دعوت از بانوان برای حل مشکلات محلات با محوریت مساجد
کد خبر: 4073186
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
در مراسم افتتاحیه مهرواره بانور مطرح شد؛

دعوت از بانوان برای حل مشکلات محلات با محوریت مساجد

مهرواره بانور با محور استفاده از توانمندی و مشارکت بانوان در حل مشکلات محلات با محوریت مساجد، فراخوان خود را اعلام و از بانوان کنشگر محلات برای مشارکت در این مهرواره دعوت کرد.

دعوت از بانوان فعال محلات برای حضور در مهرواره بانوربه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه مهرواره بانور، مهرواره تخصصی بانوان و تلاش بانوان محله برای حل مسائل خانواده و جمعیت در محلات با محوریت مسجد، امروز دوشنبه سوم مردادماه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مریم زادقاسمی، عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت و دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور به تشریح فعالیت این مهرواره پرداخت و گفت: این مهرواره کار مشترک بنیاد هدایت و اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات است. یکی از مهم‌ترین کارکردهای مسجد حل مشکلات محله است و یکی از مشکلات محله مباحث خانواده است و از آنجایی که مسجد بهترین جایی است که می‌تواند در حوزه رفع مشکلات خانواده‌‌ها ورود کند و بهترین کنشگران بانوان محله‌ها هستند، تصمیم گرفتیم از کنشگران زن محله‌ها دعوت کنیم در مسجد با ما همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری این مهرواره از کانون‌های مساجد و بسیج جامعه زنان کشور نیز دعوت به همکاری کرده‌ایم و شبکه 2 سیما نیز به عنوان شبکه خانواده با ما همکاری می‌کند، گفت: می‌خواهیم از فرصت تبلیغی محرم و صفر برای تقویت بنیاد خانواده و ایجاد نور امید در محله‌ها استفاده کنیم.

دعوت از بانوان فعال محلات برای حضور در مهرواره بانور

دعوت از همسران ائمه جماعت برای مشارکت در مهرواره بانور

زادقاسمی یکی از مهم‌ترین مخاطبان در بنیاد هدایت را همسر امامان جماعت دانست و گفت: ما از واژه شریکه الامام برای این بانوان استفاده می‌کنیم و به طور ویژه از آنها دعوت کرده‌ایم در این مهرواره شرکت کنند. همچنین از شبکه نهضت پیشرفت زنان برای همکاری دعوت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: مهرواره بانور در هفت محور و 44 مسئله طراحی شده که بانوان هر مسئله که در محله خودشان با آن درگیر هستند را انتخاب و وارد حل مسئله می‌شوند. بخش دیگر این مهرواره نیز جمع‌آوری روایت‌ها و تجربیات بانوان شریکه الامام و بانوان کنشگر محلات است که در قالب خاطره برای ما می‌فرستند و بهترین خاطرات و تجربه‌ها گردآوری شده و علاوه بر اهدای جایزه در قالب تجربیات منتشر خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور از ارائه محتوای آموزشی و برگزاری کلاس‌های آنلاین برای شرکت‌کنندگان در بخش خاطره‌نویسی این مهرواره خبر داد و گفت: در بخش حل مسئله نیز آموزش محتوا، ارائه مشاوره بر خط و آموزش برای تک تک مسئله‌ها برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حتما این راه ادامه خواهد داشت و زمینه هم‌افزایی کنشگران با هم را فراهم خواهیم کرد، گفت: از دل تجربیات کنشگران کار علمی کرده و مسیر راه حل معضلات را ترسیم می‌کنیم.

دعوت از گروه‌های جهادی و بانوان خادم یار مساجد

زادقاسمی از تمامی گروه‌های جهادی و خادم یاران بانوی مساجد دعوت کرد در مهرواره بانور شرکت کنند و گفت: امروز این مهرواره افتتاح و فراخوان آن به صورت پیامکی برای فعالان ارسال می‌شود. افرادی که می‌خواهند در این مهرواره شرکت کنند می‌توانند عدد 1 را به شماره 5000175 ارسال کنند تا لینک سایت برای آنها ارسال شود. سپس با مطالعه محورها و مشکلات، مشکل مورد را انتخاب و تا روز اربعین فرصت دارند به ارائه راهکار برای حل آن اقدام کنند.

وی محورهای این مهرواره را ازدواج و تشکیل خانواده، روابط زوجین، فرزندآوری، فرزندپروری، سبک زندگی، مسائل حوزه اقتصاد و سلامت در خانواده اعلام کرد و گفت: روز میلاد پیامبر(ص) نتایج مهرواره اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام خداداده، دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد نیز با اشاره به اینکه وقتی از زن حرف می‌زنیم اولین افرادی که به ذهن می‌رسد حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است که باید قدر این نعمت را دانست، گفت: وقتی از زن حرف می‌زنیم کلمات پاکی، نجابت، مهربانی و ... در فرهنگ ما به ذهن می‌رسد اما در برخی فرهنگ‌ها این مفاهیم به ذهن متبادر نمی‌شود.

دعوت از بانوان فعال محلات برای حضور در مهرواره بانور

حجت‌الاسلام خداداده اضافه کرد: وقتی از افزایش جمعیت حرف می‌زنیم باید از استحکام خانواده صحبت کنیم چون خانواده‌ای که استحکام نداشته باشد به مسئله فرزندآوری توجه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی سخنانی با تأکید بر جایگاه مهم بانوان در اجتماع، بر لزوم مشارکت بانوان به صورت قوی در امر جهاد تبیین تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مایه مسرت است که در امر مهم اما تا حدی مغفول مانده خانواده، تکاپوهایی می‌بینیم که نشان می‌دهد بیش از پیش موضوع خانواده مورد اهتمام قرار گرفته است، گفت: بدون تعارف کسانی که هر وقت در هر مسئله غامضی وارد شدند تفاوت متنابه در وضعیت ایجاد کرده‌اند، بانوان بودند. تاریخ به این مسئله گواهی می‌دهد و مبانی فکری متقنی در این مطلب وجود دارد.

وی ادامه داد: هر آنچه تجلی خداوند عالم است، منور و نورانی است و حقیقت نوری دارد؛ شاید این محبوب‌ترین بنای الهی که خانواده باشد، فی حد ذاته بهره‌ای از نور دارد منتهی نقطه ثابت پرگار در پدیده محتشم خانواده، زن است.  

سازمان‌ها حمایت نکردند؛ خانواده تضعیف شد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: مهم‌ترین مددی که می‌توان به خانواده رساند تا یک خانواده موفق پررونق ساخته شود این است که تمهیدات بیشترین ثمره و نقش‌آفرینی در آن برای بانوان فراهم شود. در این خصوص نهادها و سازمان‌ها وظایف حمایتی و پشتیبانی دارند که متأسفانه محقق نشده و به خاطر برخی از این عدم پشتیبانی‌ها خانواد‌ه تضعیف هم شده است.  

وی تأکید کرد: در هر مسئله‌ای حتی سیاسی، اجتماعی و مسائل فراتر از ابعاد خانواده که بانوان وارد شده‌اند، توانسته‌اند مشکلات بزرگ را حل کنند. مسئله خانواده، سبک زندگی و ساماندهی سبک زندگی که اساساً با خانواده گره خورده نیز به سامان نمی‌رسد الا به اهتمام دختران و بانوان این مرز و بوم و فرهنگ.

ما واقعاً باور کرده‌ایم که بانوان رهبر هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی متذکر شد: این خرده بر ما گرفته نشود که شما کارهای دیگر را با دیگران جلو می‌برید اما موارد مربوط به خانواده و سبک زندگی را از بانوان می‌خواهید؛ ما واقعاً باور کرده‌ایم که بانوان رهبر هستند و ملهم از مکتب حضرت امام(ره) جایگاه ویژه‌ای برای بانوان در تکوین یک جامعه پیشرو قائل هستیم و معتقدیم در یک جامعه پیش‌رو حتماً زنان نقش اساسی دارند، اما در این دوره مهم‌ترین مسئله جنگ تبلیغات و جهاد تبیین است.

بانوان در جهاد تبیین موفق‌تر از مردان هستند

وی اضافه کرد: بانوان وقتی وارد جهاد تبیین می‌شوند به مراتب از مردان موفق‌تر هستند؛‌ این تبیین گاهی با روایت است، گاهی با تقدیر از کسی است که کار خوبی انجام داده است، گاهی به مطالبه حق، گاهی به گفت‌‌وگو، آزاداندیشی و مباحثه بین افراد است.

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: این سرمایه‌هایی که خداوند در وجود بانوان به ودیعه گذاشته، برای این است که بتوانند بارهای بزرگ بردارند، کارهای بزرگ بکنند و گره‌های بزرگ باز کنند.

وی در خصوص هجمه‌هایی که به خانواده وارد می‌شود هشدار داد و گفت: عنصری که می‌تواند خیلی جدی به خانواده کمک کند بانوان هستند. این مسئله منحصر به جامعه ما نیست بلکه یک پاسخ بشری است و اگر بانوان جامعه تصمیم بگیرند از خانواده حمایت کنند، به امر ازدواج کمک کنند، راه‌هایی برای رفع موانع فرزندآوری و فرزندپروری پیدا کنند و ... مطمئناً دست معجزه‌گر، دست بانوان خواهد بود.  

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: اگر دختران و بانوان فرهیخته جامعه وارد مسئله کمک به خانواده‌ها شوند می‌توانند در گستره محلی نقش‌آفرینی کنند و با روایت‌های خود چه بسا بتوانند در جنگ روایت‌ها نقش آفرینی کنند و مؤثر واقع شوند.

دعوت از بانوان برای حل مشکلات محلات با محوریت مساجد

وی با اشاره به اینکه ثبت اقدامات بانوان برای حل مشکلات محلات می‌تواند موجب هم‌افزایی و توجه سایر افراد به رفع مشکلات شود، گفت: برخی‌‌های دیگر هم متوجه توانمندی بانوان هستند و شاید برای آنها نقشه‌های دیگری کشیده باشند اما اکثریت بانوان جامعه ما را افراد دغدغه‌مند و مکتبی تشکیل می‌دهند. این بانوان دغدغه سبک زندگی دارند و اگر اینجا نقش‌آفرینی مؤثر کنند جامعه به یک جامعه بانشاط‌تر و موفق‌تر تبدیل می‌شود.

قمی اظهار کرد: حتماً بانوان آنقدر مراقب هستند که به افرادی که با مقاصد دیگر می‌خواهند از ظرفیت عظیم آنها استفاده کنند، اعتماد نکنند؛ دیده‌ایم که تکاپوهای این گروه‌ها چندان مثمرثمر واقع نشده است و تیرهایی به سنگ خورده است و آنچه می‌شود به آن امید بست زلالی، پاکی، پاکدامنی و عُرضه زنان ایرانی است که در سبد مسائلشان دغدغه خانواده خوب، سبک زندگی خوب و جامعه پاک دارند.  

وی مؤکداً تصریح کرد: اینطور نیست که نقش بانوان را محدود به مسئله خانواده بدانیم بلکه بدون تعارف خانم‌ها را رهبر می‌دانیم و فکر می‌کنیم که در بسیاری از مسائل بزرگ و پیچیده اقتصادی و حتی امنیتی این زنان هستند که می‌توانند از پاکی جامعه صیانت، محافظت و حمایت کنند.

قمی در پایان گفت: امروزه زمانه جنگ تبلیغاتی است؛ زمانی است که بابت یک اشتباه که از سوی یک دستگاه سر می‌زند غوغایی به پا می‌شود تا مقاصدی برای صدمه زدن به خانواده دنبال شود. ما خودمان را خادم شما می‌دانیم و آماده همکاری با مهرواره بانور هستیم.

دعوت از بانوان فعال محلات برای حضور در مهرواره بانور

رونمایی از پوستر مهرواره بانور بخش پایانی این نشست بود.

انتهای پیام
captcha