نیازمند تولیدات اثرگذار رسانه‌ای برای معرفی امام رضا(ع) به جهانیان هستیم
کد خبر: 4020016
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

نیازمند تولیدات اثرگذار رسانه‌ای برای معرفی امام رضا(ع) به جهانیان هستیم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی، تحول و نواندیشی در حوزه رسانه گفت: در شرایط امروز جهان، نیازمند اثرگذارترین تولیدات رسانه‌ای برای معرفی حضرت رضا(ع) به جهان هستیم که این مهم در آستان قدس رضوی با طراحی برنامه‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) در حال تحقق است.

مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از محصولات رسانه‌ای آستان قدس رضوی اظهار کرد: نحوه برخورد و اقدامات حضرت زینب(س) در حادثه عاشورا ارائه یک الگوی رسانه‌ای موفق برای همه دوران‌ها است، چرا که با ایراد خطبه‌های آتشین و روشنگرانه و تبیین حقیقت ماجرای عاشورا، واقعه کربلا را زنده نگه داشته و در واقع رسالت رسانه‌ای خود را به نحو احسن انجام دادند. در واقع، آن حضرت الگوی برتر برای اصحاب رسانه در مقوله تبیین‌گری و جهاد تبیین هستند. به عبارتی انتشار پیام اصلی و حقیقی نهضت امام حسین(ع) را با استفاده از ابزارهای رایج آن زمان به مؤثرترین شکل ممکن انجام دادند و امروز نیز برای تبیین و ترویج سیره رضوی زینب‌وار باید شبانه‌روزی تلاش کرد.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره و اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سه تکلیف مهم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر دوش ما نهاده شده که یکی از ابزارهای مهم برای انجام این تکلیف، استفاده هوشمند از رسانه است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در عصر کنونی با توجه به پیچیدگی‌های مبانی قدرت از جمله رشد روز افزون ارتباطات و فضای مجازی می‌توان گفت امروز رسانه‌ها یکی از مهمترین منابع قدرت محسوب می‌شوند که استکبار جهانی نهایت استفاده را از این ابزار برای تسلط بر جهان می‌کند و متأسفانه برخی دولت‌های استکباری با دروغ، فریب و جنگ روانی، قدرت رسانه را در دست گرفته‌ و در صدد تقویت جبهه باطل و استثمار جدیدی هستند و باید قبول کنیم که در جبهه حق، به دلیل کم‌توجهی به نقش اثرگذار رسانه، از این حوزه عقب مانده‌ایم. با یک نگاه اجمالی به تعداد شبکه‌های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به راحتی این مهم قابل درک است.

رحمتی افزود: از همین‌رو مسئولیت سنگینی بر دوش اهالی و فعالان عرصه رسانه قرار گرفته و بایستی با کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی و با اقدامات ابتکاری و نوآورانه و استفاده از ظرفیت مردمی کار جهادی انجام داد و باید با ابزاری که در اختیار دارند، تکالیفی که در گام دوم انقلاب بر دوششان گذاشته شده است را انجام دهند.

معرفی امام رضا(ع) با ابزار رسانه و تولید محتوای علمی و هنری به جهان

وی بر ضرورت تبیین جایگاه رسانه تأکید کرد و گفت: آستان قدس رضوی با توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی و برنامه‌های میان مدت سه ساله پیش رو، اهتمام ویژه به مقوله رسانه و فعالیت‌های هنری دارد، چراکه ظرفیت منحصر به‌فرد حرم مطهر امام رضا(ع) یعنی قطعه‌ای از بهشت در دستان ماست که باید اوصاف، ویژگی‌ها و پتانسیل‌های بی‌بدیل بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) را با استفاده از زبان هنر و ابزار رسانه و تولید کارهای فاخر به جهانیان معرفی کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به کلامی از حضرت رضا(ع) که اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد، گفت: فراگیری معارف اهل بیت(ع) و تبلیغ آن احیاء امر ائمه معصومین(ع) است و بهترین راه تسخیر قلوب و جذب مردم به‌سوی معرفت معصومین(ع) تبلیغ و گسترش سخنان گهربار ایشان است.

رحمتی تصریح کرد: جهان تشنه علم است و ویژگی بارز امام رضا(ع)، عالم آل محمد بودن ایشان است که باید این ویژگی را به بشریت و جهانیان بشناسانیم و دین اسلام و مکتب تشییع و سبک زندگی رضوی را به دنیا معرفی کنیم. این مهم کاری بزرگ و بسیار اثرگذار است که با استفاده از ابزار رسانه، هنر و نگاه دقیق کارشناسی و علمی امکان‌پذیر است.

وی رأفت و مهربانی را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز حضرت رضا(ع) برشمرد و گفت: باید با اثرگذارترین تولیدات رسانه‌ای، این ویژگی را به مردم دنیا بشناسانیم و با مدد رسانه، عقب‌ماندگی فعلی در این حوزه را جبران کنیم. امروزه همه دنبال برقراری ارتباط معنوی و نیازمند آن هستند و این ارتباط و توسل اگر با امام رئوف برقرار شود شاهد تحولی ماندگار در سبک زندگی انسان‌ها خواهیم بود.

کم‌توجهی رسانه به مقوله وقف و نذر

وی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر رسانه به مقوله وقف و نذر اشاره کرد و افزود: تمامی اتفاقات آستان قدس رضوی بر مدار وقف استوار است، اما متأسفانه در فضای رسانه و اطلاع‌رسانی نسبت به ترویج این مسئله کم‌توجهی شده است، از همین‌رو باید توجه به وقف را با کمک رسانه‌ها تبیین کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این نکته که گره مشکلات مردم به دست خود مردم باز می‌شود، گفت: در هرجایی که مردم پای‌کار بودند و به سنت‌های دینی همچون وقف و نذر و احسان و مشارکت های مردمی روی آوردند، موفق عمل کردیم و بنابراین نباید این سرمایه را از دست بدهیم و تلاش برای ترویج وقف یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه است.

 رحمتی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی برای ترویج و اشاعه فرهنگ رضوی بهره برده و اقدامات شایسته‌ای را در حوزه رسانه رقم بزنیم که در این زمینه برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) و بها دادن به ظرفیت مردمی اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha