تجسم قرآن در حیات طیبه شهید عبدالله مداح + فیلم
کد خبر: 4078933
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
گزارش ایکنا از دیدار فعالان قرآنی با خانواده‌ شهیدپرور مداح

تجسم قرآن در حیات طیبه شهید عبدالله مداح + فیلم

دیدار فعالان قرآنی با خانواده‌ معظم شهدای قاری، حافظ، معلم و فعال قرآنی هشت سال دفاع مقدس و مدافعان وطن و حرم با هدایت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و همراهی اعضای کمیته شهدای قرآنی استان تهران پس از وقفه‌ای چندساله از سر گرفته شده است و دیدار با خانواده شهیدپرور مداح طی چهارشنبه، 26 مرداد، نخستین دیدار بود.

تجسم قرآن در حیات طیبه شهید عبدالله مداحبه گزارش خبرنگار ایکنا، تیرماه 96 وقتی خانه شهیدان مداح را دق‌‌الباب کردیم، مادرشان به استقبال ما آمد، ولی این بار نه، او پرکشیده تا پسرانش، مهدی، عبدالله و محمدصادق را در آغوش بگیرد.

در آن دیدار مرحوم حسن صفری، نغمه‌پرداز و بلبل خوش‌خوان اِنشاد و سرود‌های دینی، نیز ما را همراهی کرد؛ او هم این دیار فانی را ترک کرده است.

خانواده مداح با تقدیم سه شهید و افتخار نشان جانبازی بر گردن سه پسر دیگر خانواده، هر آنچه داشته‌اند، نثار اعتلای کلمه الله، وطن و آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده‌اند و هنوز در راه ترویج و تبیین ارزش‌های اسلامی ثابت‌قدم هستند و با برپایی حسینیه‌ای در یکی از طبقات منزلشان، نوجوانان و جوانان را با پیام و مفاهیم قرآن و عترت آشنا می‌کنند.

تجسم قرآن در حیات طیبه شهید عبدالله مداح

*دیدار جامعه قرآنی با خانواده قاری قرآن شهید عبدالله مداح در تیرماه سال96- مرحوم حسن صفری، از سمت راست، نشسته، نفر دوم*

گروه خبری ایکنا همراه با تعدادی از فعالان امور قرآنی قدم به این حسینیه خانگی گذاشت و بر گرد تصاویر شهیدان این خانه حلقه زد. این حضور و هم‌صحبتی با خانواده شهدا سنتی شده است که نه تنها رسانه‌های قرآنی را برای ضبط و ثبت آن همسوی خود کرده، بلکه همراهی از سر ذوق قاریان و حافظان قرآن را نیز به همراه داشته است.

یکی از برادران شهیدان مداح به نمایندگی از دیگر اعضای خانواده میزبانی را برعهده گرفت. او تعدادی از قاریان حاضر در میان دیدارکنندگان را می‌شناخت. با عباس امام‌جمعه گرم گرفت و او را دوست صمیمی برادر شهیدش، عبدالله، معرفی کرد و امام‌جمعه، که به عنوان قاری صاحب‌رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن شناخته می‌شود، درباره آشنایی‌اش با شهید عبدالله مداح سخن گفت.

شهید عبدالله مداح

عباس امام‌جمعه ارتباط دائمی با قرآن، شوخ‌طبعی، روابط عمومی بالا و خلوص را از جمله ویژگی‌هایی دانست که شهید عبدالله را نزد همگان عزیز کرده بود. او خاطرات بیشتری را از شهید بیان می‌کند و می‌گوید: عبدالله چند سالی از من بزرگتر بود. من و عبدالله برای ارتقای سطح قرائتمان رقابت خوبی داشتیم. بچه محل بودیم و با هم در جلسات قرآن مرحوم بیوک اصل‌محمدی در مسجد بزرگ قنات‌آباد تهران و جلسات قرآن استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) شرکت می‌کردیم. سال 65 به همراه دیگر قاریان قرآن در قالب کاروان نور به حج تمتع اعزام شدیم و خاطرات خوشی از همسفر بودن با او دارم.



سیدمحمد کرمانی، یکی دیگر از قاریان حاضر در جمع دیدارکنندگان، با افتخار خود را شاگرد شهید عبدالله مداح معرفی می‌کند و می‌گوید: حدود سال 63 و قبل از ورودم به مدرسه در جلسه آموزش قرآن استاد محمدحسین سبزعلی در محله قنات‌آباد شرکت می‌کردم. این جلسه به صورت سیار در منازل شهدای محله از جمله شهید شرف‌بیانی برگزار می‌شد و شهید عبدالله مداح در آن حضور می‌یافت و تلاوت می‌کرد. در آن سال به خاطر تلاوت خوبی از شهید مداح جایزه نقدی دریافت کردم که مشوقی برای فعالیت قرآنی‌ام شد.

وی ادامه می‌دهد: وارد مدرسه شیخ‌الاعراقین بیات شدم که مدیریت آن با استاد محمدحسین سبزعلی بود، مدرسه‌ای که جمعی از قرآنیان آن را اداره می‌کردند و شهید عبدالله مداح علاوه بر معلم قرآن و تربیتی، معلم ورزش هم بود و دوست و همراه واقعی دانش‌آموزان بود. تا چندین ماه پذیرش خبر شهادت عبدالله مداح برایم سخت بود، آن موقع پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کردم.

شهید عبدالله مداح

به گفته دوستان و شاگردان شهید عبدالله مداح، او توانایی داشت که عناوین مهمی را در زمینه قرائت قرآن در مسابقات جهانی دریافت کند، ولی حضور در مسابقه حقیقی زندگی و سعادت جاودانه را انتخاب کرد. از او چنین یاد می‌شود که در میان رزمندگان کلاس آموزش قرآن برگزار و در عملیات‌های مختلف برای روحیه دادن به رزمندگان، قرآن را تلاوت می‌کرد.

عبدالله متولد سال 1343 در تهران همراه با برادرش، طلبه شهید محمدصادق مداح، در سال 65 در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه در یک روز به شهادت رسیدند. همچنین دیگر پسر این خانواده، شهید مهدی مداح، از مؤسسان سپاه تهران، نیز در سال 59 در خرمشهر به شهادت رسید.

به گزارش ایکنا، در این دیدار که حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حسن محمدی به نمایندگی از شورای عالی قرآن و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی ماجدی به نمایندگی از مرکز امور رسیدگی به مساجد تهران، نیز حضور داشتند، لوح یادبودی به امضای استاندار تهران و فرمانده سپاه تهران به خانواده شهیدان مداح اهدا شد.

شهید عبدالله مداح

یادآور می‌شود، دیدار با خانواده‌های شهدای فعال در امور قرآنی به رسم ادب و تکریم و یادی از رشادت‌های آن غیورمردان از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و طی پنج سال با ملاقات حدود 300 خانواده ادامه داشته است. پس از آخرین برنامه این قبیل دیدارها در سال ۱۳۹۷، حدود چهار سال وقفه ایجاد شد. البته شیوع کرونا هم در این وقفه بی‌تأثیر نبود.

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، نیز در این دیدار چنین می‌گوید: اعضای کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای استان تهران پنج شهید شاخص را از میان شهدای معلم، قاری و حافظ قرآن انتخاب کرده‌اند که یکی از آنها شهید عبدالله مداح است و تا برپایی این کنگره 30 دیدار با خانواده شهدای قرآنی با همراهی قاریان و حافظان قرآن خواهیم داشت.

منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد تمامی شهدای جنگ تحمیلی از جمله شهیدان مداح، از تولید مستند تاریخ شفاهی قاریان قرآن و جمع‌آوری خاطرات شهدای تأثیرگذار در امور قرآنی کشور خبر می‌دهد و بیان می‌کند: این شبکه جشنواره صد را به منظور ترویج ساده‌خوانی قرآن برگزار می‌کند و در برنامه‌های رادیویی حول آن، صدای تلاوت قرآن شهیدان پخش می‌شود، حتی شهیدانی که آیه قرآن را بدون لحن و آهنگ به صورت ساده قرائت کرده باشند.

این قاری بین‌المللی علت پخش صوت قرآن شهیدان را به این دلیل دانست که برخی صرفاً اجرای فنی قاری قرآن را می‌بینند، ولی باید به آن‌ها قاری حقیقی را با تجسم این شهدا به تصویر کشید.

فیلم تلاوت قاری و معلم شهید عبدالله مداح

انتهای پیام
captcha