اخلاص و مردمی بودن از ویژگی‌های یک مبلغ دینی تأثیرگذار است
کد خبر: 4065943
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸

اخلاص و مردمی بودن از ویژگی‌های یک مبلغ دینی تأثیرگذار است

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی هرمزگان اخلاص در تبلیغ و مردمی بودن را از ویژگی‌های مهمی دانست که یک مبلغ دینی برای تأثیرگذاری بیشتر، ملزم به داشتن آن است.

حجت الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان

حجت‌الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک سالروز تأسیس سازمان تبلیغات و روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی به بیان اهمیت و هدف از تأسیس سازمان تبلیغات پرداخت و اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «مسئله تبلیغات امر مهمی است که در دنیا در رأس امور قرار گرفته است و می‌توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن‌گونه که هست به دنیا معرفی کنید. توجه داشته باشید بالاترین چیزی که می‌تواند انقلاب اسلامی را در اینجا به ثمر رساند و در خارج صادر کند، تبلیغات صحیح است».

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از مهم‌ترین روش‌های انقلاب اسلامی دانسته‌اند در خصوص سال تأسیس و هدف از شکل‌گیری این سازمان، عنوان کرد: به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال 1360، سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد و با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلامی، تبلور حیات معنوی، تبیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی و تبلیغ اسلام ناب محمدی به راه خود ادامه داد.

فولادی با اشاره به رسالت و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: رسالت اصلی سازمان تبلیغات اسلامی رساندن حقایق اسلام به گوش جهانیان است. این سازمان به عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی و تبلیغی کشور به منظور تبیین و گسترش فرهنگ اسلام ناب نقش حساس و خطیری را بر عهده داشته و با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی و اعزام مبلغ به مناطق مختلف شهری و روستایی، وظیفه اشاعه دین مبین اسلام را بر دوش دارد.

وی ادامه داد: همچنین این نهاد در راستای تبلیغات دینی، تربیت و آگاهی بخشی به مردم، احیاء و اشاعه معارف و فرهنگ، مقابله با تبلیغات ضد دینی و تهاجم فرهنگی که دشمنان نسبت به نظام مقدس اسلامی دارند را در دستور کار خود قرار داده است.

ضرورت مردمی سازی فرهنگ و تقویت اراده مردم

فولادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی به ویژه در دوره جدید را بحث مردمی سازی فرهنگ دانست و عنوان کرد: گفتمان و اولویت اصلی سازمان بر اساس دستور مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مسئله مردمی سازی فرهنگ و تقویت اراده مردم در این حوزه است.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در گام نخست انقلاب تلاش کرد تا یک شبکه مردمی فراگیر و گسترده اعم از هیئت‌های مذهبی، دارالقرآن، مداحان و خانه‌های قرآنی ایجاد کند. اما در گام دوم انقلاب اسلامی افقی که ریاست سازمان ترسیم کرده، افقی پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از گام نخست است.

فولادی گام دوم سازمان تبلیغات اسلامی را ترویج گفتمان انقلاب اسلامی خواند و بیان کرد: در همین راستا سازمان در پی آن است تا دغدغه رهبر انقلاب(حفظه‌الله) به دغدغه عموم مردم و کف جامعه تبدیل شود. امروز این امر در سازمان تبلیغات اسلامی مسئله‌ای اولویت‌دار تلقی می‌شود که مردم را وارد صحنه کنیم و تبلیغات ما مردمی باشد.

اهمیت تبلیغات دینی و فرهنگی در جامعه

وی پیرامون ضرورت و ارزش تبلیغ دینی و فرهنگی در جامعه، بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه انبیای الهی که در اوج انسانیت، قدرت روحی و معنوی بودند، تبلیغ دین خدا، هدایت جامعه بشری به سوی خداوند متعال، زندگی معنوی، انسانیت و تربیت نفوس بود. چنانچه خداوند در سوره النحل آیه 36 می‌فرماید: «وّ لقد بّعثنا فی کُل اُمه رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت؛ و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید».

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار کرد: تبلیغ دین ادامه راه انبیاست، حال چنانچه کسی در این مسیر متعالی قدم برداشت و به تبلیغ دین خدا و به تربیت معنوی و هدایت مردم پرداخت، بدون شک این ادامه دهنده راه انبیاست و خداوند آن مزدی که انبیاء دریافت کرده‌اند را به واسطه این تبلیغ دینی به او عطا خواهد کرد.

وی در ادامه به ذکر احادیث ائمه معصومین در باب ارزش و فضیلت دعوت مردم به پرستش و ایمان به خداوند پرداخت و به نقل از امام صادق(ع) عنوان کرد: «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیاء کند». از حضرت سؤال شد؛ امر شما کدام است، ایشان فرمودند: «دین خدا را نزد اهل علم و مؤمنین و صاحبان خرد تذکر دهید، یعنی مبلغی برای دین خدا در بین مردم باشید».

فولادی ادامه داد: همچنین از امام رضا ( ع) نقل است که فرمودند: «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امری را احیاء کند». به ایشان عرض شد چگونه امر شما احیاء می‌شود؛ بیان کردند: «علم و علوم ما را یاد بگیرید و به مردم یاد دهید زیرا اگر مردم محاسن و احادیث ما به گوششان برسد قطعاً از ما تبعیت خواهند کرد».

ویژگی‌ها و جایگاه مبلغ از منظر دین

وی با اشاره به ویژگی‌های مبلغ و جایگاه مبلغ از منظر دین، تصریح کرد: برای بیان ویژگی‌های یک مبلغ بهترین الگو رفتار انبیاست چون راهی که مبلغان انتخاب کرده‌اند راه انبیاء به ویژه نبی مکرم اسلام(ص) است که می‌تواند بسیار راهگشا باشد. یکی از ویژگی‌هایی که یک مبلغ باید داشته باشد تا کار و تبلیغش تأثیرگذار شود، اخلاص در تبلیغ است که نشانه آن را در آیه «و یقوم لا اسلکم علیه ملا ان اجری الا علی الله؛ ای قوم من بر این رسالت مالی از شما در خواست نمی‌کنم مزد من جز بر عهده خدا نیست» مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) در نکوهش کسانی که از عملشان نان می‌خورند می‌فرماید: «کسی که نان به دین خورد، بهره‌اش از دین همان است که می‌خورد». دومین ویژگی که اهمیت بسزایی دارد طبق آیه 164 سوره عمران «لقد من الله المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آن‌ها پیامبری از خودشان برانگیخت» رفتار مردمی است که یک مبلغ باید داشته باشد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: این تعبیر حاکی از آن است که اولیاء الهی از جنس مردم و با آنان یگانه بودند. مردم‌شناس بوده و فرهنگ مردم را به خوبی می‌شناختند. ما اعتقاد داریم تنها در این صورت تبلیغات یک مبلغ می‌تواند تأثیرگذار باشد و ضرورت مردمی بودن را امیرالمؤمنین علی(ع) بسیار زیبا بیان کردند: «با مردم طوری زندگی کنید که اگر از دنیا رفتید برای شما گریه کنند و اگر هم بودید میل داشته باشند در کنار شما زندگی کنند».

تبلیغ دین وظیفه‌ای شرعی است

فولادی با بیان اینکه تبلیغ و رساندن پیام دینی به مردم یک وظیفه شرعی است، اظهار کرد: هر فردی به نحوی باید این پیام را به مردم برساند که با انجام این امر توسط یک گروه از مسلمانان از عهده سایرین برداشته می‌شود. قرآن بیان می‌کند برای تبلیغ دین عده‌ای باید کوچ کنند، معلومات دینی را فرا گیرند، به سوی خانه‌هایشان برگردند و امت را  نسبت به آنچه آموخته‌اند آگاه سازند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) سه مرتبه خطاب به امام علی(ع) فرمودند: «ای علی اگر خداوند به دستان تو انسانی را هدایت کند از آنچه خورشید بر آن تابیده برای تو بهتر است» و این نشان دهنده اهمیت والای تبلیغ دینی است. در جای دیگری پیامبر اکرم (ص) سه مرتبه فرمودند: «خداوندا، به جانشینانم رحمت فرو آور» گفته شد یا رسول‌الله جانشینان شما چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمودند: « آن‌هایی که حدیث و سنت مرا تبلیغ می‌کنند و آن‌ها را به امت من می‌آموزند».

انتهای پیام
captcha