جلوه‌های دنیوی و مجازات اخروی
کد خبر: 4074646
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

جلوه‌های دنیوی و مجازات اخروی

آیت‌الله توکل با بیان اینکه جلوه‌های دنیا آتش جهنم در آخرت است، گفت: تمام جلوه‌ها در هر عالمی به تناسب همان عالم به انسان نشان داده می‌شود؛ ما چون در دنیا هستیم آتش شهوات حرام همچون شهوت ریاست حرام، شهوت قدرت حرام و... را نمی‌بینیم و فقط جلوه گناه را می‌بینیم که تمام این جلوه‌ها در دنیا زیبا و در آخرت آتش است.

آیت‌الله سیدرحیم توکل استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدرحیم توکل از استادان اخلاق حوزه علمیه قم، شب گذشته، هشتم مردادماه در مراسم عزاداری هیئت فاطمیه قم طی سخنانی درباره علت نصب پل صراط در بالای جهنم، گفت: زیاد شنیدید که پل صراط را بالای جهنم نصب می‌کنند که زیر جهنم است و باید از این پل عبور کرد، و در بعضی از جاهای این پل، ایست و بازرسی است که افراد را در این ایست بازرسی‌ها نگه می‌دارند و سؤال می‌کنند. اما چرا این پل را بالای شعله‌های جهنم گذاشته‌اند؟

وی ادامه داد: در دنیا شهوات حرام همه آتش است و ما چون در دنیا هستیم آتش را نمی‌بینیم و فقط جلوه گناه را می‌بینیم. شهوت جنسی حرام، شهوت ریاست حرام، شهوت قدرت حرام در دنیا اینها همه آتش در آخرت است و ما این آتش را در دنیا نمی‌بینیم؛ پول و شهوت جنسی و جلوه دنیوی را فقط نگاه می‌کنیم و تمام این جلوه‌ها در دنیا زیبا و در آخرت آتش است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه جلوه‌های دنیا آتش جهنم در آخرت است، گفت: در دنیا اگر این جلوه‌ها جلو بیاید، آتش جلو می‌آید و برخورد شما با این آتش شهوات در دنیا هرگونه باشد همان‌طور در آخرت خواهد بود، مثلا اگر برخورد شما در دنیا با این جلوه‌ها و شهوات بی‌اعتنا بود، در آخرت هم هنگام عبور از پل صراط هم بی‌اعتنا از جهنم عبور می‌کنید، اما اگر در دنیا در شهوات داخل شدید و به گناه آلوده شدید در آخرت هم هنگام عبور از صراط به آتش وارد می‌شوید.

وی افزود: تمام جلوه‌ها یکی است و در هر عالمی به تناسب همان عالم آن را نشان انسان می‌دهند، اینجا در دنیا جلوه دنیوی را نشان می‌دهند و در آخرت همان جلوه را به‌صورت آخرتی نشان می‌دهند.

آیت‌الله توکل درباره علت اینکه چرا همه باید از جهنم عبور کنند، اظهار کرد: در دنیا همه جلوه‌های شهوات برای همه می‌آید و در آخرت هم همه را به جهنم وارد می‌کنند ولی افراد باتقوا نجات می‌یابند، آن‌هایی که در دنیا جلوه‌های دنیا را دیدند و زمین نخوردند، در آخرت هم زمین نمی‌خورند و به سرعت از این پل عبور می‌کنند. اما کسانی که در این دنیا به این جلوه‌های شهوانی حرام وارد و آلوده شدند در آخرت هم به جهنم داخل می‌شوند.

استاد درس اخلاق گفت: همه این نکات در قرآن آمده است و آنچه باید بدانیم بیان شده است و برای اینکه ما بتوانیم از این اوضاع سربلند بیرون بیاییم و نجات یابیم، یاد خدا بودن است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha