احیای شهادت‌طلبی؛ برکتی که شهید سلیمانی نصیب ایران کرد
کد خبر: 4025604
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹

احیای شهادت‌طلبی؛ برکتی که شهید سلیمانی نصیب ایران کرد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با استناد به آیه ۱۵۴ سوره مبارکه بقره‌، گفت: بر طبق این آیه شریفه، وسعت وجودی شهید به‌ برکت مجاهدتی که انجام داده بیشتر می‌شود لذا انتظار می‌رود در ذیل شهادت حاج‌قاسم نه‌تنها خود شهید بلکه مسئله شهادت و شهادت‌طلبی در جامعه احیا و بیش از پیش تقویت شود.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شجاع اسلام، شهید سلیمانی و تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه زمانی که خورشید در آسمان است نورانیت و درخشندگی آن مانع دیده شدن ماه می‌شود، اظهار کرد: در منظومه معرفت دینی ما نیز گاه نورانیت یک ارزش به قدری زیاد است که وقتی در کنار دیگر ارزش‌ها قرار می‌گیرد، درخشش آنان را بی‌رنگ می‌کند و ما از آن ارزش‌ها غافل می‌مانیم. به‌عنوان نمونه، حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) یا هر کدام از یاران امام حسین(ع) اگر در دورانی غیر از آن زمان می‌زیستند، نورانیت آنان کاملاً هویدا و مشهود می‌شد که می‌توانستند جهانی را متحول کنند، حال آنکه در کنار هم قرار گرفتن این انوار مقدسه و در کنار حضرت سیدالشهدا(ع) باعث کم‌رنگ شدن تشعشع نور مستقل آنان می‌شد. به بیان دیگر، نورانیت وجود مقدس آن حضرت به‌قدری زیاد است که خواه ناخواه از نورانیت شخصیتی چون مسلم بن عوسجه یا حبیب بن مظاهر غفلت می‌کنیم.

وی نسبت شهید و شهادت را یکی از ارزش‌هایی برشمرد که به برکت جاری شدن مکتب و اندیشه امام خمینی(ره) قوت یافت و افزود: پرسش اینجاست که از میان این دو ارزش، کدامیک نورانی‌تر و پرقدرتر است؟ پاسخ این است که چون هر دو مقوله برای ما ارزشمند است کمتر به تفاوت آن‌ها دقت می‌کنیم. با قدری تأمل می‌توان فهمید که شهادت شهید را ارزشمند می‌کند لذا شهادت بر شهید اولی است؛ دیگر آنکه شهادت همگانی اما شهید اختصاصی و مربوط به فردی است که به مقام شهادت نائل می‌شود و شهادت مقامی است که هر فردی می‌تواند برای رسیدن به آن تلاش کند.

طاهری با بیان اینکه شهید مفهوم شهادت و شهادت‌طلبی را احیا می‌کند، بیان کرد: درواقع مفهومی که پس از شهید در جامعه ماندگار می‌شود، شهادت و شهادت‌طلبی است که اگر این مفهوم در میان مردم ارزشمند شود، آن جامعه در امنیت خواهد ماند، یعنی در جامعه‌ای با روحیه شهادت‌طلبی شجاعت مردم به‌قدری بالاست که کسی جرئت تعرض به آن پیدا نمی‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی باید روحیه شهادت‌طلبی را در میان مردم احیا کند تا امنیت جامعه ارتقا یابد. با بررسی کشورهایی نظیر عراق یا افغانستان متوجه می‌شویم که نزول روحیه شجاعت و شهادت سبب تقلیل سطح امنیت کشور می‌شود. حاج‌قاسم در زمان حیات امنیت و آرامش را برای مردم جامعه فراهم می‌کردند که اگر مکتب حاج‌قاسم ترویج و نشر شود‌، چه بسا این امنیت ایجاد شده بیشتر شود.

طاهری با استناد به آیه ۱۵۴ سوره مبارکه بقره‌، گفت: بر طبق این آیه شریفه، وسعت وجودی شهید به‌برکت مجاهدتی که انجام داده بیشتر می‌شود لذا انتظار می‌رود در ذیل شهادت حاج‌قاسم نه‌تنها خود شهید بلکه مسئله شهادت و شهادت‌طلبی در جامعه احیا و بیش از پیش تقویت شود. حاج قاسم سلیمانی مسیری را در طی مسیر شهادت به ما یاد داد و این مسیر شهادت‌طلبی را باید از مکتب حاج‌قاسم یاد بگیریم تا جامعه‌ای آبادتر و امن‌تر داشته باشیم.

کلان‌نگری به‌جای جزئی‌نگری؛ مهم‌ترین ویژگی مکتب حاج‌قاسم

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص مکتب حاج‌قاسم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مکتب کلان‌نگری به جای جزئی‌نگری است، نگاه حاج‌قاسم این بود که هر شخص فارغ از تفکر و اندیشه و میزان توانمندی، ظرفیت انقلاب اسلامی است و چتر انقلاب برای تمام اشخاص باز است لذا افراد بیشتری مدافع امام و ارزش‌های انقلاب می‌شدند. به‌عنوان نمونه شهید سلیمانی ارتباط تنگاتنگی با زندان‌ها داشت و با نگاه ظرفیت و توانمندی به این مقوله می‌نگریست و این ظرفیت را برای تحقق ارزش‌های انقلاب به میدان می‌آورد.

طاهری با اشاره به شهادت چهره‌های مهم و تأثیرگذار انقلاب اسلامی از شهید صیاد شیرازی تا شهید کاظمی، شهریاری، فخری‌زاده و دیگران، گفت: مقام معظم رهبری برای تمامی این شهدا ارزش وصف‌ناپذیری قائل هستند اما تنها در مورد حاج‌قاسم تعبیر مکتب را به کار بردند، پیداست که با وجود تأثیرگذار و ویژه بودن تمامی شهدای والامقام، حاج‌قاسم ویژگی خاصی دارد که مرام و مسلک و اندیشه‌اش باید در قالب مکتب مورد بررسی قرار گیرد و تبیین و ترویج شود.

وی بیان کرد: باید به‌دنبال این موضوع باشیم که چگونه می‌توان وجود تأثیرگذار حاج‌قاسم در حیات برزخی را به کمک عملیات‌های فرهنگی آورد؟ اگر واقعاً معتقدیم که شهدا به تصریح آیه شریفه قرآن کریم، زنده و حاضر هستند، باید دید چگونه می‌توان از کمک این شهید بزرگوار برای کارهای فرهنگی کمک گرفت.

انتهای پیام
captcha