پیش‌بینی رشد چشمگیر بانکداری اسلامی در قاره آفریقا
کد خبر: 4087404
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

پیش‌بینی رشد چشمگیر بانکداری اسلامی در قاره آفریقا

شرکت مودیز (Moody’s) که در زمینه تحلیل و پیش‌بینی بازار فعال است، اعلام کرد رشد بانکداری اسلامی در قاره آفریقا در دهه آینده چشمگیر خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از زاویه، بخش سرمایه‌گذاران شرکت تحلیل بازار مودیز در گزارش تازه‌ای اعلام کرد با توجه به جمعیت بزرگ مسلمان آفریقا، انتظار می‌رود دارایی‌های بانکداری اسلامی در این قاره طی 10 سال آینده به طرز محسوسی افزایش یابد.

میک کابیا، معاون رئیس و تحلیلگر ارشد مودیز گفت: با توجه به جمعیت بزرگ مسلمان آفریقا، پتانسیل زیادی برای رشد در این بخش وجود دارد.

جمعیت مسلمانان آفریقا حدود 530 میلیون نفر است که حدود 40 درصد از جمعیت آفریقا را تشکیل می‌دهد. در شمال آفریقا، جمعیت مسلمانان بالای 90 درصد است که نزدیک به درصد جمعیت مسلمانان در کشورهای خلیج فارس و بالاتر از مالزی است که حدود 60 درصد جمعیت آن مسلمان است.

افرادی که در آفریقا از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند، به‌ویژه آن‌هایی که به دلیل اعتقادات مذهبی خود از سیستم متعارف خارج می‌شوند، به صورت بالقوه مجموعه‌ای از سپرده‌های قابل توجه را در اختیار دارند.

با این حال، رشد بانکداری اسلامی در 12 تا 18 ماه آینده با توجه به چالش‌های جاری محدود خواهد کرد. افزایش رقابت بین بانک‌های مشهور  آفریقا، محیط دشواری را برای توسعه صنعت بانکداری اسلامی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ساز و کارهای قانونی، نظارتی و مالیاتی برای صنعت مالی اسلامی در سراسر قاره در مراحل اولیه توسعه هستند.

کابیا گفت: چارچوب‌های قانونی این بخش، پیش نیازی برای وام دهندگان و نهادهای مالی اسلامی  است.

دارایی‌های بانکداری اسلامی در آفریقا تا دسامبر 2021 تنها 2 درصد از کل دارایی های بانکداری جهانی و کمتر از 10 درصد از کل دارایی‌های بانکداری داخلی در اکثر کشورهای آفریقایی را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که کشورهای جنوب صحرای آفریقا حدود 15 درصد از جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده‌اند.

در این گزارش آمده است سودان که سیستم بانکی آن کاملاً مطابق با شریعت است و جیبوتی که دارایی‌های بانکداری اسلامی آن حدود 25 درصد از دارایی‌های بخش بانکی را تشکیل می‌دهد، استثنا هستند.

انتهای پیام
captcha