بعثت؛ تحولی عظیم در تاریخ تمدن بشری
کد خبر: 4039656
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

بعثت؛ تحولی عظیم در تاریخ تمدن بشری

مبعث زمینه دریافت حقایق انسانی را فراهم کرده که در حقیقت بشر با کمک رسالت انبیاء سعادت و سجایای اخلاقی و کرامت انسانی را در تاریخ تمدن بشری، کسب می‌کند.

بعثت؛ تحولی عظیم در تاریخ تمدن بشریبه گزارش ایکنا از اردبیل، انسان مخلوقی پیچیده است و این شاهکار خلقت قطعاً برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند راهنما، الگو و دفترچه راهنما است، صد البته این راهنمایی از سوی خداوند متعال باید ارائه شود، زیرا او آفریننده بوده و به ابعاد آنچه خود خلق کرده بهتر آشنایی دارد، فلذا خداوند متعال به «پیامبراکرم(ص)» کتاب و حکمت آموخت و سپس آن را برای هدایت و راهنمایی مردم مبعوث کرد و به سوی جامعه بشری فرستاد.

انسان همواره باید در مراحل مختلف زندگی خدا را شاهد و ناظر اعمال خود بداند و خداترس باشد، این مهم در کنار امید به رستگاری و بخشش خداوند موضوعی مهم است و پیامبران مبعوث شدند تا این نکات را به بندگان خداوند متذکر شوند، باید توجه داشت که بسیاری از آسیب‌ها که امروزه در جامعه وجود دارد و مشکلات فراوانی را برای اقشار مختلف و آحاد مردم ایجاد کرده فراموش کردن یاد و نام خداوند است.

خداوند در سوره جمعه آیه دوم مستقیماً به رسالت «پیامبراکرم(ص)» اشاره کرده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند».

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، پیرامون ارزش و اهمیت مبعث پیامبراکرم (ص)، اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) بهترین نسخه سعادت بشر هستند، ایشان نماینده خدا بر زمین و برترین مخلوقات محسوب شده و پس از طی مراحل تکامل روحی در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند.

وی گفت: بعثت پیامبر و انتخاب برگزیده‌ترین مخلوق الهی برای مقام نبوت، شایسته سالاری دینی را در اسلام به اثبات رساند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، با تبریک ۲۷ رجب سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: خداوند متعال در روز مبعث، بنده صالح خود، حضرت محمد بن عبداللّه را به پیامبری برگزید و هدایت خلق را بر عهده او گذاشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بعثت را تحول و انقلابی بزرگ در جهان عنوان کرد و افزود: شناخت درست یک نعمت بزرگ و درک عظمت آن بدون شناخت بستر‌ها و زمینه‌های ظهور و بروز و شرایط زمانی و جغرافیایی و انسانی آن، اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است.

اخلاق نیک پیامبر رستاخیز عظیم معنوی برای سعادت بشر

بعثت؛ تحولی عظیم در تاریخ تمدن بشریحجت‌الاسلام جعفرزاده اخلاق عالی پیامبر اکرم(ص) را رستاخیز عظیم معنوی برای سعادت بشریت دانست و تصریح کرد: اخلاق عالی پیامبر اسلام(ص) امواج انقلاب مقدس اسلام را نخست در جامعه و سپس در جهان پدید آورد و در سایه‌ی این رستاخیز عظیم معنوی پراکندگی به یگانگی، بی پروایی به عفت و پاکدامنی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی تبدیل شد و انسان‌هایی تربیت شدند که تا همیشه نمونه‌های اخلاق به شمار می‌آیند در حقیقت اخلاق حضرت محمد(ص) آن قدر عالی و پر ارزش است که خدا آن را " خلق عظیم " یاد کرده است.

وی ادامه داد: پیامبر اعظم(ص) زندگی و معاشرت ساده و بی پیرایه داشت. با جملات کوتاه و پر معنا سخن می‌گفت و هیچ وقت سخن دیگری را قطع نمی‌کرد به پیمان‌های خود وفادار بود، صله‌ی رحم می‌کرد، با حلم و گذشت بود، به عبادت و نماز علاقه زیادی داشت و لی موقعی که مردم با ایشان کار داشتند نماز را کوتاه می‌کرد و به کار‌های آنان رسیدگی می‌کرد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده از مبعث، به‌عنوان نماد شایسته سالاری دینی یاد کرد و ادامه داد: شایسته سالاری اصلی است که با فطرت انسانی سازگار و در تمامی فرهنگ‌ها و مکتب‌های بشری مورد اتفاق است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، عنوان کرد: تأکید رسول خدا(ص) بر معیار لیاقت و شایستگی افراد و برخورداری آنان از تعهد همراه با تخصص و توانایی در انجام مسئولیت‌های محوله تا اندازه‌ای بود که اگر فردی هرچند با ایمان و متعهد، از تخصص و توانایی لازم در انجام یک مسئولیت بی‌بهره بود، و یا برعکس، از واگذاری آن منصب به وی خودداری می‌کردند؛ که این امر در پیشبرد یک حکومت به سمت فلاح و رستکاری بسیار موثر است.

وی احیاء زندگی واقعی بشریت را از دستاورد‌های مهم بعثت پیامبر برشمرد و گفت: بخشیدن حیات معنوی به جامعه بشری، گسترش اخلاق حسنه در بین مردم، از بین رفتن خرافات جاهلیت، احیاء یکتاپرستی، عزت دادن به انسانیت و ارزش‌گذاری به زنان جامعه از مهمترین دستاورد‌های بعثت پیامبر بود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بر ضرورت الگوگیری از سیره پیامبر اعظم(ص) در ایفای مسئولیت‌های مختلف در جامعه، بیان داشت: آموزه‌های ارزشمند دین مبین اسلام می‌توانند در تمامی ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی الگوی راهگشای زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت برای بشریت باشد.

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب لازمه فرهنگ سازی آموزه‌های دینی در جامعه

بعثت؛ تحولی عظیم در تاریخ تمدن بشریحجت‌الاسلام عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در ادامه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را اولویت اصلی در فرهنگ سازی آموزه‌های دینی در جامعه عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب بر ضرورت اصلاح نگرش و تقویت باور‌های دینی، عمل به آموزه‌های اسلامی از سوی رهبران دینی و مدیران نظام و نهادینه شدن فرهنگ نظارت و تقویت روحیه جهادی تاکید کرده که باید مورد توجه همگان خصوصا مسئولین دولت قرار گیرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، خاطر نشان کرد: هدایت جامعه بشری و باز داشتن آنان از گمراهی و ضلالت، تزکیه نفوس عامه، ایجاد ایمان و اعتقاد راسخ در قلوب مردم، تعلیم و تربیت جامعه، بیداری فطرت بشر و بر انگیختن خرد و عقل نهفته در او، تکمیل اخلاق بشر، تکمیل ایمان و تقوی، انذار و تبشیر عالم، اشراف و شهادت بر مردم، دعوت عامه به تبعیت از رسالت از مهمترین اهداف عالی بعثت ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) است.

وی تاکید کرد: اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه‌های گوناگون فردی و اجتماعی یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده که علی رغم تلاش‌های انجام گرفته، جامعه فعلی ما به علت تاثیرپذیری از زندگی قبل از انقلاب اسلامی و از سوی دیگر به دلیل تهاجم فرهنگی بیگانگان، نتوانسته بین باور‌های دینی و شیوه زندگی خود ارتباطی تنگاتنگی ایجاد کند.

حجت‌الاسلام صابر، یادآور شد: بیانیه اخیر مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم انقلاب» در فراز «شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) است، نزدیک کنید»، خطاب به جوانان، افق روشن انقلاب و نظام را که همان اتصال به ظهور و زمینه سازی برای آن است، مشخص کرد.

بزرگترین وظیفه علمای دینی، وحدت اسلامی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین موسوی، روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان اردبیل، ادامه داد: همه مسلمانان باید سکوت خود را در برابر گروه‌های تروریستی که بزرگترین ضربه را به اسلام وارد کردند، بشکنند، و باید صدا و فریاد واحد ما مقابله با خشونت، افراطی‌گری و ترور باشد.

روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان اردبیل، تاکید کرد: امروز رسالت و وظیفه بزرگی در برابر فرزندان و نسل‌های آینده خود داریم و نباید بگذاریم جوانان ما نسبت به اسلام و میراث بزرگ پیامبر عزیز اسلام(ص) دچار تردید شوند و دیگران با حربه تردید و خشونت، موجب اسلام‌هراسی در جهان شوند و امروز روزی است که همه باید دست به دست هم به یاری دین خدا برخیزند.

وی افزود: دین اسلام دین برادری و اخوت است و بایستی در کلام و عمل، اعتدال را مورد توجه قرار دهیم و همچنان که دین ما تاکید کرده، باید سخن ما در دنیا، دارای استحکام عقلی و منطقی باشد.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار کرد: امروز باید صاحبنظران و اندیشمندان همه کشور‌های اسلامی در صف واحد قرار گرفته و در برابر هجمه‌هایی که به اسلام وارد می‌شود از آن صیانت کنند.

روحانی مبلغ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان اردبیل، تاکید کرد: مکتب و سیره شهید سلیمانی الگوی برتر و افتخار بزرگ ملت ایران و همه ملت‌های آزادی خواه جهان است و حاج قاسم پرچمدار عزت در دنیای اسلام است چراکه با راه انداختن بسیج مردمی و تشکیل جبهه مقاومت امت اسلام را برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و ولایت متحد کرد.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha