افزایش مصرف سیگار در بین بانوان و نوجوانان چهارمحال‌وبختیاری آسیب‌شناسی شود
کد خبر: 4088496
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

افزایش مصرف سیگار در بین بانوان و نوجوانان چهارمحال‌وبختیاری آسیب‌شناسی شود

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید نسبت به افزایش مصرف سیگار و قلیان در بین بانوان و نوجوانان حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم، بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبارات مورد نیاز برای انجام این مطالعه و آسیب‌شناسی ارائه دهد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامعلی حیدری، استاندار، امروز ششم مهرماه در جلسه «شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری» با تأکید بر اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: این مسئله از راهبردهای برنامه هفتم توسعه نیز هست و باید برای اجرای آن یک دستورالعمل تدوین شود.

حیدری با بیان اینکه اعتیاد بسیاری از مسائل در جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأکید کرد: متأسفانه اعتباد باعث فروپاشی بنیان خانواده، تحت تأثیر قرار گرفتن مسائل اجتماعی و تضعیف نیروی انسانی در کشور می‌شود، نیروی انسانی مهم‌ترین مسئله کشور است و باید از نیروهای جوان کشور صیانت کرد.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری کم هزینه‌تر از درمان است، گفت: برای بحث پیشگیری نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی هستیم، معتاد بیمار است و باید از تمامی ظرفیت‌ها در استان برای بحث پیشگیری‌، مبارزه و درمان در حوزه اعتیاد استفاده کنیم.

حیدری یادآور شد: سمن‌ها و خیران نیز می‌توانند به مباحث پیشگیری و درمان اعتیاد در جامعه ورود پیدا کنند، مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و درمان با متادون نیز در استان ایجاد و فعال شوند، برای این کار می‌توان از مکان‌های مازاد تحت اختیار دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف استفاده کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید نسبت به افزایش مصرف سیگار و قلیان در بین بانوان و نوجوانان حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم، بیان کرد: یک مطالعه دقیق بر روی این مسئله صورت بگیرد و سپس راهکار علمی قابل اجرا برای این موضوع پیشنهاد شود، سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبارات مورد نیاز برای انجام این مطالعه و آسیب‌شناسی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه باید به سمت ریشه‌کنی اعتباد در روستاها حرکت کنیم، توضیح داد: با همکاری بخشداران، هیئت‌های دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها، معتادان شناسایی شوند و پس از اقدامات درمانی و ترک اعتیاد جشن پایان اعتیاد در روستاها همانند جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی برگزار شود، همچنین اقدامات پیشگیرانه و ایجاد اشتغال در همین راستا انجام شود، پس از موفقیت در روستاها، طرح به شهرها تعمیم داده شود.

حیدری تصریح کرد: کمیته‌های زیرمجموعه شورای مبارزه با موادمخدر در چهارمحال و بختیاری به‌صورت منظم جلسات خود را برگزار کنند و همزمان باهم فعال شوند تا شاهد توفیق در این حوزه باشیم و بتوانیم افراد را از چنگال اعتیاد برهانیم.

جمع‌آوری ۴۶۰ معتاد متجاهر در چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه، حمید شیخی، دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری در خصوص فرآیند راه‌اندازی گلوگاه ایست و بازرسی در شهرستان بروجن، اظهار کرد: یک قطعه زمین برای احداث این گلوگاه پیش‌بینی شده است، اما این زمین توسط منابع‌طبیعی تاکنون به‌صورت رسمی به فراجا واگذار نشده است.

وی بیان کرد: شش میلیارد تومان از اعتبارات فراجا و سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی برای احداث گلوگاه ایست و بازرسی در شهرستان بروجن مصوب شده، اما جذب این اعتبارات نیازمند صدور سند زمین به‌نام فراجا است.

شیخی با اشاره به اینکه از ابتدای دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه جاری، ۴۶۰ معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری دستگیر شده‌اند، گفت: این افراد به سه مرکز ترک اعتیاد در استان ارجاع داده شدند، ۳۰ نفر از دستگیرشدگان زن بودند.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌ گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در سال‌جاری ۷۵ میلیون تومان به حساب بهزیستی برای مسائل مربوط به ترک اعتیاد واریز کرده است.

انتهای پیام
captcha