سبک زندگی، آموزه‌های دینی و مدیریت مصرف انرژی
کد خبر: 4067656
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

سبک زندگی، آموزه‌های دینی و مدیریت مصرف انرژی

مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان با تأکید بر نقش زنان در مدیریت مصرف انرژی و نگاه دین بر مقوله پرهیز از اسراف، بیان کرد: استفاده درست و به‌جا از منابع انرژی، نه‌ تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است، بلکه منجر به بقای انرژی برای همگان و نسل‌های آتی خواهد بود.

پریسا پاک‌نعمت مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان

پریسا پاک‌نعمت، مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به نامگذاری هفته نخست تیرماه ۱۴۰۱ به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، بر اهمیت مصرف بهینه از منابع انرژی تأکید کرد و گفت: منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است که از نقطه‌نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند.

وی ادامه داد: در این چارچوب، تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امکانات دراز مدت آن جامعه و همچنین به‌کارگیری پربازده‌ترین شیوه استفاده از آن‌ها که متضمن کاهش تخریب منابع انرژی و همچنین کاهش تأثیرات سوء ناشی از استفاده نادرست از انرژی بر عوامل دیگر حیات و محیط زیست، مدنظر است. گفتنی است استفاده درست و به‌جا از انرژی، نه‌تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است، بلکه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.

مسئول بسیج خواهران پایگاه حمزه سید‌الشهدا برق منطقه‌ای گیلان، نگاه دین به مقوله صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: مسئله اسراف و قناعت از مفاهیم و گزاره‌های مورد اهتمام دین مبین اسلام است که در آیات قرآنی و روایات اهل‌بیت بر این موضوعات تاکید فراوانی شده است. نگاه قرآن کریم به مسئله اقتصادی نگاهی در راستای بهره‌وری مناسب و درست از امکانات و وسایلی است که خداوند در اختیار بشر به‌طور مستقیم و یا با تولید و کار قرار داده است. از این رو از مردم می‌خواهد که هر چیزی را درست مورد استفاده قرار داده و از اسراف، تبذیر و عدم بهره‌مندی از آن خودداری نمایند.

پاک‌نعمت بیان کرد: اقتصاد که از واژه قصد گرفته شده به معنای میانه‌روی و اعتدال است، از این رو بنیان امور در حوزه تولید، توزیع و مصرف کالا در بینش و نگرش قرآنی، میانه‌روی است و هر گونه رفتارهای برون از این چارچوب از نگاه دین، نه‌تنها نادرست و نابه‌هنجار، بلکه گناه و گاه جرم قانونی تلقی می‌‌شود‌. البته همان‌گونه که زیاده‌روی و اسراف امری مردود و نادرست شمرده شده است، همین‌طور عدم استفاده از نعمت‌های حلال خداوند و عدم بهره‌مندی از آن در راستای آسایش، آرامش و کمال، امری مذموم و ناپسند دانسته شده و شخص مورد نکوهش قرار گرفته است که چرا حلال خدا را بر خود حرام می سازد و از آنها بهره‌مند نمی‌‌شود.

مسئول بسیج خواهران پایگاه حمزه سید‌الشهدا برق منطقه‌ای گیلان به آیاتی از کلام‌الله مجید در این باره اشاره و تصریح کرد: در بخشی از آیه ۱۴۱ سوره انعام آمده است «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»، که تاکید شده خداوند اسراف‌کاران را دوست ندارد. همچنین در آیه ۳۱ سوره اعراف نیز مجددا لفظ «إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» به‌کار رفته است و از مردم خواسته شده که از نعمت‌های خداوند استفاده کرده و از آن بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. در سخنی از رهبر معظم انقلاب نیز آمده است که «اسراف و زیاده‌روی اقتصاد را نابود می‌کند».

مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان نقش بانوان را در مدیریت مصرف انرژی در منازل، بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: بانوان بهترین مدیران برای دقت در مصرف هستند که به‌دلیل نقش محوری که در آموزش و اقتصاد خانواده دارند، می‌توانند بهترین ترویج‌دهنده فرهنگ غنی مصرف بهینه انرژی باشند. چنین راهکارهایی می‌تواند تا ۲۰ درصد منجر به کاهش مصرف برق و کاهش هزینه شود.

پاک‌نعمت در پایان با بیان توصیه‌هایی جهت مدیریت مصرف برق در فصل گرما، اظهار کرد: ساعاتی از شبانه‌روز، مصرف انرژی الکتریکی به اوج خود می‌رسد، این ساعات در شش ماه اول سال ظهرها از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و در زمان غروب خورشید از ساعت ۲۰ تا ۲۴ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۱۸ تا ۲۲ است که اصطلاحا ساعت اوج مصرف می‌نامند. بهترین درجه حرارت منزل در تابستان ۲۶ درجه سانتیگراد است. ضمن این‌که تمیز نگه داشتن فیلتر کولر می‌تواند مصرف انرژی کولر گازی را از ۵ تا ۱۵ درصد کاهش دهد، تعویض و یا تمیزکردن همه‌ساله فیلترهای سیستم کولر گازی، قبل از آغاز فصل گرما نیز راهکاری جهت کاهش مصرف برق است.

وی افزود: می‌توان برای جلوگیری از خروج سرما از منزل در اطراف پنجره‌ها و درها از نوارهای درزگیری استفاده کرد. باید به خاطر سپرد که به هنگام ترک خانه یا محل کار لوازم روشنایی و سرمایشی را خاموش کنیم و از وسایل برقی غیرضروری در ساعات اوج مصرف استفاده نکنیم. نیمی از استفاده‌کنندگان وسایل صوتی و تصویری، لوازم خود را در حالت آماده به کار قرار می‌دهند که مصرف انرژی در این حال در سطح کشور باعث اتلاف مقادیر زیادی انرژی الکتریکی خواهد شد. لذا توصیه می‌شود در زمان‌های طولانی، وسایل صوتی و تصویری را در حالت آماده به‌کار نگه‌ ندارید و از کلید خاموش استفاده شود.

انتهای پیام
captcha