از خودگذشتگی، معنویت، اخلاص، فداکاری، کمک به هم‌نوع، تواضع و ... که زبان‌زد بوده‌اند را در بدترین صحنه زندگی به اوج خود رسانده‌اند.

وی  افزود: در جنگ همه نظم زندگی به هم می‌ریزد و هیچ چیزی سر جای خود نیست و وقتی انسانی می‌تواند در این شرایط تمام خصوصیات یک انسان ایده‌آل را نشان دهد یعنی یک پشتوانه معنوی داشته که در دفاع‌مقدس ما فراهم بوده و موجب صبوری انسان‌ها شده که خود صبر نیز موجب شده انسان‌ها از اقداماتی همچون خودکشی و رفتارهای ناشایست دور باشند،

وی ادامه داد: دفاع‌مقدس یک منبع خوب برای نشان دادن مفهوماتی همچون بخشش و مهربانی، از خودگذشتگی و ... به کودکان و نوجوانان است که می‌توانیم رفتارهای انسانی را در قالب خاطره، داستان کوتاه یا داستان کودک و نوجوان برای این نسل بیان کنیم.

نویسنده زنجانی با بیان اینکه در نویسندگی در حوزه دفاع‌مقدس همه چیز بستگی به تلاش نویسنده یا کارسناس ندارد و باید ارگان‌های دولتی و خود دولت نیز برای غنی کردن فرهنگ جامعه از این حوزه حمایت کنند، تصریح کرد: در جنگ بستری برای آزمایش انسان‌ها فراهم بوده که در بدترین شرایط، انسان‌ها در بهترین حالت خود را نشان دادند که یک ایده‌آل خوب است.

بیات‌تبار تصریح کرد: در استان زنجان ارگان‌هایی وجود دارند که از همه تلاش خود استفاده می‌کنند تا واقعیات جنگ را به ثبت برسانند البته با‌ وجود اینکه برخی از ارگان‌ها با این اسم کار می‌کنند ولی کیفیتی که باید در آثار ببینیم، کم است زیرا بیشتر به کمیت آثار توجه می‌کنند و کارهای این حوزه در دست افرادی که نوقلم و خیلی آزمون و خطا نداشته‌اند، است که با وجود خوب بودن این اقدام برای حفظ فرهنگ است ولی کارهای غنی‌تر خوب شناخته نشده‌اند.

این فعال ادبی گفت: کار برخی از انتشاراتی‌ها به دلیل برند بودن نام انتشارات دیده می‌شود ولی انتشارات زیادی نیز وجود دارد که با وجود داشتن آثار موفق، گمنام هستند زیرا به خوبی تبلیغ و دیده نشده‌اند که این عرصه نیازمند یک بستر فرهنگی است.

نویسنده حوزه دفاع‌مقدس با بیان اینکه به دلیل اینکه ارگان‌های فعال در حوزه دفاع‌مقدس به کمیت اهمیت می‌دهند باعث شده‌اند تا کیفیت زیرسوال رود و این امر موجب می‌شود مخاطب در انبوه کارهای این عرصه سردرگم شود و نتیجه و کتاب خوب را پیدا نکند، گفت: نویسنده‌های توانمندی در استان زنجان داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند و خوش درخشیده‌اند ولی در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت بر کیفیت به حاشیه روفته‌اند و نتوانسته‌اند واقعیات را با قلم جذاب‌تری انتقال دهند.

وی با بیان اینکه حوزه هنری استان نیز کارهای موفقی درباره دفاع مقدس داشته‌ است، خاطرنشان کرد: اداره‌کل حفظ آثار یکی از ارگان‌هایی است که در حوزه دفاع‌مقدس خوب کار کرده‌ است و به همت این ارگان در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی از رزمندگان و شهدای استان به چاپ رسیده ولی اگر کتاب‌ها به چاپ انبوه رسیده و خوب توزیع شوند تا بیشتر شناخته شده و به دست مخاطب برسند نتیجه بهتری خواهند داشت که این کار نیازمند همت مسئولان مربوطه است.

بیات‌تبار عنوان کرد: خلا کار کودک و نوجوان در این حوزه خیلی احساس می‌شود و کارهایی که چاپ شده با تیراژ کم بوده‌اند در صورتی که می‌تواند در تیراژ زیادی چاپ یا در سطح مدارس پخش شود.

انتهای پیام
captcha