قرآن و عترت اصلی‌ترین خاستگاه سرمایه اجتماعی است
کد خبر: 4049045
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۱

قرآن و عترت اصلی‌ترین خاستگاه سرمایه اجتماعی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اصلی‌ترین خاستگاه سرمایه اجتماعی و زایشگاه آن در کشور ما، قرآن و عترت است و این واقعیت برآمده از تحقیقات متعدد جامعه‌شناختی است. لذا، هر کار فرهنگی که بخواهد در کشور صورت بگیرد، نمی‌تواند از این دو عنصر بسیار مهم و کلیدی غفلت کند.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از قم، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که شامگاه ۲۳ فروردین‌ماه در دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه در دوران همه‌گیری کرونا مسائل فرهنگی آسیب جدی دید و باید به مرور برای رفع این آسیب‌ها تلاش جدی شود، اظهار کرد: علاوه بر همه‌گیری کرونا مسائل اقتصادی نیز بهانه‌ای شد که به مسائل فرهنگی و اجتماعی کمتر پرداخته شود. با پیگیری و ابلاغ وزیر علوم، دانشگاه‌ها موظف شدند سه درصد از بودجه دانشگاه را به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویی در حوزه دانشگاه تخصیص دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی دینی و قرآنی در دانشگاه‌ها، ادامه داد: با توجه به اهمیت فرهنگ دینی و قرآن و عترت در جامعه ایران که گروه‌های مختلف اجتماعی را در کنار هم نگاه داشته، باید هر کار فرهنگی صورت گرفته در کشور دو عنصر قرآن و عترت را حتما در نظر داشته باشد.

کلانتری با بیان اینکه در دانشگاه نیز باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر قرآن و عترت استفاده کنیم، گفت: انتظار می‌رود فعالیت‌های قرآنی گستره و عمق بیشتری پیدا کند و در همه فضاهای دانشگاهی سرریز شود. انس با قرآن و اهل‌ بیت(ع) باید در متن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی جاری شود که این اتفاق در فرآیند توسعه آموزش عالی و نیز کشور بسیار تأثیرگذار است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی به خصوص فعالیت‌های قرآنی، هویت‌ساز است، بیان کرد: اصلی‌ترین خاستگاه سرمایه اجتماعی و زایشگاه آن در کشور ما، قرآن و عترت است و این واقعیت برآمده از تحقیقات متعدد جامعه‌شناختی است. لذا هر کار فرهنگی که بخواهد در کشور صورت بگیرد، نمی‌تواند از این دو عنصر بسیار مهم و کلیدی غفلت کند.

کلانتری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در رابطه با خروجی و تأثیرگذاری به نسبت پایین جشنواره‌های قرآن در بین دانشجویان، یادآور شد: باید سعی کنیم برنامه‌ها و رویدادهایی تدارک دیده شود که گستره و عمق بیشتری از مخاطبان را پوشش دهد و باعث انس دانشجویان به قرآن شود؛ این انس با قرآن تنها در خلال برنامه فرهنگی به‌عنوان یک فوق برنامه اتفاق نمی‌افتد بلکه باید سلایق و علایق مختلف را پوشش داد.

انتهای پیام
captcha