شیعیان در عصر غیبت چگونه امتحان می‌شوند
کد خبر: 4064769
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۱

شیعیان در عصر غیبت چگونه امتحان می‌شوند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که در خصوص مباحث مهدویت مطرح می‌شود این است که شیعیان در زمان غیبت امام زمان چگونه امتحان می‌شوند، نکاتی را در این رابطه متذکر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 27 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که در خصوص مباحث مهدویت مطرح می‌شود این است که شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج) چگونه امتحان می‌شوند.

وی با بیان اینکه البته یکی از بزرگ‌ترین امتحانات ما شیعیان، خودِ غیبتِ امام عصر(عج) است، افزود: این غیبت، یک آزمون بسیار سنگین برای همه‌ ما در عصر غیبت است که مورد آزمایش و امتحان قرار داریم و به مراتب، امتحان ما از امتحان کسانی که در زمان ائمه(ع) بوده‌اند، سخت‌تر و دشوارتر است.

حدائق ادامه داد: یارانی که در زمان صاحب‌الزمان(عج) و ائمه‌ معصومین(ع) حضور داشتند، این‌ها یک بخشی از توفیقات‌شان به‌واسطه‌ معاشرت و مجالست با خود معصومین است، اما در عصر غیبت، این توفیق حاصل نمی‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: ما امام زمان(عج) را نمی‌بینیم. امام زمان(عج) تشبیه به خورشید پشت توده‌های ابر شده است یعنی آن تابش مستقیم خورشید را مردم مشاهده نمی‌کنند. نورانیت هست؛ ولی مثل خورشیدی که در پشت تود‌ه‌های ابر است.

وی تأکید کرد: قطعاً کار ما، کاری بسیار سخت‌تری است و امتحان ما، امتحان دشوارتری است و از این جهت است که در روایات، ثوابی که برای شیعیان در زمان غیبت و فضیلت این‌ها ذکر شده، برای شیعیانی که در عصر ائمه(ع) بوده، به این نحو گفته نشده است.

حدائق روایتی در این رابطه یادآور شد و گفت: در روایتی امام زین‌العابدین(عج) می‌فرماید: «مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاَتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا» اگر کسی بر ولایت ما در دوران غیبت قائم(عج) ما، ثابت بماند و خودش را حفظ کند، ایمانش را از دست ندهد، «أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ» خداوند پاداش هزار شهید، «مِثْلَ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُدٍ» (كمال الدين، جلد 1، صفحه 323) همانند شهدای بدر و شهدای احد، که این‌ها در محضر پیغمبر و در رکاب رسول‌الله به شهادت رسیدند، پاداش هزار شهید را یکجا می‌دهند، به این شهید منتظری که در دوران غیبت، صبوری پیشه کرده و ایمان را حفظ کرده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه از این روایت استفاده می‌شود که کار، کار سختی است و شیعیان، امتحان سنگینی در عصر غیبت دارند، افزود: در سخنی، پیغمبر(ص) فرمود خیلی مشتاقم برادران خودم را ببینم. اصحاب پیغمبر(ص) عرض کردند: یا رسول‌الله(ص)، مگر ما برادران شما نیستیم؟ آن حضرت فرمود: شما اصحاب من هستید. برادران من کسانی‌ هستند که در دوران آخرالزمان(عج)، حجت خدا از بین آن‌ها‌ غائب است و تنها عامل هدایت در بین آن‌ها، سیاهی بر روی کاغذ و قرطاس است (کنایه از قرآن و روایات). این‌ها با نبودن و ندیدن امام، ایمان خودشان را حفظ می‌کنند. پس امتحان، امتحان بسیار دشوار است.

وی اظهار کرد: خود غیبت حضرت، امتحان بزرگی است. البته امکانات، ثروت و قدرت و شرایط‌هایی که در آخرالزمان رقم می‌خورد؛ فضای آخرالزمان، تکنولوژی پیشرفته، امکانات به‌روز، این‌ها همه ابزارهای امتحانی است که همه‌ ما داریم در عصر غیبت آزموده می‌شویم و آن فضایل و مقاماتی که برای منتظرین واقعی گفته شده، «كَانَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» (مجلسی، بحارالأنوار، جلد 51، صفحه 109) که حضرت علی(ع) می‌فرماید اگر در دوره‌ آخرالزمان شیعیان ما به سربلندی این آزمون را بگذرانند، قیامت، در درجه‌ ما و با ما، همراه خواهند بود.

حدائق در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی را درباره شاهراه معرفت بیان کرد و گفت: امروز دو نوع انحراف در جامعه کم و بیش مشاهده می‌کنیم. از یک طرف می‌بینیم بعضی‌ها افراط می‌کنند در اینکه ما ائمه(ع) را دوست می‌داریم ولی در انجام واجبات‌شان سستی می‌ورزند. از آن طرف هم متأسفانه شاهدیم امروز مثل این جماعت منحرف داعش که می‌گویند فقط عبادت؛ همین شعاری که در صفین داده شد «کفانا کتاب الله» یا اینکه «قرآن برای ما کافی است» و ما دیگر نیازی به امیرالمؤمنین(ع) و نیازی به ولایت نداریم. این هم اشتباه است.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز بیان کرد: امروز ما این نغمه‌های شوم را از حلقوم بعضی منحرفین می‌شنویم که نمازت را بخوان، قرآنت را هم بخوان و کاری به پیغمبر و اهل‌ بیت(ع) هم نمی‌خواهد داشته باشی و شما فقط بندگی خدا بکنید. امام رضا(ص)، هر دو نگاه را رد می‌کند؛ هم آن نگاهی که به عشق اهل‌ بیت(ع) و ارادت به اهل‌ بیت واجبات‌مان را انجام ندهیم و تکالیفمان را ترک کنیم. این خوب نیست هم آن‌ نگاه دومی که ما به اعتبار اینکه عبادت و بندگی به جا می‌آوریم دیگر کاری به اهل‌ بیت نداشته باشیم. حضرت می‌فرماید این دو باید در کنار هم باشد تا ما را به شاهراه هدایت و سعادت برساند.

انتهای پیام
captcha