اجرای 2 هزار فعالیت فرهنگی همزمان با دهه فجر در قم
کد خبر: 4032812
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵

اجرای 2 هزار فعالیت فرهنگی همزمان با دهه فجر در قم

رئیس ستاد دهه فجر استان قم گفت: طی ایام دهه فجر و چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از دو هزار عنوان برنامه و فعالیت فرهنگی را در این استان خواهیم داشت.

به گزارش ایکنا از قم، نصرت‌الله لطفی، رئیس ستاد دهه فجر استان قم امروز 11 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان باید نقش و وظیفه‌ای که در ارتباط با برپایی آیین‌های دهه فجر برعهده دارند را به خوبی ایفا کنند.

اوی با تاکید بر نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در هر چه با شکوهتر برگزار شدن برنامه‌های دهه فجر ادامه داد: رسانه‌ها باید کنجکاوانه از مدیران استان مطالبه‌گری داشته باشند، به نحوی که مدیران احساس کنند، که عملکردشان رصد می‌شود.

لطفی اهمیت فرهنگ‌سازی برای دهه‌فجر را یادآور شد و گفت: در سال‌های دهه ۶۰ همه قشرها و گروه‌های گوناگون جامعه در برنامه‌های دهه‌فجر حضور فعال داشتند و امروز نیز این مشارکت باید تقویت شود.

رئیس ستاد دهه فجر قم مردمی بودن و مسجد محوری را از ویژگی‌های برنامه‌های دهه فجر توصیف و بیان کرد: دهه‌فجر فرصتی برای روایت‌گری تاریخ انقلاب می‌باشد، جشن‌های پیروزی انقلاب باید مردمی باشد، و اهداف و شعارهای انقلاب نیز برای نسل جدید بازخوانی شود.

لطفی ادامه داد: با پیروزی انقلاب برای نخستین بار یک نظام دینی شکل گرفت، و شکرانه این موهبت الهی این است که آرمان‌های آن را تبیین کنیم.

وی سیاست‌های راهبردی آیین‌های دهه فجر را شامل دو بخش آیین و تبیین دانست و گفت: علاوه بر انجام جشن‌های مختلف، شناساندن ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز ضروری است. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر با جنگ رسانه‌ای دشمن مواجه هستیم، اگر تاریخ انقلاب را بازگو نکنیم، دشمنان این کار را در راستای امیال شیطانی خود و علیه باورهای دینی مردم انجام می‌دهند.

رئیس ستاد دهه فجر قم با بیان اینکه بین مردمی بودن دهه فجر و مطالبه‌گری از مسئولان تناقضی وجود ندارد، عنوان کرد: مدیران اجرایی از جنس مردم هستند و امکاناتی که در اختیار دارند نیز برای بیت‌المال است، به همین علت هر اقدامی که برای این ایام صورت می‌دهند، در راستای مردمی بودن آن است.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل ستادهای دهه فجر در مناطق مختلف استان گفت: در این ستاد در قالب ۲۶ کارگروه تقسیم وظایف شده و به عنوان نمونه، حوزه تبلیغات شهری با مسئولیت شهرداری و حوزه روستایی عشایری نیز با مسئولیت جهاد کشاورزی می‌باشد.

وی با اشاره به پیش بینی‌بیش از ۲ هزار عنوان برنامه و فعالیت فرهنگی در قم طی این دهه گفت: در ۱۰ شب دهه فجر، مساجد استان برنامه‌ها و نشست‌هایی را دارند، و برای ۴۰ مدرسه نیز ویژه برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد دهه فجر قم با مهم خواندن موضوع فضاسازی شهری و محیطی برای دهه فجر، ابراز کرد: پیشنهاد ما به شهروندان این است که بر سر در منازل خود پرچم ایران و یا تصویر یک شهید را نصب کنند.

لطفی همچنین با اشاره به اهمیت بیت تاریخی امام راحل در قم به عنوان محلی که حرکت عظیم انقلاب از آن شروع شد، بیان کرد: بیت امام در قم محور اصلی برنامه‌های دهه فجر استان است، اقشار گوناگون جامعه و میهمانان‌ مختلف از این مکان تاریخی بازدید خواهند کرد و صداوسیما نیز برنامه‌های زنده شبانه‌ای را در دستور کار دارد.

رئیس ستاد دهه فجر استان با بیان اینکه جشن‌های دهه فجر امسال با نام جشن ملی ۱۴۰۰ ساعت ۹ روز دوازدهم بهمن از حرم حضرت معصومه (س) آغاز خواهد شد؛ گفت: این برنامه با سخنرانی آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم کریمه اهل بیت و حرکت به سمت میدان روح‌الله و تجمع مقابل بیت حضرت امام و ادای احترام به مقام شامخ رهبر کبیر انقلاب همراه است، و نیروهای نظامی و انتظامی نیز در قالب کارگروه نیروهای مسلح ستاد دهه فجر مسئول اجرای برنامه هستند.

وی تصریح کرد: زنگ انقلاب نیز در ساعت 9 و سی و سه دقیقه همزمان با لحظه ورود تاریخی حضرت امام به میهن اسلامی، در مدارس و واحدهای آموزشی به‌ویژه دبیرستان حضرت معصومه (س) و همچنین زورخانه شهید فهمیده و واحدهای تولیدی استان به صدا درخواهد آمد.

لطفی برگزاری میهمانی لاله‌ها و عطرافشانی گلزارهای شهیدان در عصر چهاردهم بهمن را از برنامه‌های سراسری دهه فجر ذکر کرد و گفت: در شامگاه ۲۱ بهمن نیز آیین تکبیر و نورافشانی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های هماهنگ این ایام خواهیم داشت.

رئیس ستاد دهه فجر قم با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ما خود را برای برگزاری این راهپیمایی هم به صورت سنتی و پیاده روی و هم به صورت خودرویی آماده کردیم و سیاست کشوری هر چه بود در قم نیز همان اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: از هم اکنون سخنران مراسم ۲۲ بهمن در قم مشخص و قطعی شده و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهد کرد.

لطفی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های دهه فجر قم خدماتی است، بیان کرد: در این ایام ۱۲۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شود که اشتغال هزار و ۶۰ تَن را در پی دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد طرح ۲۰ مورد صنعتی است، آغاز عملیات اجرایی سه طرح صنعتی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۰۰ طرح با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز مربوط به شهرداری است.

انتهای پیام
captcha