جامعه مهدوی چگونه شکل می‌گیرد
کد خبر: 4043986
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

جامعه مهدوی چگونه شکل می‌گیرد

امام جمعه شاهدیه با شرح وظایف عموم مردم و گروه‌ها و خواص جامعه در قبال تحقق جامعه مهدوی گفت: در صورتی که وظایف به خوبی انجام شود، دل امام زمان شاد و جامعه مهدوی شکل می‌گیرد.

جامعه مهدوی چگونه شکل می‌گیردبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 27 اسفندماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به آیه 55 سوره نور اظهار کرد: این آیه از جمله آیاتی است که هنوز عملیاتی نشده است در واقع خداوند متعال در این آیه آینده جهان را با چهار خصوصیت بیان کرده است.

وی ادامه داد: این وعده خدا به اهل ایمان است و وعده الهی تخلف ناپذیر است. «إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ». بر اساس آموزه‌های دینی تحقق این چهار امر به دست مبارک امام زمان(عج) است که بر اساس آیه «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ» حکومت مؤمنان بر زمین است. 

دهقان نیری دومین مورد را حاکمیت دین اسلام بر کل عالم دانست و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ». و این دین مرضی خدا در میان همه ادیان به شهادت خود قرآن، دین اسلام است که می‌فرماید: «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا». 

وی امنیت مطلق بر عالم بر اساس آیه «وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا» را سومین مورد دانست و گفت: حاکمیت توحید بر جهان و بر طرف شدن هرگونه شرک چهارمین موردی است که به دست امام زمان(عج) انجام می‌شود زیرا که در آیه آمده است: «يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا» اما تحقق این وعده الهی در گرو دو شرط اساسی است که باید به دست ما محقق شود. نخست ایمان راسخ و دوم انجام عمل صالح و پسندیده است که در آیه داریم: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ».

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند: هر كسی مشتاق است كه در زمره ياران حضرت قائم قرار گیرد، بايد دارای سه خصوصیت باشد گفت: در انتظار ظهور آن حضرت به سر برد زیرا که در مفهوم انتظار دو چیز نهفته است، یکی امید به آینده ای روشن و دوم حفظ آمادگی کامل از نظر مادی و معنوی است. 

وی ادامه داد: انجام تمام کارهایش بر اساس تقوا باشد و خود را متخلق به اخلاق نيكو سازد. در کتب ادعیه چندین دعا وجود دارد که از محضر نورانی امام عصر به ما رسیده است. مثل دعای الهی عظم البلاء، دعای الهی من ناجاک، دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعة. در این دعاها امام عصر اشاره ای به اوضاع دوران غیبت و شرح وظایف ما در این دوران شده است.  امام زمان از ما طاعت خداوند، دوری از معصیت، صداقت و اخلاص، حفظ حریم‌ها و ایستادگی در راه خدا را خواسته است. ‏امام زمان از ما خوب سخن گفتن، علم و آگاهی، اقتصاد سالم، کسب روزی حلال و چشم پاکی می‌خواهد و همچنین گوش خود را به روی گناه و سخن‌های بیهوده ببندیم.

دهقان نیری افزود: این موارد خواسته‌های عمومی آن بزرگوار از ما است و لذا خواسته‌هایی از خواص و گروه‌های گوناگون دارند. امام زمان از علمای اسلام دوری از دنیا و خیرخواهی همراه با خلوص و از دانشجویان تلاش و رغبت برای یادگیری و از مردم تبعیت از علما و پند پذیری را می خواهد.

وی ادامه داد: امام زمان از ما خواسته است که از بیماران و حتی از مردگان غافل نباشیم. و از سالخوردگان جامعه وقار و آرامش، و از جوانان بازگشت به سوی خدا و توبه را خواسته است. امام زمان از جامعه زنان حیا و عفت و از ثروتمندان تواضع و سخاوت و از فقرا صبر و قناعت، از نیروهای نظامی توانمندی و آمادگی در برابر دشمن و نجات اسرا را می خواهد. امام عصر از مسئولان عدالت و مهرورزی و از مردم انصاف و معاشرت سالم را می خواهد. اینها شرح وظایف ما در دوران غیبت است، با انجام این وظایف است که دل امام زمان شاد می شود. با رعایت این امور است که جامعه مهدوی شکل می‌گیرد. با رسیدن به این خصائص است که دعای «حول حالنا الی احسن الحال» در حق ما مستجاب می شود.

انتهای پیام
captcha