رفتار با مسلمانان در هند تهدیدی برای تکرار آپارتاید است
کد خبر: 4074840
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
نوه ماندلا:

رفتار با مسلمانان در هند تهدیدی برای تکرار آپارتاید است

نوه نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی و رهبر مبارزه با نظام آپارتاید در این کشور، در سخنانی از برخوردی که در هند نسبت به مسلمانان این کشور می‌شود، انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای برای تکرار آپارتاید دانست.

به گزارش ایکنا، به نقل از ایندیپندنت عربی، ندلیکا ماندلا، نوه رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی در سخنانی گفت: آنچه مرا نگران می‌کند، این است که بزرگ‌ترین دموکراسی جهان که روزی مایه امیدواری آفریقای جنوبی بود، امروز خود به مانند رژیمی عمل می‌کند که ما روزگاری با آن مبارزه می‌کردیم.

وی با بیان این موضوع افزود: تنها چند هفته دیگر، هند هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد. کشوری که با پیمودن مسیر مقاومت اصولی و عدم خشونت، غرب را وادار کرد تا با شکاف وحشتناکی که بین شعارهای آزادی از یک سو و واقعیت امپریالیسم از سوی دیگر وجود داشت، مقابله کند. هند از رهبران بزرگ مذاهب مختلف مانند گاندی، نهرو و آمبدکار، پیروی کرد تا به یک دموکراسی کثرت‌گرا و سکولار تبدیل شود اما این کشور پس از گذشت 75 سال چه وضعیتی پیدا کرده است؟

نوه ماندلا با اشاره به مبارزات پدربزرگ خود و گاندی، گفت: برای چندین دهه که غرب آپارتاید را در کشور من نادیده گرفت، هند در کنار ما ایستاد، از ما حمایت و دفاع کرد و این مهاتما گاندی بود که برای نلسون ماندلا الهام‌بخش شد. ماندلا در سال 1991 گاندی را بدین خاطر تحسین می‌کرد که در تشکیل آنچه «اولین دستگاه سیاسی دموکراتیک آفریقا» می‌نامید، نقش داشت.

وی با اشاره به اقداماتی که اخیرا در هند، علیه اسلام و مسلمانان انجام شد، گفت: چندی پیش، رهبران حزب ملی خلق هند، پیامبر اسلام(ص) را به سخره گرفتند و روابط مهم دیپلماتیک را در معرض آزمایش قرار دادند. دولت مودی به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی کشورهای همسایه مانند ایران، قطر و کویت با تأخیر وارد عمل شد.

نوه ماندلا در عین حال با انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی هند و بی‌توجهی جامعه جهانی نسبت به آن، گفت: به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی فراموش کرده است که اعمال کوچک تبعیض‌آمیز می‌تواند در نهایت منجر به رویدادهایی جهانی شود؛ نادیده گرفتن این اقدامات عواقب بسیار منفی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha