رویدادی به وسعت ایران؛ محفلی برای مدیران که ببینند و بشنوند
کد خبر: 4073608
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
ایکنا از نخستین تجربه هم‌افزایی مدیریت کشور گزارش می‌دهد:

رویدادی به وسعت ایران؛ محفلی برای مدیران که ببینند و بشنوند

رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران را باید یک گام رو به جلو در راستای پیوند میان مسئولان با کارآفرینان و نیروهای مردمی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دانست که خلأ آن در سال‌های اخیر احساس می‌شد.

رویداد هم افزایی مدیریت ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران از دوم تا چهارم مرداد در مصلای امام خمینی(ره) برپاشده است.

این رویداد با هدف آشناسازی مدیران کلان و جزء کشور با بخش‌های کارآفرینی و استارتاپ‌ها، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار شده است. طبق گفته مجتبی حبیب‌اللهی، دبیر اجرایی رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱، این رویداد به دنبال حل مسئله است و شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع خلاق، مؤسسات و مجموعه‌های مردمی هرکدام اگر خدمت، محصول یا ایده نوعی داشته باشند در این رویداد حضور یافته‌اند، لذا این رویداد ناظر بر حل مسئله از مسائل کشور است. 

رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران از چندین بخش «مدیریت»، «حکمرانی مردمی»، «کارآفرینی و اشتغال»، «بین‌الملل»، «صنایع فرهنگی»، «رسانه و فضای مجازی»، «فناوری اطلاعات»، «هوش مصنوعی»، «گردشگری»، «حجاب و عفاف»، «خانواده»، «امر به معروف»، «کتاب و کتابخوانی»، «ایثار و شهادت»، «مدارس مسجدمحور»، «تربیت، «مبلغین»، «قرآن»، «وزارت ورزش و جوانان»، «خانه رسانه»، «آموزش و مشاوره» و «بهداشت، سلامت و محیط زیست» تشکیل شده است.

سیداحمد عبودتیان، دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت در گفت‌وگو با ایکنا، هدف از برگزاری این رویداد را تشریح و تأکید می‌کند: در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران حدود ۷۰۰ ظرفیت مردمی در حوزه‌های مختلف گرد هم آمده‌اند تا با توانمندی و ایده‌های خود حل مسئله ارائه دهند. این ظرفیت‌ها برای تمام حوزه‌های منطقه‌ای، محلی و ملی دارای برنامه و راهکارها هستند. این‌ها به الگوهایی دست پیدا کرده‌اند مانند الگوی حلقه‌های میانی که میان حاکمیت و مردم وساطت می‌کنند و نیز نقش بسیج‌کنندگی را دارند، لذا هدف ما این است که در این رویداد ظرفیت این بخش‌ها به گوش مسئولان رسانده شود و مسئولان بتوانند به صورت حرفه‌ای این ظرفیت‌ها را مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دهند.

بخش اشتغال و کارآفرینی از بخش‌های فعال رویداد

دو بخش مهم در این رویداد بسیار فعال و دست پر وارد شده است؛ یک بخش اشتغال و کارآفرینی و دیگری بخش فرهنگی است که در حوزه فرهنگی شاهد ارائه دستاوردها و آخرین کارهای مؤسسات و انجمن‌های فرهنگی در حوزه خانواده، قرآن، مشاوره، آموزش، کتاب و کتابخوانی و دیگر حوزه‌های فرهنگی هستیم.

رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران

یاسر خانی، مسئول بخش کارآفرینی و اشتغال رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران در گفت‌وگو با ایکنا، تعداد متقاضیان حضور در بخش کارآفرینی و اشتغال این رویداد را چشم‌گیر و بسیار زیاد توصیف کرده و در این رابطه می‌گوید: بخش کارآفرینی و اشتغال رویداد هم‌افزا کار خود را از چند ماه قبل برای حضور در این نمایشگاه آغاز کرده است که فراخوان، ثبت‌نام و گزینش شرکت‌ها در زمره فعالیت ما محسوب می‌شود. در اشتغال و کارآفرینی بالغ بر 280 متقاضی نام‌نویسی کردند و بعد از اینکه مراحل گزینش و امتیازدهی شکل گرفت، نهایتاً 58 غرفه امکان حضور در این نمایشگاه را به دست آوردند.

دست کارآفرینان در دست مسئولان

وی درباره هدف این نمایشگاه، عنوان می‌کند: هدف ما از این نمایشگاه این است که بتوانیم دست کارآفرینان را در دست مسئولان بگذاریم و علاوه بر آن کمک کنیم که خود کارآفرینان هم بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و به نوعی هم‌افزایی و هماهنگی میان کارآفرینان را شکل دهیم تا شروعی برای شبکه‌سازی این حوزه شود؛ همچنین از این دریچه بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را در حوزه کسب و کار و کارآفرینی ارائه دهیم و نرخ بیکاری را در کشور به این واسطه کاهش دهیم.

در کنار بخش اشتغال و کارآفرینی، بخش‌های فرهنگی متفاوت و متنوعی در این نمایشگاه به چشم می‌خوردند که حرفی برای گفتن داشتند؛ این امر نشان می‌دهد که اگر به مردم و مشارکت مردمی ایمان داشته باشیم، می‌توان مدیران را در مسیر پیشرفت و توسعه کشور در تمام حوزه‌ها یاری کرد. مؤسسات قرآنی در این رویداد آمده بودند که بگویند قرآن متن و همه چیز زندگی بشری است و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توسعه فرهنگ قرآن و عجین کردن زندگی بشر با این کتاب آسمانی امکان‌پذیر نیست.

«جامعه القرآن الکریم و اهل بیت(ع)»، «مؤسسه مهد قرآن کریم»، «مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)»، «مؤسسه همیار قرآن کریم»، «مکتب القرآن»، «مؤسسه جامعة القرآن الکریم و اهل بیت(ع) استان زنجان»، «مؤسسه مهد قرآن کریم کاشان»، «مؤسسه قرآنی روشندلان»، «مؤسسه تربیتی ـ آموزشی خیرین انصارالقرآن»، «مؤسسه نورالمجتبی»، «مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره»، «مؤسسه تدبر در کلام وحی»، «مؤسسه نورالثقلین قم»، «طرح آموزش تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان»، «پویش جلسات خانگی قرآن کریم»، «خانواده عقیق»، «قرآن استور» و «مهاد رسانه» هریک از اینها در بخش قرآنی رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران صاحب ایده و طرح بودند و به دنبال حل مسائلی از نظام مسائل کشور هستند و مدیران فرهنگی و اجرایی کشور می‌توانند در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از اینها یاری بگیرند.

رویداد هم افزایی مدیریت کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه اهم فعالیت‌های بخش قرآنی این رویداد بیان می‌کند: 18 مؤسسه از سه هزار مؤسسه قرآنی در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند اما به جهت محتوا و پوشش، حدود 50 درصد فعالیت‌های قرآنی را پوشش می‌دهند. به عنوان مثال «مؤسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت(ع)» با وجود اینکه دو متر غرفه در این بخش دارد اما 800 شعبه در سراسر کشور ذیل آن فعالیت می‌کنند یا مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، مدارس شبانه‌روزی حفظ و تفسیر کل قرآن کریم و کارآفرینی قرآنی را مدنظر قرار داده و 150 شعبه در 12 استان کشور دارد و همچنین مؤسسه نورالثقلین قم به تنهایی تولید محتواهای فاخر و زیبای قرآنی را انجام می‌دهد.

عرضه نخستین چاپگر بریل ساخت ایران در رویداد

وی می‌افزاید: در این بخش مؤسسه قرآنی روشندلان نخستین چاپگر بریل ساخت ایران را تولید کرده که در کشور مانند آن وجود ندارد. عقیق تنها رسانه تولید محتواهای مدرن قرآنی در کشور است و قرآن استور تنها فروشگاه قرآنی در کشور به شمار می‌رود. لذا به جهت محتوایی، موضوعی، مجازی و عده‌ای اینها 50 درصد مؤسسات قرآنی کل کشور هستند.

رویداد هم افزایی مدیریت کشور

دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر و رئیس بخش قرآنی رویداد هم‌افزایی مدیریت کشور با اشاره به نیاز جامعه قرآنی در کشور اظهار می‌کند: ما در مرحله اول نیازمند یک شورای هماهنگی قرآنی در استان‌ها هستیم و اگر این شورا ذیل دفتر ولی‌فقیه در استان‌ها تأسیس شود، چه بهتر اما اگر هم این اتفاق نیفتاد در جای دیگر اما هرچه هست باید قطعاً مردمی باشد و در نهایت یک عضو آن از حاکمیت باشد. اگر ظرفیت‌های مردمی در بخش قرآن به عنوان یک جبهه به میدان آورده شود، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. ما نمی‌گوییم که بیایند جبهه شوند تا مردم را حافظ یا قاری کنند بلکه باور ما این است که قرآن زمینه‌ای برای تربیت عموم مردم است. باید به این باور برسیم که قرآن درمانگر است و می‌توان به کمک قرآن پیشگیری را انجام داد.

ضعف‌هایی که باید برطرف شود

براساس این گزارش؛ رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران را باید یک گام رو به جلو در راستای پیوند میان مسئولان با کارآفرینان و نیروهای مردمی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دانست که خلأ آن در سال‌های اخیر احساس می‌شد، البته این رویداد چون نخستین تجربه محسوب می‌شد با ایرادات و ضعف‌‎هایی همراه بوده، زیرا اغلب مسئولان مهم، تأثیرگذار و تراز اول کشور و همچنین نمایندگان مجلس در این رویداد حضور پیدا نکردند، به عبارت بهتر این رویداد با استقبال حداکثری مسئولان همراه نبود تا نیروهای مردمی و فعالان خودجوش عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد با مسئولان به‌طور مستقیم سخن بگویند و آن‌ها را با توانمندی‌هایشان آشنا سازند که وقتی با غرفه‌داران سخن می‌گفتیم نسبت به این مسئله گلایه‌مند بودند. البته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئيسی،‌ رئيس‌جمهور بازدید سرزده از این نمایشگاه داشت که نشان از توجه ویژه وی به این رویداد و جایگاه آن است. 

اولین رویداد هم‌افزایی مدیریت کشور با برخی از ضعف‌های زیرساختی مواجه بود که بهتر است برای رویدادهای بعدی این ضعف‌ها از قبل مرتفع شود.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha