همایش مهدویت و انتظار در اندیشه‌ آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار می‌شود
کد خبر: 4087118
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

همایش مهدویت و انتظار در اندیشه‌ آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه‌ مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه‌ آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فصیحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 30 شهریور ماه در کرسی ترویجی «مبانی معرفت‌شناختی مهدویت و انتظار از منظر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی»، گفت: همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه‌ مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از جمله برنامه‌های بسیار مهم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که با همکاری برخی نهادهای دیگر امسال در قم برگزار خواهد شد. 

وی افزود: این کرسی ترویجی در راستای سلسله نشست‌های همایش طراحی شده و نشست‌های دیگری هم در دستور کار قرار دارد.
 
فصیحی ادامه داد: جامعه ما در سال گذشته آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را از دست داد و انصافا ایشان حق زیادی در ولایتمداری و باور مردم به مهدویت داشته‌اند. نکات عجیبی در حیات علمی ایشان وجود دارد که برای ما در کسوت تحقیق و پژوهش الگو محسوب می‌شود. 
وی افزود: ایشان در تراز بالای علمی قرار داشتند، ولی با این حال ورودشان به مباحث مهدویت جالب توجه است و 20 اثر در زمینه مهدویت و  انتظار دارند که نشان‌دهنده عرق ولایی آن مرحوم بود و در حوزه مهدویت جریان‌ساز بودند.
منتخب‌الاثر فی امام ثانی عشر، امامت و مهدویت، شهید آگاه، وابستگی جهان به امام زمان از جمله آثار ایشان است و برگزیده کتاب سال ولایت هم بودند و اینها نشان‌دهنده اهمیت والای بحث مهدویت است.
یادآور می‌شود،  این همایش قرار بوده است در دی ماه سال جاری به همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شود.
پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی فعال در حوزه مهدویت می توانند چکیده آثار و مقالات خود را تا ۱۵ مهر و اصل اثر را هم تا ۱۵ آبان ماه به پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی به نشانی قم، ابتدای خیابان معلم ارسال کنند و تا زمان برگزاری این همایش ۲۵ تا ۳۰ کرسی علمی هم برنامه‌ریزی شده است.
 
شخصیت‌شناسی مهدوی آیت‌الله صافی گلپایگانی، بررسی آثار مهدوی آیت‌الله صافی گلپایگانی، مبانی مهدویت و انتظار، جایگاه و ابعاد مهدویت و انتظار، شاخصه‌های جامعه مهدوی، وظایف منتظران و جامعه منتظر، آثار و کارکردهای جامعه منتظر و آسیب‌شناسی مهدویت و انتظار در اندیشه‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی از محورهای این همایش است.
 
فراهم‌سازی زمینه تبادل نظر و گفت‌وگوی علمی درباره انتظار و مهدویت در جهان اسلام، مقایسه تطبیقی نظرات آیت‌الله صافی گلپایگانی با دیدگاه و نظریات سایر اندیشمندان، زمینه‌سازی برای طرح دیدگاه‌های سایر صاحبنظران در حوزه مهدویت و انتظار، تبیین ابعاد مختلف اندیشه‌های بنیادین آیت‌الله صافی گلپایگانی و تبیین و تحلیل نظریه انتظار در اندیشه‌های این عالم فقید از مهمترین اهداف برگزاری این همایش عنوان شده است.
انتهای پیام
captcha