به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۴ صفحه منتشر شد.
مذاهب اسلامی با همه تفاوتها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزههای اسلامی میشمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید میشود.
پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار است و هدف آن «ارائه سیاستهای فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است.
در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانهها و سیاستهای فرهنگی دولت، چالشها و خلأهای موجود نیز شناسایی شده و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی شده است.
برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیههای سیاستی در محورهای سهگانه (رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاستگذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد.
پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاستهای فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است، در این راستا متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاستهای عملی دولتها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزههای مهدویت(وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است.
این اثر در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاستهای کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافته است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» پرداخته است، در این فصل، گفتمانهای سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب (گفتمان دولتی، گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی) تبیین شده و سپس، مبانی ترویج مهدویت (مبانی معرفتی و دینی، سیاسی، و فرهنگی) تشریح شده است.
«اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمهای، ابعاد و جایگاه مهدویت (جایگاه اعتقادی و مذهبی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، جایگاه بینالادیانی، جایگاه آیندهپژوهانه، و جایگاه در توسعه و پیشرفت جامعه) تبیین شده است.
در ادامه این فصل، اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز ۱۴۰۴، نقشه مهندسی فرهنگی و چشمانداز فرهنگی ایران در افق ۱۴۰۴، اصول و سیاستهای فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح شده است.
فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولتها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» تألیف شده که در ابتدا به بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته پرداخته شده و در ادامه، به برنامهها و اقدامات دولت در ترویج مهدویت میپردازد.
«نقد و بررسی سیاستهای فرهنگی مهدویت در رسانهها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانههای مهدویت در رسانههای مکتوب و نوشتاری، دیداری ـ شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیههای سیاستی پرداخته است؛ در این فصل پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانهها در ترویج مهدویت تبیین شده و توصیههای سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاستهای خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
علاقهمندان جهت خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
انتهای پیام