جلسات خانگی قرآن، مصون‌سازی خانواده‌ها در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن است
کد خبر: 4016317
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم مطرح کرد:

جلسات خانگی قرآن، مصون‌سازی خانواده‌ها در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن است

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم در کشور گفت: اگر ما بتوانیم معارف، مهارت‌ها و آموزش‌های قرآنی را در دل خانواده‌ها که نقطه اصلی هجمه‌های فرهنگی دشمنان هستند، بیاوریم و از این طریق خانواده‌ها را بیش از پیش با معارف قرآن آشنا کنیم مسلماً در برابر همجه‌های فرهنگی دشمن مصون خواهند ماند.

 سازمان دارالقرآن کریم حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم، در حاشیه اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به اینکه این اجلاسیه در خصوص نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین است که در حقیقت، رویکرد اصلی این طرح آن است که ما با استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآنی در سراسر کشور بتوانیم جلسات خانگی قرآن را رشد و توسعه دهیم تا هر یک از مؤسسات خانگی حداقل 10 و یا 20 جلسه خانگی را متناسب با مباحثی که در جلسات خانگی وجود دارد مانند قرائت، حفظ و... با رویکرد تربیتی در این جلسات خانگی راه‌اندازی کنند.

وی عنوان کرد: از این‌رو برای اینکه این جلسات خانگی راه‌اندازی شود باید یک‌سری برنامه‌های آموزشی در حوزه مربیان و مدرسین وجود داشته باشد، بنابراین این اجلاسیه بر روی مدرسین تمرکز کرده به گونه‌ای که 500 نفر از مدرسینی که در استان‌ها فعالیت داشتند، شناسایی و به این اجلاسیه دعوت شدند که طی برگزاری این اجلاسیه یک‌سری دوره‌های فشرده آموزشی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که پس از اتمام این دوره آموزشی، طبق دسته‌بندی و سازماندهی که خواهند شد در استان خود نسبت به آموزش مربیان و مطابق با سرفصل‌ها و منابع از پیش تعیین شده به آموزش آن‌ها می‌پردازند.

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم در کشور افزود: در کنار این رویکرد که اصلی‌ترین رویکرد ما در این اجلاسیه بود بحث جلسات مدیران قرآنی و هیئت اندیشه‌ورز بانوان در استان‌ها را هم مورد توجه قرار دادیم و جلساتی را در این راستا نیز برگزار می‌کنیم.

اهمیت و تأثیر جلسات خانگی قرآن

تقی‌پور با اشاره به اهمیت جلسات خانگی که این اجلاسیه نیز با همین رویکرد در حال برگزاری و پیگیری است، اظهار کرد: در واقع یکی از روش‌هایی که پیامبر اکرم(ص) برای پیشبرد اهداف، نشر و بسط اسلام در صدر اسلام پیش‌بینی کرده بودند این بود که در خانه‌ها حلقه‌هایی تشکیل می‌شد که نسبت به آموزش، تبلیغ و ترویج معارف قرآنی اقدام می‌کردند، از این‌رو اگر ما بتوانیم معارف، مهارت‌ها و آموزش‌های قرآنی را در دل خانواده‌ها که نقطه اصلی هجمه‌های فرهنگی دشمنان هستند، بیاوریم و از این طریق خانواده‌ها را بیش از پیش با معارف قرآن آشنا کنیم، مسلماً در برابر هجمه‌های فرهنگی مصون‌سازی صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در حقیقت این جلسات خانگی قرآن به دلیل اینکه حضوری برگزار می‌شود و استاد و شاگرد در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و یک نوع ارتباط چهره به چهره صورت برقرار می‌شود به نوعی باعث می‌شود که حضور استاد توانمند ضمن اینکه نسبت به آموزش‌های قرآن اهتمام دارد می‌تواند پاسخگوی شبهاتی باشد که در ذهن افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان شکل می‌گیرد که همواره این طرح در پیشرفت برنامه‌های قرآنی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم در کشور اظهار کرد: البته که این جلسات خانگی قرآن پیش از این هم وجود داشت، اما از یک انسجام و نظم واحدی وجود برخوردار نبود و به نوعی تشتتی در شکل، ساختار، اجرا و محتوای آن‌ها وجود داشت، اما در این طرح هدف ما این است که هم به لحاظ ساختاری و محتوای متناسب با زیست‌بوم استان‌ها یک انسجام و هماهنگی را ایجاد کنیم که در این مسیر نیاز است مؤسسات و سازمان تبلیغات ورود کرده و یک نظارت کلی و حمایتی از این جلسات داشته باشند تا این جلسات رشد پیدا کنند.

تداوم و استمرار این اجلاسیه در طول سال

تقی‌پور خاطرنشان کرد: در واقع این اجلاسیه برای اولین‌بار است که برگزار می‌شود و بناست که به صورت مستمر برگزار شود و در طول سال نیز ادامه خواهد داشت. پس از این دوره که مدرسین حضور دارند طبق آیین‌نامه‌ای که از پیش تعیین شده و همکاران ما در سازمان تبلیغات استان‌ها توجیه شدند، نسبت به آموزش مربیان اقدام می‌کنند و به موازات این امر نیز در مراکز و موسسات قرآنی، جلسات خانگی قرآن شناسایی می‌شوند و اگر هم وجود نداشته باشند ایجاد می‌شوند و همزمان مربیان در جلسات خانگی نسبت به تشکیل و مدیریت جلسات اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعتاً طی این مسیر توسعه معارفی و معرفتی وجود دارد که ما به صورت مستمر در طول سال هم برای مدرسین و هم برای مربیان اجلاسیه و دوره‌های آموزشی را به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهیم کرد.

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن کریم در کشور تأکید کرد: در واقع نقش سازمان تبلیغات در این راستا بخش حمایتی است، اما اصل این کار به دست مردم است و اکنون افرادی که در این اجلاسیه حضور دارند از مدرسین فعال و نخبه هستند و در حقیقت این افراد از ظرفیت مؤسسات قرآنی مردمی به ما معرفی شدند و به تعبیری ما از ظرفیت مردم در جهت پیشبرد اهداف قرآنی جامعه استفاده می‌کنیم و در این میان تنها وظیفه ما هدایت و ساماندهی کلی است و هیچگونه دخالتی در مقوله اجرای این موضوع نداریم.

انتهای پیام
captcha