پیشگیری از اعتیاد در جامعه تقویت و‌ نهادینه شود
کد خبر: 4074033
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

پیشگیری از اعتیاد در جامعه تقویت و‌ نهادینه شود

رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان پیشگیری با تأکید بر تقویت و‌ نهادینه کردن پیشگیری از اعتیاد در جامعه، گفت: باید مراکز مشاوره و پلیس بحران برای حمایت از نظام خانواده در برخی مناطق و محلات داشته باشیم.

هیئت اندیشه ورز مبارزه بارمواد مخدر در لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، در اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز دانشگاهی مبارزه با اعتیاد که چهارشنبه، پنجم مرداد به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، با رویکرد هم‌اندیشی، درباره چیستی و چرایی شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جامعه و راهکارهای علمی و کاربردی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، بحث و گفت‌وگو شد.

فضل‌الله میردریکوند، رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان در این نشست، گفت: ما باید تلاش کنیم با تقویت شاخص‌های معنویت و گسترش آموزش‌های لازم در همه سطوح، به‌ویژه در سطح کودکان و نوجوانان، پیشگیری از اعتیاد را در جامعه، تقویت و نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه مفهوم خانواده سالم را بایستی در جامعه تقویت کرد؛ برای این مهم بایستی آموزش‌ها را در سطح خانواده‌ها، گسترش داد، اضافه کرد: ما باید مراکز مشاوره و پلیس بحران برای حمایت از نظام خانواده در برخی مناطق و محلات داشته باشیم.

وی گفت: مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد که توان و ظرفیت‌های علمی خود را برای همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان به‌کارگیری کند تا اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، کاهش یابد.

علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه به‌عنوان یک نهاد اسلامی، تمدن‌ساز باید بتواند در کاهش اعتیاد در جامعه با رویکردهای علمی و کاربردی، نقش‌آفرین باشد، اظهار کرد: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی تمدن‌ساز است که نقش مهمی در کاهش نظام مسائل جامعه، ایفاء می‌کند.
وی افزود: اینکه محور کار در تلاش برای کاهش اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، استفاده از نظرات متخصصان دانشگاهی باشد یک رویداد کاملاً مثبت است.

سرپرست دانشگاه لرستان با بیان اینکه همکاری بین متخصصان دانشگاهی با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان بایستی گسترش یابد، ادامه داد: از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌های استان لرستان از جمله مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان برای کمک به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، بایستی، بهره‌گیری شود.

نظری اضافه کرد: علاوه بر نهادهای دولتی، بایستی تلاش کرد با رویکردهای اجتماعی و مردم‌محور و افزایش مشارکت‌های مردمی، مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به یک موضوع فراگیر و اجتماعی، به‌ویژه در سطح خانواده‌ها تبدیل کرد».

وی ادامه داد: خانواده، سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادهای دولتی، دانشگاه‌ و همه و همه باید با رویکرد هم‌گرایی و هم‌افزایی، به‌صورت جمعی و منسجم با اعتیاد به مواد مخدر، مبارزه کنند.

اردشیر صفاپور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان نیز در این نشست، گفت: رسیدن به جامعه‌ای کاملاً سالم مستلزم آن است که از راهکارهای علمی، کاربردی و دانشگاهی استفاده شود.

وی با بیان اینکه اتاق فکر با حضور متخصصان دانشگاه‌های مختلف استان لرستان از جمله دانشگاه لرستان تشکیل شده است، اظهار کرد: در بحث مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر بایستی همچون دوران دفاع مقدس، همه اقشار جامعه احساس مسئولیت کنند.

صفاپور با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و مبارزه با آن، نیازمند یک عزم جمعی همگانی و فراگیر در سطوح همه اقشار جامعه است، افزود: همه باید در همه سطوح تلاش کنیم با پدیده‌ اعتیاد با رویکرد پیشگیرانه مبارزه شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در هاتمه گفت: هدف ما آن است که در استان لرستان با تشکیل این هیئت اندیشه‌ورز دانشگاهی (اتاق فکر) بتوانیم متناسب با خصوصیات و ویژگی‌های استان، راهکارهای علمی و کاربردی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر، تقویت شده و ارتقا یابند.

 

انتهای پیام
captcha