امام رضا(ع)؛ الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف
کد خبر: 4086614
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
علی راد مطرح کرد:

امام رضا(ع)؛ الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف

حجت‌الاسلام علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: متاسفانه امروز تاب‌آوری سیاسی در جامعه ما بسیار پایین است و امام رضا(ع) الگوی مناسبی برای بالابردن این تاب‌آوری در برابر دگراندیشان و صاحبان آرای متفاوت است.

علی رادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، 28 شهریور ماه در نشست خبری سومین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)، با بیان اینکه تاکنون دو سوگواره از سوی این سازمان برگزار شده و امسال هم شاهد برگزاری سومین سوگواره با رویکردهای مختلف خواهیم بود، گفت: یک همایش ملی با عنوان سیره سیاسی امام رضا(ع) از نظریه تا عمل در روزهای دوم و چهارم مهرماه با حضور شخصیت‌های علمی حوزه از جمله حضرات آیات محسن اراکی، احمد مبلغی، پرفسور لگن هاوزن، حجج اسلام محمدتقی سبحانی، احمد رهدار، محسن مهاجرنیا، سیدسجاد ایزدهی و سیدباقری برگزار خواهد شد. 

تشکیل میز گفت‌وگو

راد بیان کرد: همچنین در حوزه فرهنگی هم برنامه‌های متنوعی از جمله میزهای گفت‌وگو و میزهای پرسمان به صورت حضوری و مجازی با حضور کارشناسان زبده حوزه فرهنگ و سیره رضوی اجرا خواهد شد. جلسات حضوری در ساختمان بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم و به صورت مجازی و تلفنی هم با همکاری مؤسسه در راه حق برگزار می‌شود. 

وی اضافه کرد: در حوزه ترویجی هم به معرفی دستاوردها، منشورات و معارف سیره و تاریخ و آموزه‌های امام رضا(ع) پرداخته خواهد شد و در این راستا دو غرفه شامل؛ کتاب رضوی و غرفه دستاوردهای همایشات رضوی تشکیل می‌شود؛ در غرفه کتاب رضوی، به عرضه منشورات سیره رضوی در مقاطع مختلف بزرگسالان، نوجوانان و کودکان و ... پرداخته می‌شود و در غرفه دستاوردا هم آثاری به صورت دیجیتالی ارائه می‌شود و به خصوص دستاوردهای همایشات گذشته سیره رضوی در قالب دیجیتال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

راد افزود: بخش دیگر تشکیل موکب برای عموم مردم است و به صورت مختصر به پذیرایی از مردم اختصاص خواهد یافت و درآمدی برای وورد به برنامه‌های سوگواره سال جاری است.

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه این سوگواره در تلاش بوده تا از عامه مردم، نخبگان و اقشار مختلف و حتی هنرمندان را در برنامه‌های خود درگیر کند، تصریح کرد: از این رو این سوگواره یک رویدادی جامع در ابعاد علمی، فرهنگی، ترویجی و ... است.

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به سوگواره رضوی

وی با اشاره مجدد به همایش سیره سیاسی امام رضا(ع)، گفت: این همایش رویکرد نخبگانی به سوگواره دارد و برنامه‌های این سوگواره با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همراه خواهد بود و این پیام در مراسم افتتاحیه قرائت خواهد شد.

وی افزود: مسئله اصلی این همایش استخراج یک نظریه سیاسی از میراث رضوی است؛ امام رضا(ع) از جمله ائمه‌ای هستند که در حوزه حکمرانی و سیاست، ورود داشته‌اند و پرسش اصلی همایش این است که با توجه به مجموعه احادیث و اقوال و کنش‌های سیاسی امام رضا(ع) آیا می‌توان یک نظریه سیاسی استخراج کرد یا خیر و اگر هست چه مقدار قابل کاربست برای امروز ماست. ویژگی دیگر این همایش هم تحلیل سیره امام رضا(ع) با رویکرد میان‌رشته‌ای است.

بررسی سیره امام رضا(ع) از منظر علم سیاست

راد اضافه کرد: عمده آثاری که درباره سیره سیاسی امام رضا(ع) نوشته شده توصیفی است و یکسری گزاره‌ها گردآوری شده است، ولی بررسی و تحلیل سیره امام رضا(ع) از منظر دانش سیاست از مطالب قابل توجه در همایش نامبرده است و تلاش خواهد شد تا دستاورد همایش در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی افزود: برنامه دیگر سوگواره، میز پرسمان رضوی است که در سطح تخصصی با حضور کارشناس برنامه، در روزهای دوم تا پنجم مهرماه برگزار خواهد شد و به پرسش‌های مرتبط با تاریخ و سیره امام رضا(ع) پاسخ داده می‌شود. این میز موضوع ثابتی ندارد و هر چیزی که از امام رضا(ع) یا درباره امام رضا(ع) است طرح می‌شود و در واقع مخاطب‌محور و میز گفت‌وگوی آزاد است.

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: میز دیگری هم برای کسانی تدارک دیده‌ایم که امکان حضور در برنامه‌ها را ندارند و می‌توانند از هر طریق ممکن یعنی تلفنی، پیامکی و مجازی سؤالات خود ارسال و جواب‌ها را دریافت کنند. نشانی scorazavi در پیام‌رسان‌های مختلف پاسخگوی این مخاطبان خواهد بود.

انتشار 300 اثر درباره امام رضا(ع)

استاد دانشگاه تهران گفت: تشکیل غرفه‌های متنوع هم از دیگر برنامه‌های مرتبط با سوگواره است، از جمله تاکنون بیش از 300 اثر مرتبط با امام رضا(ع) منتشر شده است و برخی چند جلدی هم هستند و فرصت خوبی برای طلاب و دانشجویان و استادان است تا بتوانند با این آثار آشنا شوند و از آثار ارائه شده بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین چند همایش از جمله بررسی کتاب عیون اخبار الرضا(ع) برگزار شد و 60 جلد اثر مرتبط با این همایش داشتیم که به مخاطبان عرضه خواهد شد، عناوین و محتوای نشست‌ها به صورت یکجا فراهم شده است. همچنین دستاوردهای همایش سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها هم در قالب یک غرفه‌ ارائه خواهد شد.  

راد بیان کرد: بخش دیگر سوگواره هم بخش ترویجی است که در قالب موکب عالم آل محمد(ص) ایجاد می‌شود و ویژگی آن این است که دارای برنامه‌های متنوع علمی، فرهنگی، هنری و عمومی است و در ورودی ساختمان دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی همراه با پذیرایی مختصر برقرار می‌شود.

امام رضا(ع)؛ الگوی تاب‌آوری در برابر اندیشه مخالف

دبیر علمی سومین سوگواره امام رضا(ع) تصریح کرد: سیره و کنش سیاسی امام رضا(ع) در طول مدت ولیعهدی الگوی بسیار مناسبی برای همه شیعیان و اندیشمندان و شخصیت‌های سیاسی در تمامی کشورهای اسلامی است زیرا امام رضا(ع) در حالی که با صراحت مخالف روش حکومت وقت بوده است به کنشگری سیاسی پرداخته‌اند. متاسفانه امروز تاب‌آوری سیاسی در جامعه ما بسیار پایین است و امام رضا(ع) الگوی مناسبی برای بالابردن این تاب‌آوری در برابر دگراندیشان و صاحبان آرای متفاوت است. 

راد تاکید کرد: در سیره حضرت متانت و وقار در برخورد با اندیشه‌های مخالف و مخالفان وجود دارد و این نوع رفتار نیاز جدی امروز ماست زیرا متاسفانه گاهی می‌بینیم که نقدها همراه با توهین و سرزنش و ملامت و .. است. 

انتهای پیام
captcha