تحقق جوانی جمعیت از اهداف جهاد دانشگاهی قزوین است
کد خبر: 4074244
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

تحقق جوانی جمعیت از اهداف جهاد دانشگاهی قزوین است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بابیان اینکه بحث تحقق جوانی جمعیت از اهداف جهاد دانشگاهی قزوین است، بیان کرد: بحث جوانی جمعیت در سطح کشور وضعیت مطلوبی ندارد و در این راستا لازم است دستگاه‌های اجرایی بر این موضوع تمرکز ویژه داشته باشند. 

فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، ظهر امروز ۷ مرداد ۱۴۰۱ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، به مناسبت چهل‌ودومین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین کاری که دشمن انجام می‌دهد، تصویرسازی غلط از وضعیت کشور است و به دنبال آن است که نه‌تنها اقناع افکار عمومی در سطح دنیا را انجام دهد، بلکه افکار عمومی داخل کشور را نیز به نفع خود اقناع کند.

وی ادامه داد: هدف از این کار ساختن تصویری سیاه از کشور و ایجاد فضایی آرمان‌گرا و روشن از کشورهای پیشرفته است تا مردم را مجبور کند برای آنکه به سمت پیشرفت بروند، سبک زندگی غربی را دنبال کنند و یا برای اینکه به دنبال فنّاوری و یا ثروت باشند، با یکی از مراکز قدرت و ثروت در کشورهای بیگانه پیوند بخورند. 

پیله‌چی بابیان اینکه دشمنان اسلام و دشمنان کشور به دنبال این هستند که استقلال را از جمهوری اسلامی بگیرند، تصریح کرد: خوشبختانه با تولد نهادهای انقلابی همچون جهاد دانشگاهی، ایران به دستاوردهای علمی قابل‌ستایشی دست‌یافته و ارتقای علمی ۳۶ پله‌ای ایران در ۲۰ سال اخیر در برخی حوزه‌ها ستودنی است.

وی اظهار کرد: ایران طی ۴۰ سال اخیر درزمینهٔ علوم نانو از رتبه ۵۸ به رتبه ۱۶، در حوزه علوم بیوشیمی و زیست مولکولی از رتبه ۵۲ به رتبه ۱۷، در حوزه هوا فضا از رتبه ۴۵ به رتبه ۱۱، در حوزه علوم فیزیک، از رتبه ۵۶ به رتبه ۱۴ و در حوزه علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی به رتبه ۲ در جهان رسیده است. 

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین همچنین ادامه داد: در رشته‌هایی چون علوم ریاضی؛ ارتقای رتبه از ۴۷ به رتبه۱۳ و در علوم داروسازی ارتقای رتبه ۴۹ به رتبه ۱۱ در جهان از دستاوردهای جوانان و نخبگان این مرزوبوم است.

وی تصریح کرد: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در گام اول انقلاب ظرفیت‌های کشور صرف ایجاد زیرساخت در حوزه‌های مختلف سخت‌افزار و نرم‌افزاری شده است و در همان گام اول برای حرکت پرشتاب در گام دوم انقلاب آماده شده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین گفت: زمانی که در دنیا الفبای فناوری مانند پارک‌های علم و فناوری وجود داشت، با خلاقیت امام راحل مجموعه‌ای انقلابی و جهادی تأسیس شد تا پیوندی بین صنعت و دانشگاه اتفاق بیفتد. 

تلاش برای ارتباط صنعت و دانشگاه 

پیله‌چی گفت: ارتباط بین دانش، صنعت و اشتغال از مهم‌ترین اهداف بلندمدت جهاد دانشگاهی است و اگر بخواهیم در این مسیر موفق عمل کنیم، باید به مسائل دانش‌بنیان اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی بابیان اینکه بحث تحقق جوانی جمعیت از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی قزوین است، افزود: بحث جوانی جمعیت در سطح کشور وضعیت مطلوبی ندارد و در این راستا لازم است دستگاه‌های اجرایی بر این موضوع تمرکز ویژه داشته باشند. 

پیله‌چی گفت: در همین خصوص جهاد دانشگاهی با تأسیس مرکز درمان ناباروری در استان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و خدا را شاکریم که بیش از ۴۰۰۰ نوزاد در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین متولد شدند. 

وی اظهار کرد: امیدواریم در ادامه مسیر بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم. با سفر رئیس‌جمهور به استان اعتباری بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد ریال به جهاد دانشگاهی تخصیص یافت که صرف به‌روزرسانی فضا، تجهیزات و امکانات این مرکز می‌شود. 

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی قزوین همچنین در حوزه‌های درمانی همچون ناباروری و خدمات آزمایشگاهی پیشرو است و خدماتش را با تعرفه دولتی و ۵۰ درصد تعرفه خصوصی به شهروندان قزوینی و شهروندان استان‌های همجوار ارائه می‌دهد. 

وی در ادامه تصریح کرد: بحث اشتغال یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و جهاد دانشگاهی در این حوزه نیز ورود کرده و با ایجاد فضای گفتمان برای عزیزانی که دارای طرح و ایده هستند ورود به بازار کار را مهیا و همچنین با آموزش و توانمندسازی افراد اقدام به ایجاد کار در سطوح کوچک و بزرگ کرده است. 

این مسئول بابیان اینکه جهاد دانشگاهی در کنار دستگاه‌های اجرایی است، بیان کرد: سالانه بیش از ۳۰۰۰ نفر را از طریق جهاد دانشگاهی وارد چرخه کار می‌شوند و در سنوات گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر از خدمات مختلف جهاد دانشگاهی استفاده کردند که  امیدواریم با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی بتوانیم طرح‌های خوبی برای ایجاد اشتغال در استان کلید بزنیم. چراکه بنا بر گفته استاندار، جهاد دانشگاهی مأموریت منطقه‌ای دارد و آن حل مسائل اساسی استان با جمع سپاری مردم و نخبگان است. 

پیله‌چی در پایان اظهار کرد: قزوین یک استان صنعتی است و حوزه صنعت از مزیت‌های این استان است و جهاد دانشگاهی در این راستا ۲ هدف، پیوند صنعت با دانشگاه و تجاری‌سازی صنعت را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha