پیام‌های تسلیت در پی رحلت آیت‌الله علوی گرگانی
کد خبر: 4043228
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

پیام‌های تسلیت در پی رحلت آیت‌الله علوی گرگانی

در پی درگذشت آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید، شخصیت‌های دینی و سیاسی پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

به گزارش ایکنا، در پی درگذشت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع تقلید، شخصیت‌های دینی و سیاسی پیام‌های تسلیتی صادر کردند که متن آنها را در ادامه می‌خوانید؛

 

پیام مدیر حوزه های علمیه

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

العلماء ورثه الانبیاء

ارتحال فقیه گرانمایه مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد علی علوی گرگانی(قدس الله نفسه الزکیه) را ملت شریف ایران، مردم عزیز گرگان، روحانیت ارجمند، حوزه های علمیه، مراجع عالیقدر، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیت شریف آن شخصیت بزرگوار تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

معظم له مراتب علمی خودرا در نجف و قم نزد بزرگان حوزه‌های علمیه سپری کرد و به درجات عالی فقاهت دست یافت و نجابت و بصیرت و خدمات ایشان در ارشاد مردم و همراهی نظام و انقلاب اسلامی ستودنی است و فراموش نخواهد شد.

ضمن طلب علو درجات برای آن فقیه عالیقدر و آرزوی سلامت و صبر برای بازماندگان محترم و آقازادگان مکرم ، برای بزرگداشت مقام والای ایشان درس های حوزه علمیه قم فردا(چهارشنبه ۲۵/۱۲/۱۴۰۰)تعطیل اعلام می شود.

عاش سعیدا و مات سعیدا.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه»

پیام تولیت آستان قدس رضوی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال غمبار و اسفبار مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت‌الله‌ علوی گرگانی رضوان‌الله علیه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان آن بزرگوار، خاندان معزز و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

آن مرحوم که از محضر بزرگانی همچون آیت ‌الله العظمی بروجردی(ره)، حضرت امام خمینی(ره) و آیت‌ الله شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) بهره برده بود، عمر شریف خود را در راه تبیین معارف اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام و دفاع از ارزش‌های اسلام و کیان تشیع و انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزشهای دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی و سال های دفاع مقدس نیز حضوری فعال داشت و از ایشان چهره ای مردمی ساخت که به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب، فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

در جوار مضجع منوّر و شریف حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیّة والثناء برای آن خادم بااخلاص اهل بیت(ع) از درگاه ایزد منّان علو درجه و رضوان الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش معنوی مسألت می‌نمایم و ان شاالله خداوند متعال به برکت ماه شعبان المعظم، آن عالم بزرگوار را میهمان سفره حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف گرداند.

احمد مروی
تولیت آستان قدس رضوی

پبام آیت الله هادوی تهرانی

«بسم الله الرحمن الرحیم

انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، ۲۸)

ارتحال مرجع عالی قدرحضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد علی علوی گرگانی(رحمة الله علیه) موجب کمال تأسف و تاثرگردید.

بی شک افول این ستاره فقاهت از آسمان پر ستاره حوزه مبارکه قم، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی کند.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید بویژه مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه های علمیه به ویژه فضلا وطلاب و اهالی استان گلستان و خانواده معظم به ویژه آقازاده های مکرم ایشان، برای آن فقیه دانشمند هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم».

 

پیام سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

قال رسول الله(ص): إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی عالم واصل بالله و خستگی ناپذیر عرصه علم و عمل، فقیه انقلابی حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (اعلی الله مقامه الشریف) مصیبت عظیم و غم بزرگی بر جان حوزه های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن مرجع عظیم الشأن، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و پرورش نسلی از عالمان عامل و تحکیم مبانی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) مشغول بود و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود.

سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور این ضایعه بزرگ را به ساحت قدسی امام عصر حضرت حجت ابن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نایب بر حقش حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، بیت معظم ایشان، ملت شریف و مؤمن ایران و جامعه روحانیت تسلیت عرض می نماید.

لهم مایشاءون عند ربهم ذلک جزاء المحسنین

سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور

 

پیام آیت‌الله نوری همدانی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال فقیه عالیقدر حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد علی علوی گرگانی (رحمت الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.

این عالم متقی عمر با برکت خود را در ترویج فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) سپری کرد و با تربیت طلاب و فضلا و تألیف آثار ارزنده‌ای از خود بجای نهاد.

تواضع و ساده زیستی و اخلاص از دیگر ویژگی های این شخصیت بود.

اینجانب فقدان این عالم متقی را به عموم ارادتمندان و مقلدان و حوزهای علمیه و تمامی وابستگان خصوصاً اهالی انقلابی و متدین گلستان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

حسین نوری همدانی

 

پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم برجسته و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی(رحمة الله علیه) موجب تأثر و تألم گردید. این فقیه بصیر و انقلابی سالها در حوزه‌های علمیه به نشر معارف اسلامی و ترویج علوم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) همت گماشت و به تربیت طلاب و فضلای گرانقدر پرداخت.

سلوک مردمی و انقلابی، حمایت و پشتیبانی صریح از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و همچنین زهد و ساده‌زیستی، از وجوه برجسته شخصیت آن عالم فرزانه و جلیل القدر است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این عالم مجاهد و ارجمند را محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید(دامت‌برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان گلستان، فرزندان محترم و ارادتمندان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عالم ربانی، رحمت و مغفرت الهی و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر مسألت می‌نماید.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

پیام آیت‌الله سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت الله حاج سید محمدعلی علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیه موجب تاسف و تاثر گردید.

فقید سعید علاوه بر کمالات علمی و روحی فرزند عالم بزرگوار مرحوم آیت الله حاج سید سجاد گرگانی بوده که در منطقه، عالم شاخص و مدافع ولایت و مورد احترام قاطبه استان بود.

اینجانب این ضایعه را به حضرت ولی عصر(عج) و علمای حوزه های علمیه و دوستان و علاقمندان این عزیز از دست رفته، به بیت ایشان و آقازادگان بالاخص مردم گلستان تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم.

جعفر سبحانی

 

پیام رئیس جامعه‌المصطفی

بسمه تعالی

«الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة بما کنم تعملون»

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

فقدان این عالم گرانقدر و انقلابی که از برجسته‌ترین اساتید حوزه علمیه قم بودند و از آغاز انقلاب اسلامی ملت ایران، لحظه‌ای از همراهی و پشتیبانی این نهضت الهی دریغ نکردند و در مدت عمر پربرکت خویش، جمع کثیری از فضلا و جویندگان علم از افادات و تحقیقات علمی و آثار ایشان بهره‌مند گشتند، خسرانی بزرگ برای حوزه‌های علمیه بشمار می‌آید.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و شاگردان و ارادتمندان و علاقمندان آن عالم بزرگوار به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و همجواری با اولیاء الهی را برای آن عزیز از محضر ربوبی مسئلت دارم.

علی عباسی

 

پیام مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر و شخصیت عالم و برجسته جهان اسلام، حضرت آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی، موجب تأسف و تالم فراوان گردید.

این مرجع عالیقدر و بزرگوار، یار امام و رهبری که همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و اسلام بودند، عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد و همواره چراغ راه روشن این مسیر بودند و هستند.

اینجانب رحلت جانسوز آن فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی را به محضر ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، علاقمندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می‌نمایم.

علی اکبر ولایتی

 

پیام معاون اول رییس جمهور

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه اهل بیت عصمت و طهارت و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی آقای سید محمد علی علوی حسینی گرگانی که عمر مبارک خویش را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی سپری نمودند، موجب تأثر و تاسف فراوان اینجانب گردید.

بدون تردید خدمات عام المنفعه، تربیت صدها محقق و عالم دینی و تالیف ده‌ها اثر فاخر علمی از جمله برکات جاری ایشان است که در حافظه تاریخی مردم ما برای همیشه خواهد ماند.

ضایعۀ رحلت این فقیه پارسا و عالم را به محضر مبارک حضرت ولیّ عصر(ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، بیت شریف و خانواده مکرم ایشان، حوزه های علمیه و همه دوستداران آن عالم ربانی تسلیت عرض می نمایم.

امیدوارم خداوند متعال ایشان را با اولیاء مقربینش محشور گرداند و به بازماندگان صبر و آرامش عطا فرماید.

محمد مخبر

 

پیام معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس

باسمه تعالی

الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم أدخلوا الجنة بما کنتم تعملون

رحلت عالم وارسته، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی را خدمت رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام، علمای اعلام، خاندان گرامی معظم‌له و مردم متدین و دوستداران مکتب اهل بیت علیه السلام تسلیت عرض می کنم.

آن فقیه عالیمقام و استاد فضیلت و اخلاق که در محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی و امام خمینی تلمذ کرده بود، عمر با برکت خود را در تربیت هزاران شاگرد فاضل، نشر معارف قرآن و عترت، تالیف دهها کتاب ارزشمند، حمایت از انقلاب و نظام اسلامی و خدمت متواضعانه به مردم گذراند. خداوند تبارک و تعالی آن راحل عظیم القدر را با جد بزرگوارش رسول‌اعظم صاحب شعبان المعظم و ائمه طاهرین محشور نماید.

تلک الجنة التی نورث من عبادنا من کان تقیا

سیدمحمد حسینی

 

پیام وزیر نفت

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ارتحال مرجع گرانقدر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی موجب تألم و تاسف فراوان اینجانب شد.

این ضایعه مولمه را به محضر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علی‌الخصوص بیت مکرم آن فقیه عالیقدر سوگمندانه تسلیت عرض کرده، از درگاه پروردگار یکتا رحمت واسعه و غفران الهی برای آن فقید سعید و اجر و بردباری برای بیت شریف آن بزرگوار مسألت دارم.»

جواد اوجی

 

پیام رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال عالم پارسا و ربانی، مرجع عالم تشیع و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه های علمیه، حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره موجب تاثر و تاسف گردید.

کارنامه پرافتخار، تالیفات ارزنده و آثار ماندگار این مرجع عالیقدر، سراسر از خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا و نیازمندان و محرومان بود. 

عنایات و الطاف و دعاهای خالصانه ایشان همواره در ملاقات و دیدارها با مدیران مجمع خیرین سلامت کشور و خیرین ارجمند در حوزه سلامت بدرقه راه و زاد و توشه دنیوی و اخروی همگان بود.

ارتحال ملکوتی آن فقیه بزرگوار را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و مردم شریف ایران و علاقمندان ایشان در همه نقاط جهان و خصوصا بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و همجواری با ائمه معصومین را از خداوند متعال برای آن مرحوم مسالت می نمایم .

دکتر حسینعلی شهریاری 

 

پیام آیت‌الله جوادی آملی

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال فقیه أهل بیت(علیهم السلام) حضرت آیة الله علوی گرگانی سانحه سنگین و مصیبت صعب بود. این رخداد تلخ را به حوزه های علمیّه و جامعه روحانیت و شاگردان این روحانی اثرگزار تسلیت، علو درجه این عالم راحل و صبر و اجر بیت مکرم ایشان از خدای سبحان مسئلت می شود.
جوادی آملی

 

پیام آیت‌الله مبشر کاشانی

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال فقیه متقی و مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی علوی گرگانی را به محضر مقدس ولی الله الاعظم، حجت ابن الحسن(عج) و رهبر گرامی انقلاب و به حوزه های علمیه کشور و به بیت معظم ایشان و عموم شیعیان تسلیت می‌گویم.
رحلت این عالم فرزانه ، ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای اسلام و حوزه‌های علمیه است.
ازخداوند منان علوّ درجات و حشر با اجداد طاهرین آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل بازماندگان را مسئلت می‌نمایم.

قم المقدسه
مبشر کاشانی
۱۴۰۰/۱۲/۲۴

 

پیام معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

رحلت عالم ربانی و مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه برای بنده بسیار تأثرآور و دردناک بود.

این فقیه بزرگوار، در دوران حیات خویش با تدبیر، صلابت و فروتنی در موضوعات گوناگون انقلاب و نظام اسلامی راهگشای بودند و مسیری مبرهن برای مردم این سرزمین در شرایط حساس به تصویر کشیدند. وفاداری این مرجع معظم در حمایت از  مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی برای همیشه در اذهان و صفحه زرین روزگار به یادگار می‌ماند. انشاالله روح ایشان با ابرار و نیکان محشور باشد.

اینجانب ارتحال حضرت آیت‌الله علوی گرگانی را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)،  مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خاندان گرامی و فرزندان مکرمشان، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و به ویژه مردم شریف استان گلستان تسلیت عرض می‌نمایم.»

محمد اسلامی

پیام دبیر کل بنیاد قرآن

قال موسی بن جعفر علیه السلام: عظم العالم لعلمه

سلام و صلوات به روح پاک و مطهر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیه عالم و مرجع عالیقدر، اسوه علم و عمل، اخلاق و ادب، صبور و فکور، انقلابی و جهادی که در همه میدان‌های انقلاب اسلامی حضور داشت و شاگردان عالم و فاضل، در حوزه علم و عمل تربیت کردند. ارتحال ایشان را به مقام معظم رهبری، بیت معظم ایشان، مراجع عالیقدر تشیع و حوزه علمیه قم تسلیت عرض می‌کنیم و غفران و رضوان الهی را برایشان خواستاریم.

خداوند را سپاس می‌گوییم که در محضر این عالم ربانی تلمذ نموده و شاگرد کوچک‌شان بوده‌ام او که ریاست عالیه مجمع جهانی روحانیون سادات را متواضعانه و خالصانه از سوی بنیاد قرآن پذیرفتند و بارها اظهار داشتند که هر کار که از عهده‌ام برآید با جان و دل می‌پذیرم لذا حمایت و رهنمودهای ایشان نام و یادشان را همیشه زنده نگه می‌دارد و از مقام علمی و عملی این عالم وارسته تجلیل و تکریم می‌کنیم و از خداوند متعال خواهانیم تا روح مطهرش را با پیامبر خدا و اهل بیت معصومین علیهم صلوات الله و حضرت زهرا سلام الله علیها محشور و مانوس فرمایند.

غفرالله لنا و لکم والسلام علی عبادالله الصالحین.

سیدمهدی حسین‌زاده

انتهای پیام
captcha