پیشنهادی برای ورود متفاوت ایکنا به مباحث قرآنی
کد خبر: 4050381
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۸
محمدزاده به مناسبت نوزدهمین سال تأسیس ایکنا بیان کرد:

پیشنهادی برای ورود متفاوت ایکنا به مباحث قرآنی

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به فعالیت نزدیک به دو دهه‌ ایکنا، به ارائه پیشنهادی برای ورود متفاوت این رسانه به موضوعات قرآنی پرداخت.

محمدحسین محمدزاده فعال قرآنی

محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به فرارسیدن نوزدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا و عملکرد این رسانه قرآنی در سال‌های اخیر، گفت: بدون شک خبرگزاری بین‌المللی قرآن در طول این سال‌ها به بلوغ رسیده است. یکی از کارکردهایی که این رسانه علاوه بر اطلاع‌رسانی و انتشار پرونده‌های ویژه برای وقایع مختلف دارد و در طول فعالیتش به آن کمتر توجه شده، بحث ثبت تاریخی فعالیت‌های قرآنی است.

این فعال قرآنی افزود: در مجموع 20 سال فعالیت یک خبرگزاری شاهد تولید محتوای ارزشمند تاریخی هستیم که می‌توانیم به آن استناد کنیم و این بسیار حائز اهمیت است. لذا پیشنهاد می‌کنم دوستانمان در ایکنا پردازش‌ لازم را انجام دهند و برای هر کدام از موضوعات مختلفی که حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد پرونده مجزایی را منتشر کنند. این موضوع در آینده بیشتر قابل استناد خواهد بود و لزوم داشتن چنین رویکردی بیشتر خود را نشان خواهد داد.

محمدزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه خبرگزاری ایکنا و عوامل آن پیگیرانه فرایندهای تأسیس و فعالیت نهادهای مختلف قرآنی را رصد و ثبت و ضبط می‌کنند، این امر می‌تواند یک منبع تاریخی بسیار ارزشمند باشد. به عنوان مثال خبرگزاری قرآن می‌تواند در مورد تاریخ رادیو قرآن، تاریخ شبکه قرآن و سیما و نیز تاریخ تأسیس معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اقداماتی را انجام دهد. توصیه می‌کنم که این مجموعه بسیار ارزشمند را دسته‌بندی‌‌شده‌تر ارائه دهد.

مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: یکی دیگر از کارکردهای ایکنا، ثبت رسمی تولید محصولات قرآنی است. با توجه به اینکه در جامعه ثبت محصول هنوز به صورت دقیق و منسجم صورت نگرفته است، خبررسانی درباره محصولات قرآنی یک نوع ثبت رسمی در فضای قرآنی و فضای تولید محصولات قرآنی به حساب می‌آید. اگر کسی بخواهد استناد کند که فلان محصول یا فعالیت را چه کسی یا چه نهادی پایه‌گذاری کرده است؟ به راحتی با استناد به ایکنا به آن هدف می‌رسد. همین موضوع مانع بروز خطا خواهد شد. همچنین می‌تواند به آیندگان کمک کند تا دچار تکرار نشوند و به سراغ تکمیل دستاوردهای گذشته بروند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر روز فضای مجازی گسترده‌تر می‌شود، شایسته است که ایکنا در این فضا جدی‌تر فعالیت کند. بدین منظور پیشنهاد می‌کنم که یک تلویزیون اینترنتی راه‌اندازی کند. این امر ضروری به نظر می‌رسد، زیرا به دلایل بسیاری، رسانه ملی امکان مطرح کردن موضوعات مختلف را ندارد.

همچنین محمدزاده در مورد دیدار اخیر مقام معظم رهبری با فعالان قرآنی و اشاره معظم‌له به رادیو تلاوت گفت: چندین سال بعد از تأسیس رادیو قرآن، رادیو تلاوت راه‌اندازی شد. رادیو قرآن در سال 62 به توصیه مقام معظم رهبری، که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، تأسیس شد و در ابتدا شش ساعت برنامه داشت و حدود 15 سال بعد به یک شبکه سراسری 24ساعته تبدیل شد.

مدیر اسبق رادیو قرآن افزود: در اوایل دهه 90 براساس ویژگی‌هایی که رادیو قرآن داشت، علاوه بر تلاوت، به آموزش، اطلاع‌رسانی و موضوعات دیگر پرداخت و سهم تلاوت قابل توجه بود، اما می‌توان گفت جامعه قاریان یا جامعه‌ای از مخاطبان را که تمایل به شنیدن تلاوت داشتند اشباع نمی‌کرد. بنابر این، در زمان ریاست مهندس ضرغامی در سازمان صداوسیما طرحی را برای راه‌اندازی رادیو تلاوت آماده کردم. با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مخاطبان رادیو قرآن فقط خواستار تلاوت بودند، راه‌اندازی رادیو تلاوت جدی‌تر پیگیری و بعد از ارائه طرح و انجام بررسی‌ها راه‌اندازی و نیز قرار شد که بهترین تلاوت‌های قاریان مشهور جهان با تکیه بر قراء مصری در بسته‌های شش‌ساعته طراحی و تولید و 24ساعته پخش شود و سپس در رمضان سال 91 کار رادیو تلاوت آغاز شد.

محمدزاده با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری با اشتیاق بسیار پیگیر این رادیو هستند، گفت: در طول این سال‌ها ایشان با واسطه به ما توصیه‌هایی داشتند؛ به عنوان مثال قرائت «شیخ عبدالفتاح شعشاعی» یا «شیخ احمد شبی» زمان پخش مناسبی داشته باشد. همچنین ابتکارمان این بود که در بین تلاوت‌ها توضیح و تفسیر مختصر محتوای آن پخش شود. سپس از دفتر حضرت آقا تماس گرفته و از این بابت قدردانی شد. راه‌اندازی رادیو تلاوت نشان داد که تصمیم بسیار درستی اتخاذ شده است، زیرا هم براساس اقتضائات رسانه‌ای بود و هم رهبری به عنوان یک فرد قرآنی بر راه‌اندازی آن صحه گذاشتند.

مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار اخیر درباره محوریت مساجد در گسترش فرهنگ تلاوت در جامعه، بیان کرد: بر اساس توصیه‌ ایشان خوب است که نهادهای مختلف اقداماتشان را به صورت منسجم اعلام کنند. بنابراین، باید در اولین جلسه‌ای که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مجمع مشورتی و دیگر فضاهای اشتراکی برگزار می‌شود،‌ تصمیمات درخوری اتخاذ شود.

انتهای پیام
captcha