مشکلات اقتصادی امروز حاصل رفتارهای التقاطی است / چالش‌های انقلاب در چله دوم + فیلم
کد خبر: 4034542
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
حبیب‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا:

مشکلات اقتصادی امروز حاصل رفتارهای التقاطی است / چالش‌های انقلاب در چله دوم + فیلم

معاون سیاسی سازمان بسیج گفت: متأسفانه در حوزه اقتصادی در بعضی جاها به نحوی التقاطی عمل کردیم و از آموزه‌های انقلابی فاصله گرفتیم و به همین دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم تشدید شده است.

قاسم حبیب زاده

این روزها به واسطه مشکلات اقتصادی و جنگ شناختی، برخی به دنبال ایجاد تردید نسبت به دستاوردهای انقلاب هستند. اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی را برای مردم به ارمغان آورده شکی در آن نیست اما اینکه این دستاوردها چیست و چرا به درستی این برای مردم تبیین نشده است، جای سؤال دارد. به منظور بازخوانی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در شرایط جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها به سراغ قاسم حبیب‌زاده، معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین رفته‌ایم. شما مخاطبان ایکنا می‌توانید مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

ایکنا- به عنوان سؤال نخست؛ مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را چه می‌د‌انید؟

شما با یک نگاه اجمالی به تاریخ قبل از انقلاب و آنچه‌که در این چهار دهه گذشته اتفاق افتاده، می‌توانید این مقایسه را انجام دهید. فرض کنید در حوزه دفاعی قبلاً چه وضعی داشتیم و امروز در چه وضعیتی قرار داریم؟ بقیه ابعاد هم همین است. از بین همه دستاوردهای انقلاب اسلامی من به یکی از این دستاوردها خواهم پرداخت. ببینید مثلاً در حوزه دفاعی ما قبل از انقلاب ظاهراً یک ارتش مقتدر و باقدرت داشتیم. انواع و اقسام تجهیزات پیشرفته را این ارتش در اختیار داشت و قاعدتاً وقتی‌که شما از چنین اقتداری برخوردار هستید حداقل انتظار این است که بتوانید تمامیت ارضی‌تان را کاملاً صیانت کنید، ولی شما می‌بینید که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به این درجه از اقتدار و قدرتی که به نمایش گذاشته می‌شد، در سال 1349 یکی از استراتژیک‌ترین مناطق کشورمان را به‌نام بحرین از دست می‌دهیم. درست است دسیسه‌های انگلستان خیلی قبل‌تر از این برای جداسازی بحرین از ایران شکل گرفته بود، اما آن کسی که مهر تأیید بر این امر زد همین رژیم محمدرضا شاه بود. در قضیه جداسازی بحرین از ایران با یک ادبیات بسیار مضحک در تاریخ روابط بین‌الملل مواجه بودیم. شما هرگز نشنیده‌اید که نخست‌وزیر یک کشور به مجلس شورای ملی برود و وقتی به او اعتراض می‌کنند که چرا شما استقلال بحرین را به رسمیت شناختید این عضوی از خاک ایران بود، در پاسخ به این اعتراض بگوید «بحرین دختر ما بود و ما شوهرش دادیم رفت». شما چنین ادبیاتی را از هیچ فردی در روابط بین‌الملل نشنیده‌اید.

خب این وضع آن روز ماست. اما امروز به وضع کشور در حوزه دفاعی یک نگاهی بیندازید. شرق و غرب با یکدیگر متحد شدند و اصطلاحاً خباثتشان از آستین صدام بیرون زد و به ما تجاوز هشت‌ساله را تحمیل کردند. معاون اول و وزیر خارجه صدام به صراحت از تجزیه ایران به سه یا پنج کشور سخن گفتند. در 200 سال گذشته هرجنگی بر این کشور عارض شده متأسفانه بخشی از خاک کشورمان از دست رفته، جز همین دفاع مقدس که ما دیگر آن پشتوانه سابق را نداشتیم اما توانستیم هشت سال مقاومت کنیم، ایستادگی کنیم و دشمنان را سر جای خود بنشانیم و امروز از برکات همان دفاع مقدس توانستیم عمق راهبردی کشور ایران را بسیار فراتر از مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی گسترش دهیم.

در ابتدای دهه 60 برای تولید یک فشنگ کلاش مشکل داشتیم و خارجی‌ها حتی این فشنگ ساده را هم به ما نمی‌فروختند، اما امروز کیست که نداند ما در حوزه دفاعی کاملاً خودکفا هستیم. امروز سیستم‌های پیشرفته پهپادی، موشکی، زمینی و دریایی و البته حضور مردمی یعنی بسیج چنان توان و قدرت بازدارنده به این ملت و به این کشور ارزانی داشته که کسی حتی در خواب شبش هم نمی‌بیند بتواند به ما تعرضی داشته باشد و سالم از این جنگ بگریزد.

ایکنا– جبهه معاند و اپوزیسیون با موج‌سواری بر مشکلات درصدد ارائه روایت‌های وارونه و دلسرد کردن مردم از نظام و کمرنگ نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند. با استفاده از رویکرد جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، چگونه می‌توان این روایت‌ها را بی‌اثر و روایت حقیقی و برگرفته از حقایق تاریخ انقلاب را برای مردم تبیین کرد؟

ببینید ما وقتی‌که صحبت از اقتصاد و عدالت اقتصادی می‌‎کنیم باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد. در دوره شاه مظاهر پیشرفت اقتصادی مانند: راه، فرودگاه، بیمارستان، سد، تونل و غیره در اختیار چند قطب جمعیتی و اقتصادی عمدتاً هم در تهران و چند شهر بزرگ کشور متمرکز بود و در شهرهای کوچک و دورافتاده خبری از این پیشرفت‌ها نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی همان امکاناتی که در شهر بزرگی مثل تهران، اصفهان یا شیراز مشاهده می‌کنید می‌توان این امکانات را در سنندج و زاهدان و سرتاسر کشور مشاهده کرد، لذا وضعیت امروز ما با وضعیت قبل از سال 57 اصلاً قابل مقایسه نیست.

اما آنچه‌که امروز قضاوت عامه را شکل می‌دهد وضعیت معیشتی و روزمره مردم است. قضاوت این وضعیت به سادگی قضاوت بُعد اولیه که بیشتر شامل بحث‌های زیربنایی هست، نخواهد بود. حق با جامعه است که نسبت به قبل از سال 57 مطالبه زندگی بهتری داشته باشند. بالاخره همه دنیا پیشرفت کرده و مطالبات مردم همه نقاط دنیا متفاوت شده و مردم کشور ما هم از این مسئله مستثنی نیستند.

در حوزه معیشتی اینکه مردم خیلی در قضاوت‌هایشان کاری به عدد و رقم‌های کارهای زیربنایی نداشته باشند و ملاک قضاوتشان همین سفره معیشتشان باشد من می‌گویم حق با مردم است ولو که یک قضاوت مبنایی هم نباشد. نخستین و ابتدایی‌ترین حق جامعه 80 میلیونی ایران تأمین معیشت است.

اما آن‌جایی محل بحث می‌شود که یک عده‌ای در جنگ روایت‌ها فضا را به‌گونه‌ای می‌آرایند که بگویند این وضع نابسامان معیشتی برگرفته از انقلاب است. می‌خواهند بگویند شما در انقلاب یک آرمانی برای خودتان ترسیم کرده‌اید که نتیجه آن، وضعیت نابسامان معیشتی مردم است. این ادعا محل بحث است؛ یعنی اگر ما قبول کنیم مشکلات معیشتی برگرفته از آرمان‌ها و آموزه‌های انقلاب اسلامی است، باید در سایر ابعاد دیگر هم وضعمان نابسامان بود، اما چرا ما در حوزه علمی پیشرفت کرده‌ایم؟ چون براساس آموزه‌های انقلابی به خودمان اتکا کردیم، به ظرفیت‌های درون کشور اتکا کردیم و به دنبال استقلال در حوزه علمی بودیم. یا در حوزه دفاعی هم توانستیم براساس همین آموزه‌های انقلابی خوش بدرخشیم.

اما چرا در حوزه اقتصاد موفق نشدیم و نتوانستیم در شأن و متناسب با شرافت مردم پیشرفت کنیم، باید گفت اگر ما در حوزه اقتصادی هم آموزه‌های اسلامی و انقلابی را مبنای عمل قرار می‌دادیم امروز حال و روزمان این نبود. متأسفانه در حوزه اقتصادی در بعضی جاها به نحوی التقاطی عمل کردیم و از آموزه‌های انقلابی فاصله گرفتیم. آن عزیزی که یک دوره‌ای در این کشور مسئولیت داشت و آمد گفت اینکه در مسیر توسعه یک سری را زیر چرخ توسعه له‌شده ببینیم، اجتناب‌ناپذیر است، دقیقاً همان نقطه‌ای است که ما از انقلاب فاصله گرفتیم. کجای عدالت اسلامی و عدالت اجتماعی گفته کشور را طوری اداره کنید که یک عده مستضعف له بشوند؟ ما یک مثالی داریم که می‌گوید حوادث امروز محصول برنامه‌ریزی دیروز است و حوادث فردا محصول برنامه‌ریزی امروز. بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی امروز ناشی از حوزه برنامه‌ریزی و به کار گماردن کارگزاران اقتصادی است.

ما کاملاً با نظر مردم درباره مشکلات معیشتی هم‌نظر هستیم اما اینکه یک کسی بیاید با آدرس غلط دادن چهره پهلوی و فساد خاندان طاغوتی را تطهیر کند و هم امروز ما را از ادامه مسیر انقلاب بازبدارد و امید جامعه را نسبت به آینده تبدیل به یأس کند، به آنها می‌گوییم کورخوانده‌اند. دست این نوع نگاه برای جامعه ایران رو شده است. حضور مردم در تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی نشان‌دهنده این است که مردم از انقلاب رویگردان نیستند، اما گلایه‌مندی‌شان این است که فرد غیرمتخصص و غیرانقلابی را در یک نقطه‌ای از مسئولیت به کار گمارده‌ایم.

ایکنا- دشمن می‌خواهد وانمود کند که مقاومت مردم ایران و نظام اسلامی به بن‌بست اقتصادی منتهی شده است. چگونه باید برای مردم تشریح کرد که مقاومت نه‌تنها منجر به بن‌بست اقتصادی نشده بلکه دستاوردهای بسیاری با خود به ارمغان آورده است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقطعی فرمودند که اگر می‌خواهید جریان تحریم شکست بخورد باید با جریان تحریف مقابله کنیم؛ لذا اول باید جریان تحریف را شکست داد. سرآمد این جریان تحریف آمریکایی‌ها هستند که می‌خواهند بزرگترین سد زیاده‌خواهی‌هایشان را از منطقه کنار بگذارند و از سد بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. برای کنار زدن ایران از ابزارهای مختلف در مقاطع مختلف استفاده کرد اما همیشه با در بسته روبه‌رو شد، ولی چون هیچ‌گاه از خباثت‌هایشان دست بر نمی‌دارند مسیر جدیدی را امتحان کردند و آن هم تروریسم اقتصادی است.

در این تروریسم اقتصادی و فشار همه‌جانبه‌شان با ایستادگی مردم ایران مواجه شدند و برای اینکه این ایستادگی را از سر راه بردارند تلاش می‌کنند یک آینده تیره‌ و تار را برای مردم ترسیم کنند و بگویند نتیجه ایستادگی آینده تیره‌ و تار است. متأسفانه امکانات رسانه‌ای دشمن فوق‌العاده زیاد است و روش‌های پیچیده‌ای را در اختیار دارد و از آنها استفاده می‌کند تا به ما بگوید در این جنگ روایتی به آخر خط رسیده‌ایم و چاره‌ای جز تسلیم و سازش نداشته باشیم؛ درصورتی‌که تمام گزاره‌های واقعی و میدانی بیانگر این است که اتفاقاً آنها دیگر چاره‌ای ندارند. آنها هر تیری در ترکش داشتند شلیک کردند و اکنون با صریح‌ترین زبان و بیان ممکن فشار حداکثری را اشتباه فاحش و شکست آمریکا قلمداد می‌کنند، ما این صراحت آمریکایی‌ها را باور کنیم یا حرف چند کارشناس مواجب‌بگیر وابسته به شبکه‌های تلویزیونی خارجی را که فقط وظیفه‌شان دلسرد و ناامید کردن مردم ایران است.

امروز کره‌ای‌ها به دنبال آزادکردن ارزهای بلوکه‌شده ایران هستند، عراقی‌ها هم همین‌طور. با روس‌‎ها و چینی‌ها مذاکره می‌کنیم و دیگر همانند گذشته تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام نمی‌گذاریم تا طرف غربی هرچه می‌خواهد به ما دیکته کند، بلکه از این به بعد با عزتمندی و براساس منافع مذاکره خواهیم کرد. گذشت سال 98 که می‌خواستند توان دفاعی، سیاست منطقه‌ای و استقلال ما به بهانه کاهش فشارها دستمایه مذاکره قرار دهند. امروز با یک سیاست و دیپلماسی متوازن در حوزه اقتصادی و سیاسی راه‌های جایگزین متعددی برای اداره جامعه پیش‌بینی کرده‌ایم. سال آینده یک سال اقتصادی روشن و امیدوارکننده است و هماهنگی بی‌نظیری میان قوا برای این مسئله ایجاد شده است.

ایکنا- طی روزهای گذشته عده‌ای در تلاش هستند شعار نه شرقی و نه غربی را زیر سؤال ببرند و بگویند جمهوری اسلامی ایران به دامن شرق افتاده است. رفتار جمهوری اسلامی در این زمینه را تا چه میزان بر مبنای منافع ملی ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها بیشترین دشمنی را با ایران انجام دادند؛ چون بیشترین ضربه را از پیروزی انقلاب اسلامی خوردند. در اوایل انقلاب عوامل آنها یک راهپیمایی را مقابل سفارت شوروی راه انداختند و در آن مقطع امام خمینی(ره) با ظرافت کلام خود بیان کردند آنهایی که از جنایت‌های شوروی سخن می‌گویند می‌خواهند جنایت‌های آمریکا فراموش شود. برای اینکه آن خیزش مردمی علیه آمریکا تحت تأثیر قرار بگیرد یک عده‌ای شوروی را علم کردند؛ درصورتی‌که ما با شوروی هم اختلاف نظر جدی داشتیم به‌ویژه اینکه در آن زمان ارتش سرخ، افغانستان را اشغال کرده بود.

اما قصه آمریکا یک چیز دیگری است. امروز کسانی‌که می‌آیند و از این دست تحلیل‌ها ارائه می‌دهند که ایران به دامن شرق افتاده، همان افرادی هستند که تلاش می‌کنند دستان ایران در مذاکرات وین در مقابل غرب بسته بماند و راه جایگزین نداشته باشد. عقل سلیم سیاسی حکم می‌کند کشور ایران با سابقه تاریخی و کهن، روابطش با کشورهای دیگر براساس منافع ملی تنظیم کند و این معنای واقعی استقلال است، اما کسانی‌که شبهاتی را در سیاست خارجی مطرح می‌کنند، استقلال ایران را نمی‌‎خواهند.

با درایت رهبر انقلاب و مسئولان کشور، امروزه یک دیپلماسی متوازن را در پیش گرفته‌ایم؛ طوری‌که هم‌زمان در رابطه با نحوه بازگشت آمریکا به برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کنیم، با چینی‌ها و روس‌ها هم چنین مذاکراتی را انجام می‌دهیم. ما به‌دنبال احیای جاده ابریشم نوین هستیم تا ایران سهم قابل توجهی از امنیت تجارت جهانی داشته باشد و بر همین مبنا منافع ملی کشورمان در حال و آینده تأمین شود.

امروز ابزار دشمن در جنگ روایتی، رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، من‌وتو و سایر شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای است. ما اینها را می‌فهمیم و می‌دانیم؛ لذا نگران نمی‌شویم که آنها چه می‌گویند، اما در جهاد تبیین وظیفه داریم این واقعیت‌ها را منعکس کنیم. جهاد تبیین برای یک نفر و دو نفر نیست. هرکسی در این کشور به امنیت ملی علاقه دارد و دلسوز مردم است و مدافع منافع ملی حال و آینده این ملت است باید این واقعیت‌ها را در حوزه نفوذ کلام و قلم بیان کند. اینکه برخی‌ها براساس منافع پست و حقیر جناحی و گروهی‌شان چشمان‌شان را بر منافع ملی می‌بندند، اگر نگوییم خائن به این ملت هستند، قطعاً خادم هم نیستند. شاید اینها به خارج وابسته نباشند اما چون وابستگی فردی و حزبی دارند بعضاً منافع حزبی را بر منافع ملی ارجح‌تر می‌دانند.

ایکنا- امام راحل به‌دنبال امت‌سازی بودند. آیا بعد از 43 سال امت‌سازی محقق شده است؟

موفقیت نسبت به هدفی که ترسیم می‌کنیم، نسبی است. امام راحل قله را مشخص کردند و هدف برافراشته کردن پرچم «لا اله الا الله» بر فراز قلل مرتفع جهانی است. چه زمانی این هدف اتفاق می‌افتد؟ موقعی که پرچم این انقلاب به دست منجی عالم بشریت برسد، اما اینکه ما تا آن زمان باید بیکار بنشینیم، خیر! بیکار نخواهیم نشست و همچنان هم دست از تلاش برنداشته‌ایم و روزبه‌روز به سمت جلو پیش می‌رویم.

سال 1983 اسرائیل به لبنان حمله می‌کند و کمتر از سه روز پایتخت این کشور را اشغال می‌کند؛ چون آن زمان لبنان ضعیف بود تا اینکه در 13، 14 سال بعد در جنگ 33 روزه اسرائیل توان عبور از رودخانه مرزی به‌نام لیتانی در پنج کیلومتری لبنان را نداشت. این یعنی امت جهان اسلام در منطقه لبنان شکل گرفته و قوی شده است. یا اینکه زمانی پیشرفته‌ترین سلاح فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل قلاب‌سنگ بود اما امروز کمتر از 24 ساعت 600 موشک به سمت مناطق صهیونیست‌نشین شلیک می‌شود و حماس به خطر جدی برای اسرائیل تبدیل شده است. یمن و عراق و افغانستان هم به این شکل پیش رفته‌‎اند.

می‌خواهم بگویم که گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله امت جهان اسلام در مقابل نظام سلطه شکل می‌گیرد و مشاهده می‌کنید که پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در حال برچیده شدن است و در آینده نزدیک دوران پساآمریکا را در این منطقه جشن خواهیم گرفت و این موضوع را اسرائیل به خوبی درک کرده؛ چون تمام موجودیتش به حضور نظامی آمریکا در منطقه گره خورده است و بعد از آن هم دوران پساصهیونیسم را در منطقه جشن خواهیم گرفت.

ایکنا- به عنوان سؤال پایانی. چه چالش‌هایی در چله دوم انقلاب اسلامی، ماهیت نظام را تهدید خواهد کرد؟

بنا به فرموده رهبر انقلاب در 40 سال نخست در هر حوزه‌ای بدون شک تا 40 برابر پیشرفت کرده‌ایم و کتاب‌های خارجی بسیاری در این حوزه نوشته شده است. با سه مؤلفه به این نقطه از پیشرفت دست پیدا کرده‌ایم؛ یک ایمان به وعده صدق خداوند، دوم ایمان به ظرفیت‌های داخلی و سوم تابع محض امامین انقلاب‌بودن. اگر همین سه مؤلفه را از دست ندهیم و کسانی نیایند زیرپای ما را خالی کنند و تزلزل فکری برای ما به وجود نیاورند، قطعاً قبل از اینکه چله دوم انقلاب به نیمه برسد قلل افتخارآفرینی را زیرپای ملت خواهیم دید.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha