اعتماد، آگاهی و مشارکت؛ سه مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی
کد خبر: 4043187
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

اعتماد، آگاهی و مشارکت؛ سه مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی

کارشناس اجتماعی جهاددانشگاهی استان کردستان، با اشاره به اهمیت بحث سرمایه اجتماعی در جوامع امروز، گفت: اعتماد، آگاهی و مشارکت اجتماعی سه مؤلفه اصلی در بحث سرمایه اجتماعی است.

نشست تخصصی نقش سمن‌هادر کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش ایکنا از کردستان، مهدی ورمزیار، کارشناس اجتماعی جهاددانشگاهی استان کردستان، امروز، 24 اسفندماه در نشست تخصصی نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: مرکز مطالعات آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، فعالیت خود را در جهت پاسخگویی و ارائه راهکارهای علمی تخصصی به نیازها و مشکلات حوزه آسیب‌های فرهنگی اجتماعی انجام می‌دهد و می‌تواند با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، تأثیر مهمی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت بحث سرمایه اجتماعی در جوامع امروز، افزود: اعتماد، آگاهی و مشارکت اجتماعی سه فاکتور اصلی در بحث سرمایه اجتماعی است.

کارشناس اجتماعی جهاددانشگاهی استان کردستان، بیان کرد: تحقیقات انجام شده در سطح جامعه نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی تأثیر زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم دارد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیاست‌های جهاددانشگاهی که نقش مؤثری در تشخیص چالش‌ها، مسائل و نیازهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و ارائه راه حل‌های هوشمندانه و تأثیرگذار در نظام تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌گیری کشور بوده، تأسیس و راه‌اندازی شده است. با توجه به پتانسیلی که این مرکز دارد و نظرسنجی‌هایی که در حوزه‌های مختلف جامعه به ویژه مسائل اجتماعی و فرهنگی انجام می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

ورمزیار، مرکز تأثیرات اجتماعی و فرهنگی اتاف را از دیگر مراکز تأثیرگذار جهاددانشگاهی ذکر کرد و افزود: این مرکز برای مطالعات فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های جدید شهری طراحی شده است و می‌تواند تأثیر بسزایی در انجام هرچه بهتر پروژه‌های سمن‌ها داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی با همکاری سمن‌ها می‌تواند به صورت مشارکتی فعالیت‌های مهم و تأثیرگذاری در این حوزه به انجام برساند، بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه و تشکیل اتاق فکر با همکاری جهاددانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد، می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی در جامعه داشته باشد.

در ادامه این جلسه دکتر سلیم کریمی، جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به اهمیت و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد بر هماهنگی هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد تأکید و اظهار کرد: باید از موازی‌کاری پرهیز شود و این سازمان‌ها باید جهت انجام فعالیت‌های مشارکتی به صورت هماهنگ عمل کنند.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی فعالیت‌های شایسته‌ایی در این حوزه انجام داده است و این نهاد تأثیرگذار می‌تواند به عنوان واسط بین دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد انجام فعالیت‌های مشارکتی را تسهیل کند.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان یادآور شد: جهاددانشگاهی با توجه به برخورداری از نیروهای توانمند در بخش نظرسنجی و پژوهشی می‌تواند ارزیابی های مطلوبی از فعالیت‌های انجام گرفته توسط سازمان‌های مردم نهاد به ویژه در مناطق حاشیه‌ایی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha