مدیران مؤسسات قرآنی حامی ندارند
کد خبر: 4088556
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

مدیران مؤسسات قرآنی حامی ندارند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت فاطر کلام با بیان اینکه مدیران مؤسسات قرآنی حقوقی دریافت نمی‌کنند و بیمه ثابت هم ندارند، گفت: هیچ‌کس متولی حمایت از این افراد نیست، در صورتی که اگر از آنها حمایت شود، با رغبت و توان بیشتری این مسیر سخت را طی می‌کنند.

کلاس آموزش قرآن

محدثه داستانیان، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت فاطر کلام در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه این مؤسسه از سال ۱۳۹۱ به ثبت رسیده است، اظهار کرد: فعالیت مؤسسه فاطر کلام از سال ۱۳۹۲ به‌صورت رسمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی آغاز شد و در فصل تابستان نیز فعالیت‌های آموزشی و هنری در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: کلاس‌های حفظ، ترتیل، تجوید، صوت و لحن، تفسیر، مفاهیم قرآن و کلاس‌های فرهنگی مانند پاتوق دخترانه، از جمله دوره‌هایی است که در مؤسسه فاطر کلام برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت فاطر کلام با اشاره به آموزش احکام و قرآن در پاتوق دخترانه این مؤسسه، گفت: دو گروه سنی هفت تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در پاتوق دخترانه عضو هستند که متناسب با گروه سنی‌شان، آموزش‌های فرهنگی به آنها ارائه می‌شود. برای گروه سنی هفت تا ۱۲ سال، آموزش مفاهیم قرآن و آموزه‌های دینی از طریق بازی، خلاقیت و چالش در دستورکار قرار دارد و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، با حضور مشاور، مسائل مبتلابه اعضا با بیانی شاد مورد بررسی قرار می‌گیرد که خوشبختانه به‌واسطه ارتباط خوب اعضا با یکدیگر و مربیان و فضای شاد و پرانرژی پاتوق، استقبال بسیار خوبی از این طرح شده است.

وی همچنین به برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن، زبان، نقاشی و خلاقیت در این مؤسسه برای پسران اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۳۰۰ قرآن‌آموز و مخاطب در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مؤسسه حضور دارند که ۲۰۰ نفر از آنها پای ثابت اکثر برنامه‌ها هستند.

داستانیان چالش بزرگ مؤسسات قرآنی را کمبود امکانات و منابع مالی دانست و تأکید کرد: بسیاری از فعالیت‌های جذاب و مفید برای مخاطب وجود دارد که تمایل و تصمیم به انجام آنها داریم، ولی به‌دلیل کمبود امکانات و بودجه، مجبور به حذف یا کاهش برنامه‌ها می‌شویم.

وی با بیان اینکه حمایت لازم از مؤسسات قرآنی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: مؤسسه فاطر کلام در حال حاضر تحت مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد، ولی هیچ بودجه‌ای از سمت این سازمان به ما تعلق نمی‌گیرد، جز اینکه بعضاً برای اجرای طرح‌هایی مثل 1447، به‌ازای هر فرد، مبلغ ناچیزی پرداخت می‌شود که در شرایط اقتصادی فعلی، حتی در هزینه‌ها به‌حساب نمی‌آید.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت فاطر کلام با تأکید بر حمایت از مدیران مؤسسات قرآنی، گفت: این افراد از هر جهت درگیر فعالیت‌های مؤسسات، اعم از فعالیت‌های اداری، آموزشی و مالی هستند و علاوه بر اینکه حقوقی دریافت نمی‌کنند، پشتوانه مالی و بیمه ثابت هم ندارند. چند سال گذشته، بیمه‌ای به مدیران فعال و حافظان قرآن تعلق گرفت که پس از دو سال قطع شد و مجدداً از اردیبهشت ماه در طرح بیمه مربیان قرآنی شرکت کردیم. با این وجود، اگر از مدیران، مربیان و فعالان مؤسسات قرآنی حمایت شود، با رغبت و توان بیشتری این مسیر سخت را طی می‌کنند.

وی افزود: درخواست حمایت را در فضاهای مختلفی مطرح کرده‌ و پاسخ شنیده‌ایم که خودتان باید زرنگ باشید و تأمین مالی کنید، ولی واقعاً این کار امکان‌پذیر نیست و گاهی فعالان قرآنی و اعضای مؤسسات به جایی می‌رسند که از ادامه مسیر خسته و ناامید می‌شوند، کمااینکه خود من به‌دلیل سختی تأمین امکانات و شدت مشکلات مالی، چند بار قصد تعطیلی مجموعه را داشته‌ام، به‌ویژه اینکه کار برای جوان و نوجوان امروز اگرچه نیاز جامعه محسوب می‌شود، ولی تنوع و جذابیت بیشتری می‌طلبد.

داستانیان بیان کرد: هیچ‌کس متولی حمایت از مؤسسات قرآنی و مدیران و مربیان آنها نیست، یک مربی قرآن علی‌رغم وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کند و این هزینه حتی گاهی بیش از سایر رشته‌های هنری و آموزشی است، به اندازه مربیان این رشته‌ها حقوق دریافت نمی‌کند و این مصداق تضییع حقوق این افراد است که باید به آن رسیدگی و برای آن برنامه‌ریزی شود.

گفت‌وگو از پریسا عابدی 

انتهای پیام
captcha