تحمل رنج‌های عصر غیبت
کد خبر: 4087351
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۹

تحمل رنج‌های عصر غیبت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، یکی از اموراتی که شیعیان منتظر باید به آن توجه داشته باشند را صبر بر سختی‌ها و ناملایماتی در دوران غیبت دانست و به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، اول مهرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی دیگر از اموری که باید شیعیان منتظر در عصر غیبت به آن توجه داشته باشند، صبر بر سختی‌ها و ناملایماتی است که در دوران غیبت با آن مواجه هستند.

وی با اشاره به آیات سوره عصر اظهار کرد: در قرآن کریم عصر به عنوان یکی از ویژگی‌های ارزشمند مورد سفارش واقع شده است. به تعبیر قرآن، مؤمنین علاوه بر آنکه خود صبور هستند، یکدیگر را هم به بردباری، شکیبایی و صبوری در زندگی سفارش می‌کنند.

حدائق با بیان اینکه روزگار غیبت، روزگاری پر از محنت و رنج برای پیروان امام زمان(عج) است، گفت: به دلیل فقدان امام در بین ما، مسائل و مشکلاتی در جامعه اتفاق می‌افتد و حتی گاهی اوقات یاران امام زمان(عج) شماتت می‌شوند. بدخواهان و کنج‌اندیشان، ایشان را مسخره می‌کنند که اگر امامی داشتید در بین شما حاضر بود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با یادآوری اینکه بردباری در فرهنگ دینی، جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: در روایات ما دستورالعملی برای صبر تدوین شده است که به‌طور کلی ما را به صبر در سه مقطع دعوت می‌کند؛ اولین مقطع، صبر در برابر مصیبت است که معمولاً وقتی سخن از صبر می‌شود، ذهن‌ها به همین سمت می‌رود. اگر انسان، عزیزی یا مالی را از دست دهد یا از نعمت سلامتی محروم شود، موظف به صبر است.

وی با بیان اینکه بالاتر و دشوارتر از صبر بر مصیبت، صبر در برابر طاعت است، گفت: انسان باید در برابر اوامر الهی صبور باشد. قطعاً نماز، روزه، حج، رعایت حجاب، پاکدامنی و پاکی و تمام این فضائلی که در اسلام به عنوان واجب یا معروف از آن یاد می‌شود، نیازمند صبر است. دلیل اینکه بعضی در انجام فرائض ناموفق هستند، آن است که ضریب صبرشان پایین است.

حدائق، عالی‌ترین مرتبه به صبر را صبر در برابر گناه دانست و افزود: اینکه انسان در برابر نافرمانی از خداوند، مهار نفس را بکشد. اینکه انسان با پاکی و ورع زندگی کند و از چشم، زبان، قلم، بیان و امکاناتی که خدا به او داده است، سوءاستفاده نکند ره‌آورد صبر در برابر گناه است.

عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: یکی از مظاهر اطاعت الهی، تبعت از ولی خدا و امام زمان(عج) است. باید در این زمینه راه صبر را پیش بگیریم و در اطاعت پیشوای غایب از نظر شکیبایی و صبوری کنیم؛ این امر سخت، اما پر ثواب است.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) که فرمودند بدانید کسی که در غیبت امام زمان(عج) بر آزارها و تکذیب‌ها صبر می‌کند مانند کسی است که در کنار رسول خدا(ص) شمشیر می‌زند و مجاهدت می‌کند، افزود: در این روایت شریف سیدالشهدا(ع) به دو گروه بشارت اجر مجاهدان در رکاب رسول‌الله(ص) را می‌دهند؛ یکی کسانی که در برابر آزارها صبر می‌کنند و دیگر کسانی که در برابر کنایه‌ها و تکذیب‌ها بردبار هستند.

حدائق بیان کرد: غیبت امام زمان(عج) برای مؤمنان اذیت‌هایی به همراه دارد؛ بعضی  مسخره می‌کنند یا به ایذا و اذیت می‌پردازند. بعضی از مردم در عصر غیبت، اصل وجود امام را انکار می‌کنند و می‌گویند اگر امام زمانی بود، تا به حال آمده بود. چگونه می‌شود یک انسان بعد از گذشت بیش از 11 قرن، هنوز در قید حیات هستند و بین مردم زندگی کند و ما او را نبینیم.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز یادآور شد: امام حسین(ع) فرمودند در دوران غیبت، برخی شما را تکذیب و اذیت می‌کنند و اگر شیعه بتواند در فراق امام بر اذیت‌ها و تکذیب‌ها صبوری و شکیبایی کند، اگرچه کار بسیار دشواری انجام داده است اما قطعاً به مسیر سعادت و کمال قدم گذاشته است.

انتهای پیام
captcha