لزوم توجه به سیاست بازگشت به روستا
کد خبر: 4080330
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

لزوم توجه به سیاست بازگشت به روستا

وزیر کشور با اشاره به اینکه طی هفته دولت بیش از چهار هزار و 500 پروژه روستایی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت در شهری مانند تهران و سایر کلان‌شهرها را داشت و در عوض باید به دنبال افزایش جمعیت روستایی باشیم.

آیین اختتامیه دوره حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گریبه گزارش ایکنا از قم، احمد وحیدی، وزیر کشور، عصر روز گذشته، یکم شهریورماه در آیین اختتامیه دوره حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری که در قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه هدف نهایی تمام الگوهای رشد باید منجر به تربیت انسان معنویت‌خواه و کمال‌گرا باشد، اظهار کرد: در کنار این الگوی رشد اقتصادی و توسعه تلاش بر این است که نقاط ضعف روستاها به‌صورت مستمر شناسایی و رفع و نقاط قوت تقویت شود.

وی با بیان اینکه مناسبات کنونی جهان به نحوی طراحی‌ شده که افراد ثروتمندتر دارای قدرت نفوذ و ارزش اجتماعی بالاتری هستند، تصریح کرد: هلدینگ‌های بزرگ و به‌ظاهر مستقل نیز بدون پایبندی به مقررات و قوانین اقتصاد جهانی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

وزیر کشور با تأکید بر پیوند خوردن اقتصاد جهانی به قوانین و مقررات حاکم بر آن، اضافه کرد: مسئله برجام نشان داد که کشورهای اروپایی به‌خاطر گره خوردن به پیوندهای اقتصاد جهانی نمی‌توانستند به‌صورت مستقل اقدامی کنند و حتی به شرکت‌های تحت امر خود نیز قدرت تحکم نداشتند.

وحیدی با اشاره به اینکه در الگوی رشد اقتصادی ما باید به‌دنبال الگوی بومی و متناسب با فرهنگ خود باشیم، اظهار کرد: در الگوی رشد اقتصادی، روستاها دارای اهمیت بالایی هستند و تلاش بر این بوده که نقاط ضعف روستاها به‌صورت مستمر شناسایی و رفع و نقاط قوت تقویت شود.

وی یادآور شد: اصالت‌های عمیق اسلامی، بومی، اجتماعی، روابط و سنتی در روستاها وجود دارد که در شهرها اثر چندانی از آن نیست، الگوی رشد و پیشرفت ایرانی ـ اسلامی الگویی همه‌جانبه و فقط مباحث اقتصادی را شامل نمی‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس بدون توسعه روستاها امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: از 90 هزار سکونت‌گاه روستایی کشور نزدیک به 60 درصد از آن‌ها به‌صورت کامل خالی از سکنه شده است.

وی با اشاره به مشکل مسکن و اشتغال در کلان‌شهرها، اظهار کرد: نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت در شهری مانند تهران و سایر کلان‌شهرها را داشت و در عوض باید به دنبال افزایش جمعیت روستایی باشیم.

وحیدی اهمیت فرزندآوری را مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست‌های حمایت از خانواده و ازدیاد نسل باید با قدرت اجرا شود.

انتهای پیام
captcha