مسئولان به داد معتادان خیابانی سبزوار برسند
کد خبر: 4080809
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

مسئولان به داد معتادان خیابانی سبزوار برسند

در مناطقی از سبزوار بسیاری از معتادان خیابانی در کنار اموات زندگی می‌کنند. معتادانی که البته این روز‌ها با اقدام خوب مسئولان سبزوار جمع‌آوری شده‌اند، اما این پایان راه نیست و ضرورت دارد برای اشتغال معتادان پاک شده و جمع آوری بانوان معتاد خیابانی فکری شود.

معتادان

یکی از معضلات شهرستان سبزوار وجود معتادان خیابانی است که چندی پیش شهرداری سبزوار با تبدیل ساختمانی به گرم‌خانه، آن را در اختیار معتادان و متکدیانی قرار داده است که سرپناهی ندارند، لذا نیمه شب در حالی که برخی از زباله‌گردها و معتادان خیابانی در حال تفکیک زباله‌های خیابانی برای فروش هستند به همراه نماینده دادستانی شهرستان سبزوار، جهت پیگیری از سرنوشت معتادان خیابانی به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌رویم، آنچه در ذیل گردآمده حاصل این بازدید است.

در مسیر جاده تهران در ابتدا راهی کمپ ترک اعتیاد ماده 15 می‌شویم. مکانی که معتادان با معرفی اختیاری خودشان، طی 21 روز با روش‌های درمانی از اعتیاد پاک می‌شوند. این کمپ که از ابتدای آغاز به‌کار زیر نظر اداره بهزیستی سبزوار قرار دارد به گفته مسئولان، تاکنون حدود 8000 نفر در آنجا پاک شده‌اند.

بسیاری از معتادان در این مکان در حال ترک هستند و بیش از 90 درصد آنها تقاضای اشتغال بعد از پاک شدن و توجه و اعتماد خانواده‌ها را دارند.

مردی حدود 42 ساله با موهایی سفید در حالی که کتاب دعایی پاره و کوچک به دست گرفته در سالن خوابگاه با اشاره به جوان کناری‌اش گفت: او را نمازخوان کردم. در سالن خوابگاه در حال خواندن تعقیبات نماز مغرب با اشاره به جانمازی که همسرش هدیه کرده است، ادامه داد: از سنین کودکی معتاد به مواد مخدر هستم، اما به دلیل از هم پاشیده شدن زندگی تصمیم گرفتم این‌بار شیشه و تریاک را کنار بگذارم.

یکی دیگر از افراد نیز، پیرمردی است که بیان می‌کند 17 سال بریا ترک تلاش کرده، اما موفق نشده است. این پیرمرد با بیان اینکه خانواده و فرزندان طردش کرده‌اند و در زمستان کلبه‌ای در بیابان اطراف سبزوار محل زندگی‌اش است، گفت: شغلم کارگری است و هر آنچه درآمد داشتم همه را خرج مواد مخدر می‌کردم.

او با بیان اینکه تهیه مواد مخدر در سبزوار راحت است و به وفور در بسیاری از محلات یافت می‌شود بیان کرد: بسیاری از اوقات تلاش کردم مواد مخدر را ترک کنم و ترک کرده‌ام، اما شرایط و مشکلات جامعه و عدم پذیرش توسط خانواده و عدم نظارت‌های مناسب بعدی باعث شد دوباره به سمت مواد مخدر بازگردم.

در ادامه راهی کمپ ماده 16 سبزوار می‌شویم. جایی که همانند کمپ قبلی از جوان 18 ساله تا پیرمرد 60 ساله برای ترک اعتیاد در کنار همدیگر حضور دارند و برخی از پیرمردان در کنار فرزندانشان در حال ترک هستند. فرزندانی که برخی از کودکی به مواد مخدر آلوده شده‌اند.

هوا تاریک است و در بیابان‌های اطراف کمپ، سگ‌های ولگرد در حال پرسه زدن هستند. با ورود به کمپ ماده 16 انبوهی از لباس‌های نو و کهنه بر روی دیوار جلب توجه می‌کند. یکی از مسئولان بیان می‌کند اینجا دیوار مهربانی است، دیواری که علی‌رغم فقر افراد داخل کمپ بعضی بخشنده و مهربان هستند و هر آنچه که داشته‌اند بر روی این دیوار با دیگران تقسیم کرده‌اند.

بعد از عبور از کنترل‌های نظارتی وارد سالنی بزرگ با تخت‌خواب‌های دو طبقه که افراد در آنجا در حال استراحت هستند می‌شویم. در این محل، تمرکز اصلی بر روی ترک افراد است، اما با اقدامات دادستانی و دادگستری سبزوار مدتی است فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوبی شروع شده و به زودی نمازخانه آن نیز تأسیس خواهد شد.

شم‌آبادی، کارشناس پیشگیری از جرایم دادگستری سبزوار و نماینده دادستانی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه علت لغزش افراد بعد از خروج از کمپ و ترک اعتیاد رهاشدگی برخی از آنان و عدم پذیرش توسط خانواده‌ها است، گفت: این افراد بعد از ترک مواد مخدر نباید احساس رهاشدگی مطلق داشته باشند، چرا که ممکن است دوباره به سمت موادمخدر بازگردند.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی برخی از اقدامات، مانند برگزای مراسم عزاداری‌ محرم، مراسم معنوی در مناسبت‌ها و اقامه نماز در کمپ‌ها انجام شده است و برخی از مشکلات کمپ‌ها در حال رفع شدن است، افزود: تا ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد، اما مسئولان مربوطه و ذیربط در حوزه فرهنگی باید به وظایفشان عمل کنند و پای کار باشند. یکی از برنامه‌های فرهنگی نیز شرکت این افراد در نماز جمعه است و آخر هفته حدود 40 نفر از آنها در نماز جمعه سبزوار شرکت می‌کنند.

با ورود به سالن، بسیاری از این افراد که از شهرستان‌ها و روستاهای مختلف سبزوار از جمله شهرستان جوین، خوشاب، ششتمد، داورزن و سبزوار حضور دارند با حلقه زدن در اطرافمان درخواست حل مشکلات و رساندن صدایشان به گوش مسئولان از جمله حل مشکل اشتغال بعد از ترک کمپ را دارند.

حمایت کنید و دستمان را بگیرید

یکی از افراد از میان سالن با بیان اینکه ما ذاتاً آدم بدی نیستیم، اما خوب بودن را به ما یاد نداده‌اند گفت: هنگامیکه از زندان سبزوار آزاد شدم نه دوستی، نه آشنایی، نه خانواده‌ای و نه پولی داشتم.

او با اشاره به اینکه به هر کجا رفتم طرد شدم یا از خانه بیرونم کردند، افزود: سرانجام به سراغ زباله‌گردی و اسکان در کنار مردگان آرامستان رفتم، چرا که دیگران نمی‌خواستند ما را ببینند و یا به ما اعتماد کنند.

یکی از جوانان از انتهای سالن با صدای بلند گفت: ای انسان‌های مؤمن ما اینجا کربلا و مکه شما هستیم. به داد ما برسید. دستی که به یاری مؤمنی بلند شود از لب‌هایی که به دعاگویی مشغول هستند مقدس‌تر هستند.

جوان دیگری فریاد می‌زند و درخواست می‌کند صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و بگویید به داد ما رهاشدگان برسند. بعد از ترک اعتیاد از ما حمایت و برایمان اشتغال ایجاد کنید تا مانند مردم عادی زندگی کنیم. از وعده‌های توخالی دست بردارید. آیا ما هم باید به سرنوشت افرادی که همه زندگی و خانواده‌شان را از دست داده‌اند دچار شویم تا مسئولان ما را از کنار خیابان جمع کنند.

اینجا برخی نجار، برق‌کار، جوشکار و متخصص شغل‌های مختلف هستند و برخی نیز هیچ تخصصی ندارند و برخی سارقین و زندانیان آزاد شده‌ای هستند که در کنار جوانانی که حتی یک‌بار نیز پایشان به زندان باز نشده است به دلیل کمبود جا با هم هستند، اما چاره‌ای نیست، چرا که امنیت شهر خط قرمز مسئولان است و با جمع‌آوری معتادان خیابانی به گفته مسئولان شهرستان، 30 تا 50 درصد سرقت‌های خرد کاهش یافته است و اهالی منطقه قدس سبزوار از مسئولان تقدیر می‌کنند.

کمپ‌هایی با مازاد ظرفیت

ظرفیت این کمپ 200 نفر است، اما آمار ثبت شده بر روی تابلوی حضور و غیاب سالن، 281 نفر را نشان می‌دهد که به گفته مسئول کمپ 13 نفر هم امشب نیستند که در این صورت حدود 90  نفر بیشتر از ظرفیت کمپ در حال نگهداری هستند.

حسین ابراهیمی کردیانی، فرماندار سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر یکی از اقدامات خوب انجام شده است و بقیه این افراد نیز باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند، گفت: در جلسه‌ای با مسئولان ادارات مختلف شهرستان، مشکلات کمپ‌ها و راهکارهای جدید مسئولان پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از مشکلاتی که در بخش معتادان زنان نیز وجود دارد، افزود: در این حوزه نیازمند کار بیشتری هستیم، اما در کنارش باید ظرفیت‌ها و خلأها شناسایی شوند تا تصمیمات کارشناسی لحاظ شود.

نگران بانوان معتاد خیابانی هستیم

ذبیح الله آرمین، مسئول کمیسیون اجتماعی و سلامت شورای اسلامی سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان خیابانی کار خیلی بزرگی است که انجام شده و نیازمند حمایت و کمک تمام مردم و مسئولان ادارات دولتی و غیردولتی و کمک خیران است، گفت: شهرداری و شورای شهر در حد وسع خودش کمک کرده و در ادامه مسیر نیز کمک خواهیم کرد و جمع‌آوری بیش از 100 نفر از معتادان خیابانی از محله قدس سبزوار و اطراف آرامستان سبزوار باعث خوشحالی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه برای نگهداری افراد جمع‌آوری شده کمبود فضا وجود دارد و باید زمینی به وسعت 5 تا 10 هزار متر مربع فراهم شود تا کارگاه‌های تخصصی برای آموزش در کنارش دایر شود اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد حدود 70 معتاد خیابانی زن و حدود 500 تا 600 نفر معتاد خیابانی مرد در سبزوار وجود دارد و بیشتر از آنکه نگران مردان باشیم، نگران زنان معتاد خیابانی هستیم و باید محلی برای ترک بانوان دیده شود تا از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری شوند.

آرمین با قبول برخی دیگر از مشکلات کمپ‌ها مانند نبود نمازخانه و برخی از مشکلات فرهنگی بیان کرد: کار جمع‌آوری معتادان خیابانی کار خیلی بزرگی است و نیازمند ورود همه دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی است که در ادامه راه کمک کنند.

وی گفت: جمع‌آوری معتادان خیابانی از سطح شهر سبزوار یک ضرورت است و مهمتر از آن ضرورت توجه به انسان‌هایی است که نیاز است تا توسط مسئولان و مردم در سطح جامعه دیده شوند و بعد از ترک اعتیاد برای اشتغال‌ و سروسامان دادن آنها و بازگشت به جامعه فکری اساسی شود.

انتهای پیام
captcha