نذرواره ۷۲خوان در بوشهر برگزار شد + عکس
کد خبر: 4076829
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

نذرواره ۷۲خوان در بوشهر برگزار شد + عکس

پویش کشوری نذرواره ۷۲خوان احسان حسینی به همت گروه جهادی این پویش همزمان با شام عاشورای حسینی در روستای رستمی، توابع شهرستان بوشهر برگزار شد.

آیت الله صفایی بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، پویش کشوری نذرواره ۷۲خوان احسان حسینی همزمان با ۶۵ نقطه در سراسر کشور در استان بوشهر نیز در شام عاشورای حسینی برگزار شد.

مسعود رنجبر، دبیر برگزاری این پویش در حاشیه مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ یارش اظهار کرد: این پویش به همت گروه جهادی ۷۲خوان احسان حسینی در استان بوشهر و همچنین ارگان‌های دست‌اندرکار در بخش مرکزی شهرستان بوشهر، روستای رستمی برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان این مراسم که با سخنرانی آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر همراه بود، ایستگاه سلامت با ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی برپا شد که به همت این پزشکان جهادی بالغ بر ۱۲۴ ویزیت و تحویل داروی رایگان به شرکت‌کنندگان در مراسم انجام گرفت.

دبیر برگزاری پویش کشوری نذرواره ۷۲خوان احسان حسینی تصریح کرد: این ارزاق از طریق خیرین و همچنین با همکاری مرکز نیکوکاری حضرت فاطمه زهرا(س) شهر چغادک و هیئت علی بن موسی الرضا(ع) روستای رستمی تهیه شده است.

رنجبر خاطرنشان کرد: در پویش کشوری نذرواره که در استان بوشهر انجام شد، ۷هزار پرس نذری در قالب ۷۲ دیگ ظهر عاشورا، در بین هزار نفر توزیع و پخش شد.

قیام عاشورا، خورشید تابنده احیای دین اسلام است

آیت‌الله صفایی بوشهری ضمن حضور در مراسم و بازدید از روند طبخ ۷۲ دیگ غذا در اهم سخنان خود با تسلیت فرا رسیدن عاشورای حسینی گفت: از طریق تاریخ پژوهی در قیام عاشورا دو سوال مهم همواره مطرح است؛ اول آنکه چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟ با اینکه وی شخصیتی دارای جایگاه و حساسیت‌های خاصی داشتند و دوم اینکه چرا اصحاب ایشان در کربلا و در روز عاشورا حسب تقریر تاریخ‌نگاران ۷۲ نفر است؟

وی ادامه داد: پاسخ این سوالات مترتب به فهم آن آموزه‌ای است که انسان باید در تاریخ به عنوان درس زندگی آن را تلقی کند و همیشه با معیارها خودش را حسینی کند و حسینی بماند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به دو مشکل اساسی در زمان خلافت یزید افزود: دو مشکل مهم در زمان خلافت یزید رخ داد که اگر قیام نمی‌کرد نامی از اسلام و مسلمان نمی‌ماند اول تحریف به معنای واژگون کردن مسئله صحیح و تقلب‌سازی آن و دوم انحراف بود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: قرآن آموزه‌های مهمی هم به لحاظ اعتقادی هم رفتاری و هم اخلاقی دارد که این رهنمون‌ها فضای حیات دنیوی و اخروی سعادتمند انسان را تضمین می‌کند.

وی گفت: قرآن هدایت الهی است برای معماری اعتقادی الهی انسان و تمدن‌آفرینی را برای انسان را به ارمغان دارد که حاکمیت زمان امام حسین(ع) که به دست یزید بود اصلا قرآن را قبول نداشت. 

امام جمعه بوشهر با اشاره به مشکل دوم یعنی انحراف از دین ادامه داد: مسیری که مشخص شده توسط پیامبر بود، در آن زمان منحرف شده و به گونه‌ای بود که جامعه و تمدن اسلامی به طریقی در مقابل با اسلام قرار گرفته بودند یعنی شرایط تعیین شده از سمت پیامبر کاملا واژگون شده و مورد انحراف واقع شده بود.

وی با اشاره به این فضای فاسد در زمان یزید اظهار کرد: در چنین شرایطی، زمانی که یزید به خلافت رسید و بیعت امام حسین(ع) را طلب کرد ایشان بیعت را مانند ذلت دانستند و فرمودند: هیهات من الذله و این چنین با عدم بیعت دست به قیام برای احیای دین و امر به معروف و نهی از منکر زدند.

آیت‌الله صفایی بوشهری قیام عاشورا را همانند خورشیدی تابنده بر اسلام ناب محمدی برای احیای این دین اسلام تا پایان تاریخ دانست و گفت: امروزه نیز منبرها، حسینیه‌ها و مساجد به نام امام حسین(ع) است زیرا ضامن و حافظ اسلام است.

وی در نهایت با اشاره به سوال دوم، چرا امام حسین(ع) در روز عاشورا ۷۲ یار داشت خاطرنشان کرد: دو عامل اساسی این اتفاق را رقم زد که مسلمانان به یاری فرزند رسول خدا نیامدند اول محاسبه غلط و بی‌بصیرتی، با تفکر اینکه شکست از آن امام حسین(ع) و جنگ بیهوده است و دوم دنیاطلبی و ترس از کشته شدن بود که صحابی را از هزار نفر به ۷۲تن یار باوفا تقلیل داد.

در پایان این مراسم مردم روستای رستمی به اقامه عزا پرداختند و با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری از خانواده معظم شهدای این روستا و پیرغلامان حسینی تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار: آتنا جعفری
عکاس: علی زمانی
انتهای پیام
captcha