مراقب کلاهبرداران متاورسی باشید + فیلم
کد خبر: 4073227
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

مراقب کلاهبرداران متاورسی باشید + فیلم

متاورس مفهوم عجیبی با کاربردهای فراوان است که در سایه نبود قانون و کمبود آگاهی افراد در این زمینه، به بستری برای کلاهبرداری و غارت سرمایه مردم تبدیل شده است.

کلاهبرداری متاورسی

به گزارش ایکنا، متاورس مفهوم عجیبی با کاربردهای فراوان است که در سایه نبود قانون و کمبود آگاهی کاربران در این زمینه، به بستری برای کلاهبرداری و غارت سرمایه مردم تبدیل شده است.

پلیس فتا ضمن هشدار نسبت به این موضوع اعلام کرد: کلاهبرداران با استفاده از کلمه متاورس طرح‌هایی سرمایه‌گذاری با وعده‌های بازدهی بالا کاربران را به دام می‌اندازند تا سرمایه‌های آن‌ها را به سرقت ببرند. یکی از روش‌های رایج این کلاهبرداران، تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات مجازی در متاورس است.

متاورس به دلیل کاربردهای فراوان و افزایش آگاهی مردم مورد پذیرش مردم قرار گرفته است. نکته دیگری که باید گفت این است که برخلاف بیت‌کوین که در ابتدا با سرمایه‌گذاری وسیعی همراه نبود، در متاورس هر روز بر تعداد سرمایه‌گذاران افزوده می‌شود به گونه که در ایران نیز تعداد این افراد کم نیست.

در واقع به دلیل رشد خیره‌کننده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی، معامله گران این حوزه اعتقاد دارند، به‌زودی با رشد چند برابری ارزش متاورس مواجه خواهیم بود و همین رشد چندین برابری، فرصت عالی برای سودجویان و کلاهبرداران فراهم کرده است.

بررسی کلید واژه‌های مرتبط با متاورس نشان می‌دهد، خرید زمین در متاورس، یکی از پرتکرارترین موضوعات این حوزه بوده است. از سوی دیگر این مفهوم کاملاً جدید بوده و اطلاعات افراد در این حوزه محدود است و به دلیل عدم آگاهی، سوءاستفاده در این حوزه به‌ وفور مشاهده می‌شود.

زمین متاورس، به‌ عنوان یک قطعه از فضای دیجیتالی قابل‌ خرید شناخته می‌شود که افراد آن را برای کسب سود، بازی یا اهداف دیگری خریداری می‌کنند. بسیاری از افراد پس از خرید قطعه‌ای از زمین متاورس، آن را تقسیم و با قیمت بسیار بالا به دیگران به فروش می‌رسانند.

خرید و فروش این زمین‌ها با ارزهای دیجیتالی نظیر تتر و بیت‌کوین سود می‌گیرد و در این زمین‌ها ساختمان‌های احداث می‌شود. برخی از شرکت‌ها نیز با خرید این زمین‌های، کنفرانس‌ها یا رویدادهای تبلیغاتی خود را در آن برگزار می‌نمایند.

حضور مردم ایران در فضای متاورس برخلاف بیت‌کوین به‌ سرعت رخ‌ داده است و از همان روزهای اول به دلیل حضور ایرانیان در فضای بلاک‌چین، بسیاری از افراد جذب متاورس شده‌اند.

از سوی دیگر برخی از انجمن‌ها در این حوزه مشغول به فعالیت بوده که مشخص نیست مجوز خود را از چه نهادی دریافت کرده‌اند. البته دریافت مجوز در این زمینه و آن هم در شرایطی که قانونی در این زمینه وجود ندارد، بی‌معنی است.

نکته دیگر این بوده که بررسی دو تارنمای اصلی خرید و فروش اجناس در کشور نشان از این امر داشته که به دو صورت در این زمینه سودجویی صورت می‌گیرد. در بخش اول بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات از حوزه متاورس هستند و به همین دلیل تدریس آموزش‌های این حوزه در ماه‌ها اخیر با استقبال مواجه شده است.

انتهای پیام
captcha