نماز؛ نردبان ترقی انسان به سوی تعالی و کمال
کد خبر: 4017948
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
فرمانده سپاه امام رضا(ع) عنوان کرد:

نماز؛ نردبان ترقی انسان به سوی تعالی و کمال

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: نماز نردبان ترقی انسان به سوی تعالی و کمال است، هیچ واجبی به اندازه نماز مورد عنایت قرار نگرفته و معروفی است که از سایر معروف‌ها برجسته‌تر است.

سرتیپ دوم پاسدار سیدهاشم غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سرتیپ دوم پاسدار سیدهاشم غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، امروز 11 آذرماه در اولین همایش استانی «نماز، نماد قدرت و اقتدار معنوی» سپاه امام رضا(ع)، در مجتمع فرهنگی آیه‌ها، اظهار کرد: این همایش‌ها و اجلاسیه‌ها فرصتی است برای تقویت باورها و معرفی ارزش‌ها، پیرامون بزرگترین معروف یعنی نماز است. در حقیقت مقوله‌ای که امروز از ضرورت‌های مهم جامعه ما محسوب می‌شود این است که همه ما بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها، تبیین منزلت و اهمیت نماز را در جای جای جامعه اسلامی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در واقع نماز نردبان ترقی انسان به سوی تعالی و کمال است، هیچ واجبی به اندازه نماز مورد عنایت قرار نگرفته و معروفی است که از سایر معروف‌ها برجسته‌تر است و ما باید به آن تکیه کنیم و با وجود این اهمیت، اگر جامعه ما از نماز فاصله بگیرد حتماً دچار لغزش، انحراف و انفعال خواهد شد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: در حقیقت نماز به عنوان ستون دین تأکید شده است و معیار اصلی سنجش اعمال ما در اعتلای معنویت و تعالی بخشی روح است و به واسطه نماز است که انسان از منکرات فاصله می‌گیرد، اما اگر ما نماز خواندیم و منکرات را انجام دادیم، در این صورت مشخص می‌شود که این نماز تأثیری در زندگی ما نداشته است.

غیاثی اظهار کرد: زمانی نماز ما قبول خواهد بود که ما پس از نماز خواندن و توجه به معانی نماز و خدای متعال دیگر منکری در زندگی و چه بسا در جامعه ما وجود نداشته باشد. اینکه چرا برخی از ما از از نماز خواندن لذت نمی‌بریم، به این دلیل است که نمی‌دانیم چه کاری انجام می‌دهیم و به اهمیت این موضوع پی نمی‌بریم و همواره دقت در معانی نماز و اسرار نماز نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی‌که در نمازهای یومیه خود سوره حمد را می‌خوانیم و از خداوند می‌خواهیم که راه درست را به ما نشان دهند، در حقیقت راه درست این است که ما در مسیر عهد و پیمان خود با خدای متعال ثابت‌قدم بمانیم و اینکه بتوانیم مسیر الهی را در زندگی فردی و اجتماعی، سرلوحه کار خود قرار دهیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) عنوان کرد: ما به عنوان پاسداران حریم ولایت و پاسداران انقلاب اسلامی که براساس نص صریح قانون وظیفه و رسالت پاسداری از این انقلاب و دستاوردهای آن را داریم، اگر بخواهیم پایداری کنیم و مسیری که امام راحل و مقام معظم رهبری، برای ما تبیین کرده و از ما انتظار دارند را عملی کنیم، یکی از موضوعات اساسی و اصلی آن توجه به خودسازی و معنویت خودمان است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: در واقع ما امروز باید تقوای متعارف را در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشیم و اینکه اگر تأکید می‌کنیم، نماز باعث حذف منکرات در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود و اینکه می‌گوییم اگر نماز ما با معرفت نباشد، ممکن است دچار لغزش و خطا شویم، ما را بیشتر با اهمیت و توجه به معانی و دقت در اسرار نماز، آشنا می‌کند.

غیاثی با بیان اینکه اگر عناصر تشکیل‌دهنده، شخصیت‌های معاصر را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اولویت و توجه اصلی آن‎ها به بحث نماز بوده است و همواره بستری که این شخصیت‌های بزرگ را در دامان خود پرورش داده است پدر و مادری بودند که توجه به نماز و قرآن داشتند، اظهار کرد: لذا ما اگر می‌خواهیم از بزرگانی مانند امام راحل و امثال شهید مطهری که دست‌یافتنی هستند و در دوران معاصر ما بودند، تأسی بجوییم، حتماً باید زندگی آن‌ها را به جهت عوامل تشکیل‌دهنده شخصیت معنوی آن‌ها بررسی و مطالعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که من از همه دستگاه‌ها و نهادها، خوب بودن را می‌خواهم، اما از سپاه، عالی بودن را می‌خواهم. در حقیقت عالی بودن در سایه توجه به معنویات و در سایه این است که از خداوند بخواهیم که اقامه نافله شب را به ما عنایت کند، چرا که این مهم در زندگی شخصی، اجتماعی و در نسل ما تأثیر بسیار زیادی دارد و از این‌رو ما باید به عنوان پاسدار انقلاب اسلامی، نافله شب را در زندگی خود مورد توجه قرار دهیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: اگر زندگی شهدا را هم بررسی کنیم به همین نکته می‌رسیم که اگر خداوند متعال رزق شهادت را نصیب آن‌ها کرد در سایه توجه به نماز شب و نمازهای اول وقت و توجه به معانی بلندی بوده است. بنابراین آنچه که ما از خداوند طلب می‌کنیم و انتظار استعانت از سوی خدا را داریم، باید بدانیم که بخشی از آن به تعهد ما بازمی‌گردد که ما مسلمانان و به ویژه پاسداران انقلاب اسلامی، بایستی به تعهدات خود عمل کنیم. لذا از خداوند همواره بخواهیم حال نماز، دعا، قرائت و توجه به مفاهیم بلند قرآن را به ما عنایت کند.

غیاثی عنوان کرد: ما که در این کشور اسلامی آزادانه می‌توانیم در فضای معنوی و امن با خداوند متعال خلوت کنیم و حرف دلمان را در قالب نماز به خداوند بگوییم، ممکن است آن توجه لازم را نداشته باشیم، اما این در حالی است که افرادی در کشورهای غیرمسلمانی باشند که به دین اسلام روی آورده باشند و این واجب خود را در شرایط سختی و با توجه خاصی انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: امروز که در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن قرار داریم، با توجه به فرازهای مقام رهبری که در قالب انتظار از جوانان، جامعه و به ویژه از ما پاسداران مطالبه دارند، بایستی مراقب خود و فرزندانمان باشیم و همواره به این نکته توجه داشته باشیم که خدایی ناکرده اگر نسبت به انجام فرایض واجب بی‌توجه باشیم، در این صورت نباید آنگونه که باید انتظار هدایت از سوی خداوند را داشته باشیم، گرچه که خداوند بسیار مهربان و رحمان است و عنایت ویژه‌ای به مخلوقات خود دارد، اما ما به عنوان یک مؤمن صادق در مقابل انتظاری که از خداوند داریم بایستی توجه بیش از پیش نسبت به فرایض خود داشته باشیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: امروز توجه به برخی از مصادیق در جنگ نرم، مانند فضای مجازی که متأسفانه آمال و آرزوهای بخش قابل‌توجهی از جوانان و نوجوانان ما شده و آن‌ها را از توجه عمیق و انجام فرایض بازمی‌دارد، وظیفه این مراقبت‌ها و راهنمایی‌ها، بر عهده ماست و چه بسا که اگر از فرزندان ما هم مراقبت نشوند، ممکن است که دچار لغزش و انحراف شوند.

غیاثی با تأکید بر اینکه ما باید نسبت به این مهم توجه داشته باشیم و برگزاری این همایش‌ها و اجلاسیه‌ها نیز بایستی ما را بیشتر متوجه به نماز کند، افزود: در واقع فرزندان باید خط قرمز پدر و مادر خود را بدانند و به عنوان یک شیعه و مسلمان اگر آزادی‌های مشروعی برای او وجود دارد، ما به عنوان والدین آن‌ها بایستی این خطوط قرمز و جدی را به آن‌ها نشان دهیم و این کنترل از سوی والدین قطعاً در نسل‌های آینده به باور تبدیل می‌شود، در نتیجه نیز رضایت خداوند را به همراه دارد و در این صورت است که ما و فرزندانمان مورد عنایت و توجه خداوند قائل می‌شویم.

انتهای پیام
captcha