یادواره شهدای غواص در کیش برگزار می‌شود
کد خبر: 4082768
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

یادواره شهدای غواص در کیش برگزار می‌شود

امام جمعه اهل سنت کیش از برگزاری نخستین یادواره شهدای غواص در جزیره کیش تحت عنوان «معبر عشق» خبر داد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل سنت کیش، شب گذشته، 11 شهریور، در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین یادواره شهدای غواص، با اشاره به زمان تفحص ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس که با دستانی بسته در عملیات کربلای ۴ مظلومانه به شهادت رسیدند، اظهار کرد: این خبر بعد از گذشت ۲۹سال از شهادتشان موجی  سرشار از احساسات و غیرت رقم زد و توانست بار دیگر مظلومیت شهدای دفاع مقدس را به یاد مردم بیاورد و تلنگری برای همه‌ باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری یادواره شهدای غواص ادامه داد: انتقال شجاعت این شهدا وظیفه‌ی همگان است و مردم کیش نیز همیشه در این حوزه سابقه‌ی درخشانی از خود به جا گذاشته‌اند. این رویداد قدمی کوچک برای انتقال رشادت‌های این شهدا به آیندگان است.

لزوم مستندسازی در اقدامات فرهنگی

حجت‌الاسلام سعید فخر‌زاده، کارشناس تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز  در این نشست با اشاره به ضرورت مستندسازی در اقدامات فرهنگی، عنوان کرد: شاید اگر مستندسازی از همان ابتدای اسلام صورت گرفته بود هم‌اکنون شاهد بسیاری از اختلافات نبوده و بستر برای دشمن فراهم نمی‌شد.

وی افزود: سال‌هاست تاریخ‌نگاری جنگ و وقایع‌انگاری را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌ام و به منظور مشکلات و موانع موجود در تولیدات فرهنگی و هنری، فعالین این حوزه اغلب در پایان کار، هدف خود را تمام‌شده می‌پندارند و تلاش گسترده‌ای را که انجام داده‌اند متوقف می‌کنند. این در حالی است که فعالیت فرهنگی آغاز یک جریان بوده و برگزاری یادواره‌های شهدا با اتمام آن به پایان نمی‌رسد بلکه می‌تواند گامی در راستای اعتلای فرهنگی جامعه باشد.

این کارشناس تاریخ شفاهی دفاع مقدس با تأکید بر لزوم ادامه‌دار بودن رویدادهایی مانند یادواره‌های شهدا، آمادگی خود و نهادهای مرتبط را جهت فعالیت در ذیل مجموعه‌ی یادواره‌ی شهدای غواص کیش اعلام کرد و افزود: مقام معظم رهبری نیز نگاه و دستورات ویژه در روایت دستاوردهای دفاع مقدس دارند و تشخیص و رفع مشکلات و نواقص را این‌گونه ممکن دانستند.

لزوم تعیین روزی به عنوان بزرگداشت شهدای غواص در کیش

سردار سرتیپ پاسدار جعفری‌زاده، بنیان‌گذار یگان زرهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  نیز در این نشست، شور و تلاش عوامل برگزاری یادواره شهدای غواص را مثال‌زدنی و نایاب عنوان کرد و گفت: مظلومیت شهدای غواص و رشادت‌های گردان‌های غواص بسیار گسترده و شاخص است و در عملی‌ات۴ نیز اگر لو رفتن آن توسط منافقین اتفاق نمی‌افتاد، با پیروزی کامل به پایان می‌رسید.

جعفری‌زاده با اشاره به اینکه با از دست دادن ۶۰ گردان، ۲۰۰ گردان باقی‌مانده بود و انتظار رفتار بی‌رحمانه با غواصان مظلوم از پیش می‌رفت، افزود: در کم‌ترین زمان ممکن بیش از 3 هزار غواص دیگر آموزش‌دیده و آماده‌ رزم شدند.

وی یکی از عوامل ماندگاری شهدای غواص را ایجاد موزه‌ای دائمی در کیش دانست و اظهار کرد: لازم است تدبیری اندیشیده شود که روز سوم ‌دی برای همیشه در جزیره کیش به‌ نام شهدای غواص باقی بماند. شهدای غواص جزو مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس هستند و  نهادهای مردمی و دولتی برای شهدا جان می‌دهند.

یادواره شهدای غواص جزیره کیش رویدادی ملی است

ابطحی، مدیر موسسه فرهنگی شهید باقری نیز در این نشست عنوان کرد: رویدادهای غیردولتی از بالاترین سطح موفقیت و محبوبیت برخوردار هست. یادواره شهدای غواص جزیره کیش رویدادی عظیم، وسیع، ثمین و در اندازه‌ی کنگره‌ای ملی است. ارتباط شهدای غواص و ماندگاری و اصالت نام خلیج همیشه فارس می‌تواند یکی از دلایل مهم دغدغه فرهنگیان و هنرمندان کیش برای برگزاری این کنگره باشد.

وی پیشنهاد‌هایی ازجمله ایجاد نمایشگاهی ساحلی از تمثال ۱۷۵شهید غواص، تولید هولوگرامی سه‌بعدی با محوریت شهدای غواص و خلیج‌فارس، نمایش واقعیت افزوده (VR)، ایجاد جایگاهی دائمی جهت راهیان نور دریایی، ارائه داد و گفت: برنامه‌ مثبت ‌نگاتیو در هفته ابتدایی دی‌ماه، ویژه‌برنامه‌ای با محوریت کنگره‌ی شهدای غواص جزیره کیش تولید و پخش خواهد کرد.

سازمان منطقه آزاد کیش حامی رویداد معبر عشق خواهد بود

رضا شجیع، مدیرکل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست، اظهار کرد: حفظ ارزش‌های انقلاب و مسیر پرفروغ اسلام و بی‌نتیجه کردن تمام تلاش‌هایی که برای کمرنگ کردن یاد شهدا توسط دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن صورت می‌گیرد، باارزش‌ترین و تأثیرگذارترین گامی است که می‌تواند برداشته شود.

وی با تأکید بر این‌که بهترین‌ها و تأثیرگذارترین افراد جزیره در این رویداد مسئولیت‌های مختلف را عهده‌دار گشته‌اند و این امر جز با گلچین کردن توسط خود شهدا ممکن نبود، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد کیش تمام‌قد حامی و در کنار این حرکت خودجوش مردمی خواهد بود.

اختتامیه یادواره شهدای غواص با عنوان معبر عشق، سوم دی‌ماه 1401 مصادف با سالگرد عملیات کربلای 4 به میزبانی جزیره کیش با حضور خانواده‌های معزز شهدای غواص، مسئولان و فرمانده ارشد کشور، فرماندهان و سرداران دفاع مقدس، هنرمندان و صاحب‌نظران فرهنگ و هنر کشور برگزار می‌شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص جزیره کیش و قرارگیری در میان آب‌های همیشگی خلیج‌فارس، برگزاری جشنواره‌ای با موضوع دفاع مقدس برای گرامیداشت 175غواص شهیدی که در عملیات کربلای 4 به شهادت رسیدند به عنوان رویدادی ملی در دستور کار قرار گرفته است.

گرامیداشت ایثارگری‌های درخور تحسین این شهیدان، ارج نهادن به خانواده‌های معزز شهدا و مقام شامخ شهدا، ساخت یک نماد جهت تجلیل از شهدا و ایجاد سایت غواصی با موضوع شهدای غواص به عنوان جاذبه‌های فرهنگی و میزبانی از سه جشنواره هنری، ادبی-فرهنگی و رسانه‌ای ازجمله برنامه‌های این یادواره است.

انتهای پیام
captcha