برای جذب دیگران از خود هزینه می‌کرد / توجه به عنصر عقلانیت در انتقام خون شهید سلیمانی + صوت
کد خبر: 4025512
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
سردار سنایی‌راد از سردار دل‌ها می‌گوید

برای جذب دیگران از خود هزینه می‌کرد / توجه به عنصر عقلانیت در انتقام خون شهید سلیمانی + صوت

معاون سیاسی دفتر عقیدتی - سیاسی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی سردار دلها گفت: شهید سلیمانی از سعه وجودی خاصی برخوردار بود و این ویژگی به او این امکان را می‌داد که در سطح بسیار بالایی از مدارا همراه با رعایت و وفاداری به اصول قرار داشته باشد؛ در واقع برای جذب دیگران حاضر به هزینه کردن از خود بود.

سردار سنایی راد

سردار دل‌ها؛ سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی نماد ساده‌زیستی، مردمی‌بودن، استواری، استقامت و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی بود؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سلیمانی را نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) می‌دانند. در این دو سالی که شهید سلیمانی در میان ما نیست اتفاقات خوب و بد بسیاری رخ داده؛ جبهه مقاومت تحولات بسیاری را به خود دیده، حقایق زیادی از زندگی و منش سیاسی و اخلاقی شهید سلیمانی ذکر شده و اقداماتی در راستای انتقام خون شهیدان مقاومت انجام گرفته است. در همین راستا ایکنا با سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی - سیاسی فرمانده معظم کل قوا به گفت‌وگو نشسته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


ایکنا- امروزه مقوله ترور، مذموم و محکوم می‌شود، اما دشمن همچنان به این پدیده مذموم چنگ می‌زند و علیه ملت ایران از این ابزار استفاده می‌کند. چرا مخالفان، معاندان و دشمنان ایران اسلامی دست به ترور شخصیت‌های تأثیرگذار و برجسته کشورمان می‌زنند؟

واقعیت این است که غرب در راستای توجیه اقداماتش از معیارهای دوگانه سود می‌برد؛ یعنی اگر آنها تروریسم و نقض حقوق بشر را محکوم می‌کنند، دقیقاً این محکومیت با هدف فشار علیه کشورهایی است که در اردوگاه آن‌ها قرار ندارند و از سیاست‌هایشان تبعیت نمی‌کنند و هژمونی آن‌ها را نمی‌پذیرند، لذا اگر هم تروریسم را مذموم می‌شمارند دقیقاً امری کاملاً سیاسی است و حتی هرجا نیاز باشد دست به ترور می‌زنند و از تروریسم‌ها مانند رژیم تروریست صهیونیستی حمایت علنی و آشکار می‌کنند.

اما اینکه چرا غرب به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان دست به ترور می‌زنند، نخست به خاطر مستأصل بودن آن‌هاست. به عبارت دیگر از مبارزه مستقیم و رودررو با جمهوری اسلامی ایران عاجز هستند و دوم اینکه آن‌ها درصدد کُند کردن روند و نیز براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. این‌ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران روی پای خود ایستاده و به یک نظام الهام‌بخش تبدیل شده آزرده‌خاطر هستند و نمی‌توانند این روند را مشاهده کنند و به همین خاطر از ترور به‌عنوان یک ابزار در جهت ایجاد اخلال برای تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

در سال‌های گذشته همواره ترور فرماندهان و دانشمندان هسته‌ای کشورمان در دستورکار کشورهای غربی قرار داشته است. از نظر آنها اگر این افراد به پیشرفت و توسعه منافع غرب کمک نکنند، عنصر نامطلوب محسوب می‌شوند و برای حذف آن تلاش می‌کنند.

ایکنا- در دومین سالگرد شهادت سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی قرار داریم. در این دو سالی که شهید سلیمانی در میان ما نیستند، شرایط جبهه مقاومت چگونه‌ رقم خورده یا به عبارت بهتر جبهه مقاومت در چه شرایطی قرار دارد؟

بعد از شهادت سردار سلیمانی، صهیونیست‌ها به باریکه نوار غزه حمله‌ور شدند و نتیجه آن عقب‌نشینی و شکست صهیونیست‎‌ها بود، لذا به نظر می‌رسد که مقاومت اسلامی امروز در شرایطی به سر می‌برد که علاوه‌ بر پاسخ به هرگونه تهاجم امکان تنبیه مهاجمان را هم دارد کما اینکه ادامه نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه هم ادامه پیدا کرده و در یمن هم شاهد وضعیت کاملاً تهاجمی و فعالانه مقاومت هستیم.

بنابراین میراثی که از شهید سلیمانی باقی مانده در یک روند مثبت و رو به جلویی پیش می‌رود، البته گرچه مقاومت با چالش‌هایی هم مواجه هست که برخی از این چالش‌ها به خیانت بعضی سران کشورهای عرب بازمی‌گردد. درواقع طرح سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با عنوان پیمان صلح ابراهیمی ازجمله این چالش‌هاست.

ایکنا- حضرتعالی به پیمان صلح ابراهیمی اشاره کردید. با توجه به اینکه امروز دامنه جبهه مقاومت گسترده شده و کارآمدی این جبهه به اثبات رسیده و نیز ماهیت جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی برای همه ثابت شده است. آینده پیمان صلح ابراهیمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است منطق حاکم بر سران رژیم صهیونیستی منطقی نیست که در آن وفاداری به عهدوپیمان جای داشته باشد. کما اینکه پیش از این به برخی کشورهای آفریقایی  وعده‌هایی را دادند و پیمان‌هایی را با آنها منعقد کردند و سرانجامی نداشته که سرنوشت گفت‌وگوی اسلو یکی از آن‌هاست. بنابراین یکی از ادله‌هایی که می‌توان به آن استناد کرد و به جرئت گفت آینده پیمان صلح ابراهیمی با ابهام روبه‌روست به خاطر همین منطق صهیونیست‌ها و سیاست فریبی است که آن‌ها به کار می‌گیرند.

صهیونیست‌ها در حال حاضر تحقیر کشورهایی که با آن‌ها پیمان بسته‌اند را آغاز کرده‌اند و نفع یک‌طرفه را در دستورکار خود قرار داده‌اند. به عبارت دیگر هرجا که منافع رژیم صهیونیستی ایجاب کند دست به هر اقدامی علیه هر کشوری می‌زنند. علاوه بر این جدایی نگاه ملت‌های منطقه از دولت‌هایشان که با صهیونیست‌ها از در سازش درآمده‌اند و نیز شرایط متحول و متغیر حاکم بر منطقه از دیگر عوامل مؤثر بر شکست پیمان صلح ابراهیمی است.

ایکنا- میان مکتب شهیدسلیمانی و مکتب امام راحل چه پیوندی وجود دارد که باعث شده قدرت بازدارندگی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد؟

واقعیت این است، آنچه‌ امروز به‌عنوان مکتب شهید سلیمانی با آن مواجه هستیم و فرمانده معظم کل قوا هم فرموده‌اند که شهید سلیمانی یک فرد نیست بلکه یک مکتب است؛ ترجمان مکتب اسلام ناب، اسلام اهل بیت(ع) و گفتمان انقلاب اسلامی است. شهید سلیمانی شاگرد برجسته این مکتب‌هاست که در پیوند با آن‌ها، مکتب شهید سلیمانی قابل فهم و تفسیر است.

شهید سلیمانی یک موحد، خداباور، مردم‌دار، متدین، انقلابی و جهادی است. این ویژگی‌‎ها همه از آموزه‌های دینی مکتب اسلام ناب و در پیوند با معرفت برخاسته از عقلانیت و معنویت و رشادت نشئت گرفته است.  مجموعه این‌ها در مکتب امام راحل و شهید سلیمانی وجود دارد و این اشتراکات سبب شده تا مقاومت در پهنه جهان اسلام و جهان مظلومان شکل بگیرد.

ایکنا- شهید سلیمانی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی چه ویژگی‌ها و منش رفتاری داشت که سبب شده تا اقشار مختلف جامعه با هر باور سیاسی و مذهبی جذب او شوند؟

واقعیت این است که شهید سلیمانی همواره اصول را در رفتار و موضع‌گیری‌هایش مدنظر قرار می‌داد. همچنین سردار سلیمانی به‌جای تکیه بر فرع بر اصل تکیه داشتند که این ویژگی موجب می‌شد تا مقداری از تفاوت‌ها قابل فهم و مدارا باشد.

از دیگر ویژگی‌های شهید سلیمانی این است که این مرد از سعه وجودی برخوردار بود. این ویژگی به او این امکان را می‌داد که درسطح بسیار بالایی از مدارا همراه با رعایت و وفاداری به اصول قرار داشته باشد. مثلاً در جایی که یک دختر با وضعیت حجاب نه‌چندان مساعد خواستار گرفتن عکس یادگاری با سردار سلیمانی بود، سردار با صدا زدن او و بیان اینکه دخترم مانعی ندارد حاضر به انداختن عکس یادگاری شد تا کمی خود را با سلایق مختلف انطباق دهد؛ درصورتی‌که چه بسا با معیارهای ظاهری از نظر دیگران برایش هزینه هم داشته باشد. درواقع شهید سلیمانی برای جذب دیگران حاضر به هزینه کردن از خود بود.

اینکه شهید سلیمانی در سوریه حضور پیدا می‌کند، هم از آبرو مایه می‌گذارد و هم از جان. لذا امروز نزد ملت‌های منطقه همان قهرمانی است که نزد ملت ماست. ترور سردار سلیمانی توسط کثیف‌ترین و شنیع‌ترین افراد بر محبوبیت شهید سلیمانی و افزایش جاذبه او تأثیر داشته است. در ذهن مردم شهید سلیمانی یک مقتدر مظلوم محسوب می‌شود که توسط ارتش تروریستی آمریکا به شهادت رسیده است.

همچنین مجموعه تأییدهایی که از سوی رهبر معظم انقلاب و گروه‌های ولایی و مقاومت دریافت می‌کرد، بر افزایش جاذبه شهید سلیمانی تأثیرگذار بوده است. ضمن اینکه نوع کاری را که هم انجام می‌داد نیازمند رشادت و شجاعت بود. در رأس همه این‌ها اخلاص شهید سلیمانی بر جاذبه او تأثیرگذار بوده است.

ایکنا- ساده‌زیستی مسئولان یکی از مطالبات عمومی است. درباره سبک زندگی سردار سلیمانی به ما بگویید. این سبک زندگی به چه نحوی بوده که باید مسئولان آن را الگوی خود قرار دهند؟

با توجه به اینکه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس بود، کمتر می‌شد از سبک زندگی او باخبر شد مگر اینکه از نزدیکان شهید می‌بودیم. اما بعد از شهادت سردار سلیمانی سبک زندگی شهید بر همگان آشکار شد.

ساده‌زیستی شهید زمانی آشکار شد که مردم با حضور در منزل او به سادگی خانه و چیدمان آن پی بردند. شهید سلیمانی در زمان حیات خود به راحتی از منزلش در کرمان گذشت و آن را به‌عنوان بیت‌الزهرا(س) هدیه کرد.

سردار سلیمانی با پذیرش تیم محافظتی به شدت مشکل داشت و به راحتی نمی‌پذیرفت که محافظ همراه او باشد و بیشتر تحت فشارها مجبور به پذیرش تیم محافظتی می‌شد. همچنین سردار سلیمانی به غیر از خودروی تولید داخل از هیچ خودروی خارجی استفاده نمی‌کرد. این‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های سردار سلیمانی محسوب می‌شوند که بعد از شهادتشان نمود بیشتری یافت.

سبک زندگی شهید سلیمانی برای مقامات و مسئولان درس‌آموز است. یکی از عوامل جذابیت سردار سلیمانی همین ویژگی ساده‌زیستی و فهم او از آموزه‌های دینی است.

سردار سلیمانی علاوه بر اینکه مرد میدان بود، مرد عمل هم بود. امروزه مشکل ما این است که برخی از آقایان می‌دانند اشرافی‌گری پدیده زشتی است و حداقل هشدار رهبر معظم انقلاب را دریافت کرده‌اند و بازتاب آن را در افکار عمومی کاملاً می‌دانند، اما حاضر نیستند میزان دارایی‌شان را شفاف‌سازی کنند، چون می‌دانند فهم این قضیه برای مردم تولید نفرت می‌کند. متأسفانه مایه تأسف است که قانون شفاف‌سازی اموال مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل وارونه به تصویب رسیده است. یعنی از نظر مجمع اعلام ثروت مسئولان جرم محسوب می‌شود؛ درصورتی‌که باید مجمع از شفاف‌سازی حمایت کند، اعلام اموال مسئولان را جرم تلقی و محکوم می‌کند.

متأسفانه برخی به ساده‌زیستی تظاهر می‌کنند اما سردار سلیمانی ظاهر و باطن زندگی‌اش یکدست و سبک زندگی او قناعت همراه با مناعت بود.

ایکنا- مردم همچنان مطالبه انتقام سخت از بانیان، مسببان و آمران شهادت سردار سلیمانی را دارند. آیا بعد از گذشت دو سال از شهادت سردار سلیمانی همچنان انتقام سخت ادامه دارد؟

بهترین تعبیر از انتقام سخت را سیدحسن نصرالله ارائه کرده است. وی گفته است اگر ترامپ را هم ما بکشیم ارزش آن در مقابل این جنایت به اندازه یک لنگه کفش شهید سلیمانی خواهد بود.

آنچه در عین‌الأسد اتفاق افتاد تنها یک سیلی بود تا به آن‌ها بفهمانیم این روند برایشان هزینه دارد و در واقع نوعی بازدارندگی برای ادامه اقدامات تروریستی دولت آمریکا بود تا دیگر مشابه این اقدام را انجام ندهند و اگر هم احیاناً انجام دهند قطعاً با واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.

انتقام سخت باید در سطوح دیگر هم اتفاق بیفتد و حداقل تمام کسانی‌که در این جنایت نقش مستقیم داشتند باید به سزای عمل ننگین خود برسند. من فکر می‌کنم در قضیه انتقام سخت باید عنصر عقلانیت و منطق اینکه شهید سلیمانی هدفش چه بوده است، در نظر گرفته شود؛ یعنی در راستای هدف شهید سلیمانی باید انتقام سخت صورت بگیرد.

مطالبه انتقام سخت از عاملان ترور شهید سلیمانی به کابوسی برای تروریست‌ها تبدیل شده است. همچنین مصوبه مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان بخشی از انتقام سخت به شمار می‌رود. اما به طور کلی انتقام سخت باید در طیف‌ها و ابعاد مختلف در نظر گرفته شود تنها به یک مورد محدود نیست.

ایکنا- اگر از شهید سلیمانی خاطره‌ای به یاد دارید آن را ذکر کنید.

زمانی‌که معاون سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه بودم، جلسات محدودی را با شهید سلیمانی داشتم. در این جلسات نوع تواضع شهید سلیمانی برای همه ما جالب بود. او در بیان مطلب و اظهارنظر خیلی متانت و تواضع را رعایت می‌کرد.

شهید سلیمانی معمولاً در جمع‌ها خیلی درباره مسائل داخلی اظهارنظر نمی‌کرد، مگر جایی‌که پای یک منفعت راهبردی و مصلحت بزرگ در میان بود. به یاد دارم در یکی از جمع‌ها موضوعی مطرح شد و قرار بود نسبت به آن تصمیمی گرفته شود. سردار سلیمانی سکوت را شکست و گفت که قرار نبود من در این خصوص صحبت کنم اما چون نگرانم در فردای قیامت به خاطر سکوتم بازخواست شوم، باید سخن بگویم.

شهید سلیمانی به‌دلیل تکلیف شرعی خیلی شفاف مسائل را بیان می‌کرد و این بیان شفاف در تصمیم‌گیری‌ها و نظرات جمع تأثیرگذار بود.

یک خاطره دیگری را هم که به یاد دارم این است که یکی از دوستان سوار بر خودروی پراید خود در شهرک حرکت می‌‌کرد که از پشت سر فردی را شبیه به سردار سلیمانی می‌بیند و توقف می‌کند و آن فرد خیلی متواضعانه سوار بر خودروی پراید او می‌شود که راننده بعد متوجه می‌شود واقعا خود سردار است. گرچه خودروی وی از وضعیت مناسبی برخوردار نبود اما سردار سلیمانی سوار بر خودروی او می‌شود و از وضعیت زندگی وی جویا می‌شود. وقتی این افسر جوان از شرایط زندگی خود می‌گوید بلافاصله سردار سلیمانی این شرایط را به من که آن زمان در معاونت سیاسی سپاه بودم، منتقل کرد.

ایکنا- در پایان اگر موضوع وجود دارد که بیان آن را ضروری می‌دانید، بیان کنید.

هرچه مربوط به شهید سلیمانی است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما یک نگاهی وجود دارد که برخی می‌گویند بعد از شهید سلیمانی چه می‌شود. خب امام راحل هم صاحب مکتب انقلاب است که بعد از ایشان مسیر این انقلاب ادامه پیدا کرد. شهید سلیمانی هم فرمانده ارتش مقاومت بدون مرز بود که عزت جهان اسلام و انقلاب اسلامی را دنبال می‌کرد. گرچه شهید سلیمانی در میان ما نیست اما مکتب او همچنان باقی است و تا زمانی‌که این مکتب هست، ان‌شاءالله این راه ادامه خواهد یافت.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha