نگاهی به آداب و رسوم ترکمن‌ها در ماه رمضان
کد خبر: 4046582
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

نگاهی به آداب و رسوم ترکمن‌ها در ماه رمضان

با فرا رسیدن ماه رمضان ترکمن‌ها با آداب و رسوم خاص مهیاى میهمانى خدا می‌‏شوند که می‌توان به مهمترین این مراسم «کر»، «الله یلی»، «سلالیک»، «یا رمضان» اشاره کرد.

اداب مردم ترکمن در ماه رمضانبه گزارش ایکنا از گلستان، با فرا رسیدن ماه رمضان ترکمن‌ها با آداب و رسوم خاص این منطقه مهیاى میهمانى خدا می‌‏شوند. ترکمن‌ها در گذشته آداب و رسوم خاصی برای ورود به ماه مبارک رمضان داشتند که می‌توان به مراسم «کر»، «الله یلی»، «سلالیک»، «یا رمضان» و غیره اشاره کرد.

ترکمن‌های جعفربای و آتابای در مناطق ترکمن‌نشین استان گلستان، مراسمی به «‌کر» داشتند که سه روز پیش از ماه رمضان آغاز می‌شود و زنان و دختران جوان به نظافت آلاچیق‌ها و نظافت منازل می‌پردازند و آنها براین عقیده هستند که با ورود این ماه مبارک، همه آلایش‌ها و آلودگی‌ها را از خانه و محل زندگی خود پاک کنند.

ماه رمضان در بین قوم ترکمن به «ارازآی» مشهور است و چند روز قبل از فرا رسیدن ارازآی‌، ترکمن‌ها به کشتن گوسفند و بز اقدام می‌کنند و گوشتش را در بین فقرا و نیازمندان و همسایه‌ها تقسیم می‌کنند و یا اینکه با همان گوشت غذایی پخته و مهمانی می‌دهند که با آن «‌الله یلی» می‌گویند.

ترکمن‌ها برای اعلام زمان افطار در‌گذشته‌هایی که امکانات و تجهیزاتی مانند رادیو و تلویزیون و  غیره وجود نداشت، مراسمی به نام «‌آغاز آچلی» به معنای افطاری کردن داشتند و پس از ساخت مساجد در این مناطق دیگر از فراز پشت بام این مساجد اعلام می‌شد و در زمان افطار، آبگوشت، آش رشته، آش برنج و اناردانه و آش ماست بر سر سفره ترکمن‌ها جایگاهی ویژه دارد.

در شب‌های ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان در بین ترکمن‌ها رسم است که یک طلبه یا غزلخوان خوش صدا در روستا به راه می‌افتاد و اشعاری را می‌خواند که مضمون آن این است که ای روزه‌داران ماه رمضان به نیمه رسید، مقاومت کنید تا نصف دیگر را روزه بگیرید و پس از هر مصرع جمعیتی که پشت سر این طلبه به راه می افتادند « الاو» یا «الله» می‌گفتند که به صورت منادایی بود. در این مراسم مردم وسایل و غذاهای نذری را به جمعیتی که در کوچه‌ها راه افتاده بودند داده و بین نیازمندان تقسیم می‌کردند و این مراسم تا پاسی از شب ادامه داشت.

یکی دیگر از مراسم ترکمن‌ها در این ماه مبارک این است که از شب بیستم تا سی‌ام ماه مبارک رمضان مراسم اعتکاف دارند و ۳۰ جزء قرآن در ۶ شب در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره در مساجد ختم می‌کنند.

از دیگر مراسمی که در بین ترکمن‌ها جایگاه ویژه دارد و از مناسک عبادی آنها محسوب می‌شود خواندن نماز تراویح است که این مراسم پس از نمازهاى یومیه در ماه رمضان با حضور پرشور مردم ترکمن از جوان و پیر و کودک در مساجد برپا می‌شود.

انتهای پیام
captcha