مشکلات روانی؛ سوغات 10 ساله اردوگاه‌ها برای مسلمانان روهینگیا
کد خبر: 4073928
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

مشکلات روانی؛ سوغات 10 ساله اردوگاه‌ها برای مسلمانان روهینگیا

همزمان با آغاز خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، آن‌‌ها در اردوگاه‌هایی ساکن هستند که پس از 10 سال، سوغاتی جز مشکلات روانی برایشان نداشته است.

به گزارش ایکنا، در گزارشی که توسط وبگاه سازمان پزشکان بدون مرز منتشر شده، درباره زندگی مسلمانان روهینگیایی آواره در اردوگاه‌ها آمده است: این اردوگاه‌ها در مکان‌های صعب‌العبوری برپا شده است و به هیچ وجه شرایط این را ندارد که به مأوایی برای زندگی موقت آوارگان تبدیل شود، چه رسد به اینکه افراد نزدیک به یک دهه در آن زندگی کنند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان پزشکان بدون مرز آمده است: حدود 140 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا مجبور شده‌اند تا در این اردوگاه‌ها زندگی کنند و در آنجا از محدودیت‌هایی در زمینه جابجایی، محرومیت از کار کردن، آموزش و بهداشت رنج می‌برند؛ به همین دلیل، بسیاری از آن‌ها این خطر را به جان خریده‌اند که از طریق دریا و خشکی و برای رسیدن به یک زندگی بهتر، راه سفر به کشورهای بنگلادش و مالزی را درپیش گیرند.

سازمان پزشکان بدون مرز در گزارش خود تأکید می‌کند: مشکلاتی که آوارگان روهینگیا با آن مواجه هستند، باعث شده است تا آن‌ها در گذر زمان با مشکلات روانی متعددی هم دست و پنجه نرم کنند و وضعیتی که اکنون ادامه دارد، سلامت روانی آن‌ها را تهدید می‌کند.

این سازمان با بیان اینکه در سراسر میانمار امکانات کافی برای رسیدگی به مشکلات این آوارگان وجود ندارد، در گزارش خود تصریح می‌کند به لطف وجود برخی کلینیک‌های این سازمان در اردوگاه‌ها است که برخی کمک‌ها و حمایت‌های روانی اولیه از این افراد صورت می‌گیرد و به آن‌ها مشاوره‌هایی داده می‌شود.

در بخش دیگری این گزارش با اشاره به مشکلات جدی‌تر زنان ساکن اردوگاه‌ها آمده است: شرایط سختی که مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌ها با آن مواجه هستند و فرصت‌های شغلی محدودی که به سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی منجر شده است، باعث شده تا زنان و دختران بیشتر در معرض خطرات و خشونت‌های خانوادگی قرار گیرند.

در پایان این گزارش تأکید شده است که آوارگان روهینگیا امیدوار هستند تا روزی وضعیت کنونی به پایان برسد و فرزندان آن‌ها بتوانند از حقوق اولیه‌ای مثل آموزش برخوردار شوند و بار دیگر با احساس امنیت زندگی کنند.

انتهای پیام
captcha