سوژه‌های جنگ را دریابیم/ ضرورت تدریس مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه‌‌ها و مدارس
کد خبر: 4032541
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
در آیین تجلیل از ناشران مکتب سلیمانی مطرح شد؛

سوژه‌های جنگ را دریابیم/ ضرورت تدریس مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه‌‌ها و مدارس

در آیین تجلیل از ناشران مکتب سلیمانی بر استفاده از اقیانوس گنج جنگ و سوژه‌های ناب آن و نیز ضرورت تدریس مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها و مدارس تأکید شد.

ناشران مکتب سلیمانی

به گزارش ایکنا، مجمع ناشران دفاع مقدس طی آئین «سر دلبران» از ناشران فعال در نشر و بازنمایی زندگی، شخصیت و مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، 10 بهمن‌ماه در تالار وحدت و با حضور شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و لشکری تقدیر کرد.

آئینی برای تجلیل از افسران فرهنگی

رحیم مخدومی، رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در ابتدای مراسم، از این آئین به‌عنوان آئین تجلیل از افسران فرهنگی یاد کرد و گفت: اگر قرار باشد در این جبهه عظیم فرهنگی کسانی در مقام فرمانده و افسر ایفای نقش کنند، چه کسانی بهتر از ناشران که جماعت نویسنده را دور هم جمع و زمینه را برای تولید اثر فراهم می‌کنند.

رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس انتشار بیش از 400 جلد کتاب توسط حدود 300 ناشر درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فاصله دو سال از شهادت او را اتفاقی شگرف و قابل تامل خواند و افزود: اینکه این آثار تا چه حد توانسته‌اند حق مطلب را ادا کند، موضوع قابل بحث و بررسی است، اما این اقدام را که هر کسی در تلاش بوده به سردار دل‌ها ابراز ارادت کند را ارج می‌دهیم.

مسئولان فرهنگی در ارتقاء سطح کیفی و کمی آثار با موضوع سردار بکوشند

وی افزود: باتوجه به استقبال مردمی از آثار مربوط به سردار سلیمانی، از مسئولان فرهنگی انتظار داریم در ارتقای سطح کمی و کیفی این حرکت فرهنگی که به اعتقاد من سربازی و افسری برای انقلاب است، خود را مسئول بدانند.

رحیم خدومی

خدومی در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: تجلیل از ناشران در حد و اندازه اندک مجمعی به نام مجمع ناشران دفاع مقدس این پیام را دارد که ما در حد و اندازه خود ناشرها را می‌بینیم که در خط مقدم فرهنگ مبارزه می‌کنید. همه تلاش ما این است که دست به دست هم بدهیم و همانگونه که از ابتدا خود را در مقابل مردم و انقلاب مسئول می‌دیدید، همچنان مردانه بایستید و دست به دست همدیگر مطالبه مقام معظم رهبری که «جهاد تبیین» است و قرار است به دست ناشرها رقم بخورد، اتفاق بیفتد.

نقش بی‌بدیل ناشران دفاع مقدس و مقاومت در انتقال فرهنگ مقاومت

امیرشهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدایی که در پاسداری از انقلاب و جریان مقاومت اسلامی جان خود را فدا کردند، گفت: آرزو دارم جریان پیش روی مجمع ناشران دفاع مقدس بتواند دین و وظیفه خود را نسبت به انتقال ارزش‌ها و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آتی به درستی به انجام برساند.

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس ضمن اشاره به نقش بی‌بدیل ناشران دفاع مقدس و مقاومت در انتقال فرهنگ مقاومت، اظهار کرد: کتاب‌های دفاع مقدس به عنوان اسناد ایثارگری یک ملت در طول تاریخ خود را نشان خواهد داد.

امینیان در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به مقام بالای سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ظرف این مجلس را برای گفتن از روح بلند او کوچک توصیف کرد و افزود: حاج قاسم نه‌تنها در ایران که در سطح بین‌الملل تاثیرگذار بود و من در کشورهای مختلف اثر این تاثیرگذاری را به عینه مشاهده کردم. درحقیقت منش و مکتب حاج قاسم بسیاری از جوانان کشور و ملت‌های دیگر را متوجه وعلاقه‌مند به انقلاب کرد.

امیرشهریار امینیان

 وی با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به آثار مکتوب دفاع مقدس و تاکید ایشان به تولید هرچه بیشتر این آثار، اضافه کرد: هرچند تولیدات و آثار دفاع مقدسی در ابتدا خیلی کم بود، اما طی سال‌های گذشته از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و آثار منتشر شده طی دهه گذشته، فاصله معناداری با دیگر آثار داشته است.

امینیان ادامه داد: در همین راستا و برای افزایش انگیزه برای تولید آثار دفاع مقدسی، مجمع ناشران دفاع مقدس در جهت توسعه فرهنگ دفاع مقدس و جبهه مقاومت علاوه بر نویسندگان، از ناشران هم تقدیر و تجلیل می‌کند.

اقیانوسی از سوژه‌ها در گنج جنگ نهفته است

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر میهمان و سخنران این نشست هم با بیان اینکه ناشران دفاع مقدس افتخار ترویج فرهنگ دفاع مقدس را دارند، عنوان کرد: دفاع مقدس ما به از لحاظ محتوا و موضوع بسیارغنی است و اقیانوسی از سوژه‌ها در گنج جنگ نهفته است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای تولید صد ‌برابری آثار در حوزه دفاع مقدس در دهه پس از جنگ، تصریح کرد: شاید فرمایش ایشان در بدو امر کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسید، اما توجه به این واقعیت که دفاع مقدس گنجینه‌ای بی پایان است و مرور زندگی و خاطرات هر رزمنده که در دفاع مقدس نقش داشته است، مملو از سوژه‌ برای تولید اثر است، من را به این نتیجه رساند که مقام معظم رهبری آن زمان که این فرمایش را بیان کردند، کمی احتیاط کرده‌اند، وگرنه با این موضوعاتی که نظیر این موضوع است، می‌توان هزاران اثر تولید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم در ادامه با اشاره به جایگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت استثنایی است که کشف شد و استثنا‌هایی هم داریم که هنوز کشف نشده‌اند.

در زندگی حاج قاسم شاهد شکل‌گیری یک اسطوره هستیم

هرندی با اشاره به سیر زندگی سلیمانی و حرکت او به‌عنوان یک سرباز معمولی از یک روستا و رسیدن به اوج بلوغ در دفاع مقدس و بعدها در جبهه جهانی مقاومت، گفت: در زندگی شهید سلیمانی ما شکل‌گیری یک اسطوره را از بدو امر شاهد هستیم که در آوردگاه دفاع مقدس و ادامه مسیر در جبهه مقاومت، از یک آدم معمولی به یک حکیم و اسطوره جهانگیر تبدیل می‌شود.

محمدحسین صفارهرندی

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سردار سلیمانی آرش زمانه ما بود، اضافه کرد: ما در تاریخ هزارساله ایران اسطوره کم نداریم، چهره‌های افسانه‌ای و رستم‌های تاریخ اساطیری که همیشه مظهر قدرت و توانمندی ملت بودند، اما وقتی درباره حقیقی بودن این اسطوره‌ها بپرسیم، کسی نمی‌تواند واقعی بودن آن‌ها را تضمین کند اما سردار سلیمانی یک اسطوره حقیقی برای ما و تاریخ است و نمی‌توان گفت که یک افسانه است.

سردار سلیمانی آرش زمانه ما بود

هرندی افزود: همان‌طور که آرش کمانگیر جان خود را در چله کمان گذاشت و چله آن را کشید تا مرزهای ایران را مشخص کند، حاج قاسم هم مدت‌ها بود که جان خود را در چله آمد و شدهای پرخطر در منطقه گذاشته و کمان را کشیده بود و مرزها و روابط ایران را در دوردست‌ها مشخص می‌کرد، تا آن روز که تقدیر الهی او را به قربانگاه برد؛ گویا در نزد خدا هم مجاهدت او و گسترش مرزهای ایران پذیرفته شده بود.

وی، رمز پیروزی سردار سلیمانی در میدان نبرد را صداقت و اخلاص او خواند و گفت: همین صدق و اخلاص او بود که مبارزانی از اقصی نقاط جهان اسلام را زیر پرچم دفاع از حرم جمع کرده و فرماندهی آنان را برعهده گرفت و محبت او را در قلب مردمان زیادی از جای جای دنیا قرار داده است.

کتاب‌های دفاع مقدس پرفروش‌ترین آثار در کشور است

حجت‌الاسلام علی شیرازی از یاران حاج قاسم سلیمانی و جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و بنیان‌گذار انتشارات خط مقدم با اشاره به انتشار اولین کتاب‌های خاطرات جنگ در سال 1369 و نگارش یادداشت مقام معظم رهبری بر آن‌ها، گفت: رهبر معظم انقلاب در جایی اشاره کردند اگر ما برای صدور انقلاب، همین یادداشت‌ها و کتاب‌های خاطرات شهدا را داشته باشیم، کار بزرگی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام شیرازی با اشاره به فروش پایین کتاب‌های دفاع مقدس در سال‌های اول پس از جنگ، عنوان کرد: حمایت جدی رهبری از این آثار و  فرهنگ کار را به‌جایی رساند که امروز می‌توانیم ادعا کنیم پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جمهوری اسلامی ایران، کتاب‌های دفاع مقدس است.

وی با بیان خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری و دعوت ایشان برای معرفی کتاب‌های دفاع مقدس با کیفیت در مجالس سخنرانی و ... تاکید کرد: اصل این حرکت جریان‌سازی کتاب دفاع مقدس را مدیون رهبر معظم انقلاب هستیم.

مکتب شهید سلیمانی باید در دانشگاه‌ و مدارس تدریس شود

حجت‌الاسلام شیرازی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به شهید سلیمانی و جریان‌سازی درخصوص این شهید بزرگوار، عنوان کرد: اولین فردی که با طرح کلیدواژه مکتب سلیمانی جرقه این حرکت را زدند، مقام معظم رهبری بودند که بارها تاکید کردند شهید سلیمانی را یک فرد ندانیم بلکه مکتبی بدانیم که دارای جهان‌بینی و دستورالعمل است و از این دریچه نگاه شهید سلیمانی را به انسان‌ها و سایر مسائل تبیین کنیم؛ اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، فقط برای تبیین نگاه سردار سلیمانی به انسان‌ها می‌توان ده‌ها کتاب نوشت.

شیخ علی شیرازی

وی با اشاره به اینکه در نگارش و تبیین نگاه شخصیت‌های برجسته جنگ و حضرت امام (ره) غفلت کردیم، اظهار کرد: تلاش کنیم حداقل درمورد شهید سلیمانی غفلت نکنیم. باید مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه‌ و مدارس ما تدریس و نگاه این شهید عزیز به انسان‌ها تببین شود.

در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب مجموعه عکس «روایت سرباز» از جدیدترین آثار انتشارات بنیاد رودکی، از طرح شبکه مطالعه سازمانی با عنوان «شمس» و با هدف ایجاد کتابخانه و پایگاه‌های کتابخوانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز و شرکت‌های تابعه نیز رونمایی شد.

در این مراسم انتشارات «خط ۸»، «عهد مانا»، «عمّار»، «تألیفی ارشدان»، «به‌نشر»، «حرم»، «سدرة‌المنتهی»، «قاف اندیشه»، «مصباح اندیشه»، «کتابک»، «نوروزی»،  «بهار اندیشه»،‌ «نوآوران سینا» و «یارمند»، «انقلاب اسلامی»، «دارخوین»، «جنات فکه»، «دانشگاه جامع امام حسین(ع)»، «صدا و سیمای جمهوری اسلامی»، «روایت فتح»، «زائر رضوی»، «زمزم سحر»، «سمت روشن کلمه»، «شاهد»، «شهدای نینوا»، «فرشتگان فردا»، «کتابچه» و «محتشم»  تجلیل شدند.

در بخش دیگری از این مراسم انتشارات «صریر»، «صحرایی سبز»، «حاج قاسم سلیمانی کرمان»، «راه یار» و «سوره مهر» به‌عنوان پرکارترین انتشارات و نشرهای «حماسه یاران»، «یازهرا» و «خط مقدم» برای انتشار «سلیمانی عزیز»، «حاج‌قاسم» و «شاخص‌های مکتب حاج قاسم» به‌عنوان پرمخاطب‌ترین آثار در موضوع حاج قاسم سلیمانی تجلیل شدند.

در بخش بین‌الملل نیز انتشارات «الفارو» از اسپانیا، انتشارات «مرکز الثقافی الدرسات الاسلامیه» از بغداد عراق و «جمعیت المعارف اسلامیه الثقافی » از لبنان تقدیر و تجلیل شدند.

رونمایی کتاب

انتهای پیام
captcha