دانشجویان برای حل مسائل کشور مطالبه‌گری کنند
کد خبر: 4034704
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

دانشجویان برای حل مسائل کشور مطالبه‌گری کنند

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی کرمان بیان کرد: دانشجویان باید در خدمت حل مسائل کشور از مطالبه‌گری تا ارائه راهکار و انجام عملیات کنشگری، طرح و برنامه داشته باشند و با اعتباری كه در جامعه دارند صدای مطالبات جامعه و مدافع حقوق محرومین و مستضعفین باشند.

رضا اسماعیل‌کاخ مسئول ناحیه بسیج دانشجویی کرمان

رضا اسماعیل‌کاخ، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به نقش دانشجویان در تبیین دستاوردهای انقلاب پرداخت و گفت: دانشجوی انقلابی مطلوب در نظام اسلامی، به کسی اطلاق می‌شود که به دنبال رسیدن به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی باشد و در قبال سرنوشت کشور خود و آینده جامعه حساس باشد.

اسماعیل‌کاخ ادامه داد: دانشجو باید در خدمت حل مسائل کشور از مطالبه‌گری تا ارائه راهکار و انجام عملیات کنشگری، طرح و برنامه داشته باشد و لازمه رسیدن به جایگاه کنشگری فعال در سطح جامعه این است که دانشجویان در مسائل مهم کشور حضور فکری و فیزیکی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که دانشجویان تا چه اندازه می‌توانند در تبیین اهداف و دستاوردهای انقلاب مؤثر باشند، گفت: برای ایجاد شبکه‌ای منسجم و موفق در حوزه جهاد تببین باید ارتباطی گسترده و مداوم برای حمایت و هدایت فکری دانشجویان برقرار باشد. همچنین بسترهای لازم جهت نقش‌آفرینی و ارتباط با سازمان‌ها، نهادها و جریانات سیاسی فراهم شود. از طرف دیگر در حوزه جنگ شناختی و ادراکی، جهت طرح‌ریزی عملیات روانی مناسب به تعمیق مسائل فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی پرداخته شود.

اسماعیل‌کاخ با بیان اینکه جایگاه دانشجوی امروز جایگاه مطالبه‌گری، آرمان‌خواهی و زمینه‌سازی برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب است، گفت: دانشجو باید در کنار علم‌آموزی به تزکیه نفس بپردازد و گریزان از انفعال و روزمرگی باشد چرا که بی‌تفاوتی دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی بزرگترین مصیبت محسوب می‌شود. دانشجو ناظر به آینده، آینده‌ساز و متعلق به آینده است.

وی در ادامه به نقش دانشجویان در مطالبه‌گری و بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: دانشجويان باید با اعتباری كه در جامعه دارند صدای مطالبات جامعه و مدافع حقوق محرومین و مستضعفین باشند و به عنوان موتور محرکه تحقق آرمان اصیل انقلاب که شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است نقش‌آفرینی کنند.

اسماعیل‌کاخ ادامه داد: در استان کرمان نیز جلسات و کارگاه‌هایی با حضور اساتید اهل فن جهت توانمندسازی دانشجویان در حوزه کنشگری اجتماعی و دیدگاه مسئله محور تشکیل شده است و دانشجویان به یافتن برخی از مسائل اساسی استان مبادرت ورزیدند و سناریوی لازم جهت مطالبه‌گری برای حل این مسائل را طراحی کرده‌اند. برای نمونه در حوزه معادن، تأمین آب شرب استان و ساماندهی کشاورزی جنوب استان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی کرمان افزود: تاکنون برای پیگیری مطالبات دانشجویان، شنیدن نظرات و انتقادات آن‌ها در خصوص نظام مسائل کشور و در خصوص ارتباط با مسئولان برای ارائه راهکار و بیان مطالبات تسهیل‌گری انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات بسیج دانشجویی استان کرمان در راستای جهاد تبیین، بیان کرد: بسیج دانشجویی استان به عنوان پرچمدار حفظ و ترویج آرمان‌های انقلاب سعی در جذب، آموزش و توانمندسازی دانشجویان دغدغه‌مند در سطح دانشگاه داشته است و با توجه به جنگ رسانه‌ای دشمنان انقلاب، سعی در خنثی‌سازی عملیات روانی دشمن با روشنگری و شفاف‌سازی از طریق بستر‌های مختلف مجازی و حقیقی دارد.

اسماعیل‌کاخ ادامه داد: رصد و اشراف به مانیفست فکری تشکل‌های غیر هم سو و رادیکال و زیر ذره‌بین داشتن اقدامات و رویکرد‌های این تشکل‌ها جهت مقابله با جنگ‌شناختی و ادراکی آن‌ها با طرح‌ریزی عملیات مقابله مناسب، جمع‌آوری شبهات سیاسی در فضای دانشگاهی و غیر دانشگاهی و اقدامات مناسب در پاسخ به این شبهات، زیر نظر داشتن تحرکات احزاب و گروه‌های سیاسی و ارتباطات آن‌ها در فضای دانشگاهی، اعزام سخنران جهت تبیین مسائل سیاسی مختلف در فضای دانشگاهی، تولید محتوای سیاسی و تبیینی در فضای مجازی از جمله مهم‌ترین اقدامات بسیج دانشجویی استان کرمان است.

وی برگزاری جلسات با گروه‌ها و تشکل‌های هم سو جهت هم افزایی موثرتر را از دیگر برنامه‌های بسیج دانشجویی استان ذکر کرد و افزود: دانشجو روحیه انتقادی و تحلیلی دارد و به دنبال رسیدن به وضعیت مطلوب است، بنابراین به وضع موجود رضایت نمی‌دهد و در پی رشد است و این ویژگی باعث می‌شود دانشجو به عنوان محور اصلی تحرکات اجتماعی شناخته شود.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی کرمان در پاسخ به این سؤال که آیا زمینه مناسبی برای فعالیت‌های دانشجویان استان و مطالبه‌گری آن‌ها وجود دارد، گفت: اخیرا فضای مناسبی جهت مطالبه‌گری ایجاد شده و نهادهای مردمی به دنبال مطالبه‌گری هستند اما همچنان برخی از مسئولین و گروه‌های وابسته به آن‌ها تاب و تحمل شنیدن مطالبات مردمی را از زبان یک دانشجو ندارند و بعضاًبا برخوردهای قهری و تهدیدآمیز سعی در دلسرد کردن مطالبه‌گران دارند.

 

انتهای پیام
captcha