رسالت جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال حائز اهمیت است
کد خبر: 4072556
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
امام‌جمعه کرمان:

رسالت جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال حائز اهمیت است

امام‌جمعه کرمان با بیان اینکه تشکیل جهاددانشگاهی در راستای شعار سال است و این نهاد انقلابی سال‌ها این هدف را دنبال می‌کند، گفت: شعار سال راه را برای جهاددانشگاهی تبدیل به یک شاهراه کرد تا بتواند هرچه بیشتر زمینه‌ساز بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها شود.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان

جهاددانشگاهی، نهادی عمومی و انقلابی است که در تاریخ ۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۹ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، شکل گرفت. تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان برای مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، انتشار کتب‌، ارائه خدمات علمی ـ فن‌آوری در زمینه‌های مختلف، ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی، مشارکت در ایجاد زمینه اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ... از جمله وظایفی است که برای جهاد‌دانشگاهی تعریف شده است.

عملکرد و اقدامات جهاد‌دانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری تاکنون بسیار ارزشمند و در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب بوده است. ایکنای کرمان، در آستانه چهل ‌و دومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی گفت‌وگویی با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان انجام داد که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، در این گفت‌وگو بیان کرد: هر مجموعه با یک هدف شکل می‌گیرد و هدفی که باعث شکل‌گیری جهاددانشگاهی شد، دانش محور، انقلابی و خدمت‌محور است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ایجاد جهاد‌دانشگاهی پیوند بین دانش و ثروت بود، گفت: جهاددانشگاهی شکل گرفت تا دانش را به بیرون از محیط دانشگاه و به صنعت کشور متصل کند و خدمت‌رسانی را در راستای اهداف انقلاب قوی‌تر و پرحجم‌تر پیش ببرد.

امام‌جمعه کرمان با بیان اینکه گستردگی، تنوع در کارها و عملکرد جهاد‌دانشگاهی مناسب است، گفت: این عملکرد برای رسیدن به مطلوب فاصله دارد و باید به آن توجه شود زیرا قدرت دانشگاه به لحاظ علمی بسیار زیاد است و برای اینکه جهاد‌دانشگاهی در برش استانی و در نگاه ملی مؤثرتر باشد و خدمت‌رسانی خود را قوی‌تر کند باید در عرصه‌هایی ورود کند که فعال نیستند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی ادامه داد: جهاددانشگاهی با شناسایی حوزه‌هایی که بین صنعت و دانشگاه فعال نیستند و همچنین شناسایی عرصه‌هایی که در آن دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند همه حوزه صنعت را پوشش دهند، می‌تواند قابلیت‌های دانشگاه‌ را برای کمک به رفع نیازمندی‌ها به‌کار گیرد که در این صورت تحول جدیدی در کشور رقم خواهد خورد.

وی ضمن قدردانی از تمام خدمات و فعالیت‌هایی که تاکنون در جهاددانشگاهی انجام شده است به نقش جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال پرداخت و گفت: تشکیل جهاددانشگاهی در راستای تحقق شعار سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است و این نهاد انقلابی سال‌ها این هدف را دنبال می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: شعار سال فرصتی در کشور فراهم کرد تا جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها بتوانند خواسته‌های درونی خود را که گاهی پذیرش آن کم بود مطرح کنند. شعار سال هم برای مجموعه‌های دانشگاهی و هم مجموعه‌های علمی و صنعتی کشور که ثروت‌ را در دست دارند یک راه است.

وی با بیان اینکه تاکنون راهی کوچک و کم عرض بین دانشگاه و مجموعه صنعتی کشور وجود داشت، افزود: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با هوشمندی شعاری برای امسال انتخاب کردند که یک فرصت ایجاد کرد و با این فرصت، راه برای جهاددانشگاهی تبدیل به یک شاهراه شده است. بنابراین جهاددانشگاهی باید از این شاهراه به درستی استفاده کند تا بتواند هرچه بیشتر بین دانشگاه و جامعه صنعتی کشور پیوند ایجاد کند و زمینه‌ساز بروز بیشتر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها شود.

امام‌جمعه کرمان با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند دو کار را عملیاتی کند، گفت: اولین اقدام این است که نیازهای مجامع صنعتی کشور را کاملاً شناسایی کند، نیازهایی که جهاددانشگاهی می‌تواند متکی بر علم روز آن‌ها را برطرف کند تا نیاز ما به خارج از کشور و در نتیجه وابستگی قطع شود.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در گام دوم باید متناسب با نیازهای شناخته شده، دانشمندان این علم که در دانشگاه‌ها هستند را شناسایی و بسیج کند و نیازها را در اختیار جامعه دانشگاهی قرار دهد تا هرچه زودتر بتوانیم این نیازها را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی در پایان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاد‌دانشگاهی، گفت: این‌ نهاد با فرزندان انقلاب و نظام یک مجموعه علمی و انقلابی است. حوزه مأموریت نهاد نماز جمعه نیز حوزه‌ای است که مقام معظم رهبری تبیین کرده‌اند؛ لذا هم‌خوانی بین این دو مجموعه بسیار است. هر کجا که امکان همکاری وجود داشت این تعامل شکل گرفت و هر زمان که از آن‌ها کمک خواستیم چیزی کم نگذاشتند و امیدواریم هر چه جلو‌تر می‌رویم همکاری‌ها قوی‌تر، پررنگ‌تر و هم جهت‌تر شود.

انتهای پیام
captcha