تبیین سه‌ضلع عاقبت‌بخیری شهید سلیمانی/ خطر شعارزدگی در شناخت مکتب حاج‌قاسم
کد خبر: 4025018
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲

تبیین سه‌ضلع عاقبت‌بخیری شهید سلیمانی/ خطر شعارزدگی در شناخت مکتب حاج‌قاسم

عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران گفت: «اخلاص در روابط قُدسی»، «ولایت‌پذیری استثناناپذیر در روابط سیاسی، اجتماعی و مدیریتی» و «مردم‌داری و خدمت بی‌منت شبانه‌روزی به مردم فارغ از گرایش‌ها و خصلت‌ها و حصارهای اعتقادی، دینی و مذهبی» سه ضلع عاقبت‌بخیری هستند که در شهید سلیمانی در اعلی‌مرتبه جمع شده بودند.

عزیزالله مولوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

عزیزالله مولوی، عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه خون سردار شهید سلیمانی با گذشت دو سال از شهادتش هنوز تازه است و در تشریح چرایی آن، اظهار کرد: این یک سر الهی است و به‌قول مولانا «این عشق الهی است حق لایتناهیست، این عشق الهی است، این شور خداییست» و ریشه شورمندی این شکوه را باید در سیره عملی این شهیدِ ارباً اربا جست‌وجو کرد.

وی با ذکر اینکه حاج قاسم در مکتب عشق الهی و ولایت‌پذیری به مقام سلیمان رسید، ادامه داد: باید مراقب بود که در مواجهه با مکتب شهید سلیمانی گرفتار احساس‌گرایی و تشریفات ظاهری صرف نشویم و در جهت درک باورها و تحقق خواسته‌های آن عزیز سفر کرده حرکت کنیم، در غیر این صورت مکتب سعادت‌آفرین شهید سلیمانی کم‌کم از محتوا تهی می‌شود و خاصیتش از بین می‌رود و دیگر خطری از ناحیه مکتب شهید سلیمانی متوجه قدرت‌های سلطه‌گر و اذناب و عوامل داخلی و خارجی آن‌ها نخواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: یکی از ویژگی‌های فرهنگ دینی و انقلابی ما احساس‌گرایی و متوقف شدن در عاطفه‌ورزی صرف است که می‌توان آن‌را خطر شعارزدگی در فرهنگ دینی هم نامید. برای نمونه در مورد اهل‌بیت(ع) ما معمولاً از بُعد احساسات و هیجانات فراتر نمی‌رویم، اگرچه همین بُعد در جای خود به‌عنوان مقدمه لازم است، اما خطر آنجاست که می‌پنداریم حق مطلب معرفت و محبت آنان را به جا آورده‌ایم. حال آنکه به قول مرحوم مُلا احمد نراقی در مثنوی طاقدیس: «تا سوز دین نگردد دل‌ کباب، دم نگردد گرم ای عالیجناب»، یا به‌قول جناب سعدی: «قدم باید اندر طریقت نه دم، که اصلی ندارد دم بی‌قدم.»

مولوی با ابراز تأسف از اینکه ما کمتر در مورد خواسته‌ها، آرمان‌ها، آرزوهای و رفتارهای مطلوب سردار شهید سلیمانی صحبت می‌کنیم، گفت: در چنین حالتی طبعاً تلاش کمتری در جهت متخلق شدن به اخلاق و متصف شدن به صفات شهید سلیمانی خواهیم داشت لذا به‌جا است که به بهانه دومین سالگرد شهادت، بر روی مدل‌های رفتاری این شهید بزرگوار تمرکز داشته باشیم.

دلایل ماندگاری و عاقبت بخیری شهید سلیمانی

عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران در تبیین دلایل ماندگاری و عاقبت بخیری شهید سلیمانی، تأکید کرد: «اخلاص در روابط قُدسی»، «ولایت‌پذیری استثناناپذیر در روابط سیاسی، اجتماعی و مدیریتی» و «مردم‌داری و خدمت بی‌منت شبانه‌روزی به مردم فارغ از گرایش‌ها و خصلت‌ها و حصارهای اعتقادی، دینی و مذهبی» سه ضلع عاقبت‌بخیری هستند که در شهید سلیمانی در اعلی‌مرتبه جمع شده بودند، این امر را باید راز ماندگاری سردار دانست که با گذشت دو سال از شهادت ایشان هنوز خونش تازه است و هر که در جستجوی عاقبت‌بخیری باشد باید به‌قدر وُسع بکوشد.

مولوی افزود: سردار سپهبد شهید سلیمانی، نمونه عینی انسان مؤمن به خدا و با اخلاص بود، «سردار دل‌ها» بودن نیز دقیقاً ریشه در این خصلت او دارد. جناب حافظ می‌فرماید: «دل نشان شد سخنم تا تو قبولش کردی، آری آری سخن عشق نشانی دارد». تمام ویژگی‌های خدایی بودن را می‌توان در او یافت مؤلفه‌هایی چون داشتن زندگی هدفمند، خشوع در نماز، امانتداری، وفاداری به پیمان، توکل به خدا، پناه دادن به دیگران و یاری کردن مردان خدا، پاکدستی و اطاعت از خدا و رسول(ص) و نپذیرفتن ولایت کافران، جهاد با مال و جان، سختگیری در برابر کافران و مهربانی در قبال یکدیگر و نیز حکم کردن به عدالت را می‌توان در جزء به جزء زندگی این شهید مشاهده کرد. مولوی می‌فرماید: «گر نبودی نوح شیر سرمدی، پس جهانی را چرا برهم زدی؟.»

وی با ذکر اینکه با در نظر گرفتن این ویژگی‌های شهید سلیمانی راز شکوه تشییع‌ جنازه چند میلیونی شهید برملا می‌شود، ادامه داد: شهید حاج‌قاسم سلیمانی انسان وارسته و زاهدپیشه‌ای بود که هیچگاه به دنبال پست و مقام‌های دنیوی نبود و اگرچه می‌توانست با استفاده از موقعیت و جایگاه خود امکانات رفاهی فراوانی را برای خود و خانواده‌اش فراهم کند، اما ساده‌زیستی و نزدیک ماندن به عامه مردم را برگزید. سردار سلیمانی، انسانی بریده از دنیا و گرویده به آخرت بود، حضور پیوسته و مداوم او در میدان جهاد و شهادت حاکی از این است که از دنیا دل کنده بود و تعلقی به دنیا و آنچه در آن وجود دارد، نداشت، بلکه خود را برای حضور در محضر پروردگار از مسیر شهادت آماده کرده بود که خداوند این دعای مخلصانه را به درجه اجابت رساند.

ولایت‌مداری؛ مهم‌ترین شاخص مکتب گرانسنگ شهید سلیمانی

مولوی با تأکید بر اینکه در عرصه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی مهم‌ترین شاخص مکتب گرانسنگ شهید سلیمانی ولایتمندی و ولایت‌پذیری است، گفت: این خصلت نه فقط به حرف و شعار که در میدان عمل و رفتار و در زمان تعارضات و شرایط بحرانی بروز و ظهور داشت، شهید سلیمانی شخصیتی بود که اهمیت جایگاه ولایت فقیه را در جامعه اسلامی به خوبی درک کرده بود و در همه مراحل زندگی مطیع محض ولی‌فقیه بود؛ حقیقتاً اگر مسئولان و مدیران جامعه نیز به این دیدگاه برسند تمام مشکلات کشور اعم از مشکلات اقتصادی قابل حل خواهد شد، واقعیت این است که حل بسیاری از مشکلات در داخل کشور در گرو حرکت در مسیر و اطاعت امر ولی‌فقیه است که نباید تنها در گفتار و سخن توصیه‌های ایشان را بر زبان جاری سازیم بلکه عامل به دستورات و توصیه‌های ایشان باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: حُسن ختام گفت‌وگو را سخنی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قرار می‌دهم که می‌گفت: «والله والله والله از مهم‌ترین شئون عاقبت بخیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد». امید که همه ما از سربازان حاج‌قاسم باشیم و با این مقام به سعادت دنیا و فوز و رستگاری آخرت برسیم.

انتهای پیام
captcha