روایت الگویی موفق از فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد در روستایی کوچک
کد خبر: 4006857
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۴

روایت الگویی موفق از فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد در روستایی کوچک

فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی که مؤسسه قرآنی «کوثر» در روستای خراجی و سراسر شهرستان کیار انجام داده با گذشت زمان مردم را به حمایت و همراهی با این مؤسسه تشویق کرده است.

خراجی از توابع شهرستان کیار استان چهارمحال‌وبختیاری، روستایی تاریخی با کاروانسراها و آثار تاریخی فراوان است که طولانی‌ترین پُل استان را با قدمتی چندصد ساله در خود جای داده است. اهالی و به‌ویژه دختران و بانوان این روستای ۴۰۰۰ نفری از سال ۱۳۸۵ و با تأسیس مؤسسه مردمی قرآن و عترت(ع) کوثر فعالیت نظام‌مند و مداومی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و مذهبی دارند و توفیقات درخشانی در زمینه حفظ قرآن کریم و نیز صحیح‌خوانی کسب کرده و آموزش‌های تخصصی خوبی را در مباحث تفسیر و تدبر، سبک زندگی اسلامی، فرزندپروری و غیره پشت سر گذاشته‌اند.

زهره میری، مدیر و مؤسس این مجموعه از نخبگان قرآنی استان، قاری، حافظ کل قرآن کریم و دارای سطح ۳ تحصیلات حوزوی است که با خوش‌فکری و تکیه بر ظرفیت مردمی و همراه ساختن عامه مردم روستا با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه‌ و نیز همکاری و تعامل گسترده با دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان طیف وسیعی از مخاطبان را نه‌ فقط در روستای خود بلکه در سراسر شهرستان از خدمات مؤسسه بهره‌مند ساخته است. برای آگاهی از فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی ایکنای چهارمحال و بختیاری، گفت‌وگویی با مدیر مؤسسه که سابقه‌ای طولانی در تدریس و داوری نیز دارد، داشته است که در ادامه می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ در چه سالی موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

حفظ قرآن را در سال ۸۵ در جامعةالقرآن شهرکرد آغاز کردم و در سال ۸۹ موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم که پس از آن در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن شرکت و مدرک معادل لیسانس علوم قرآن و حدیث را اخذ کردم. در کنار این مهم، دوره‌های داوری حفظ و داوری تجوید را نیز پشت سر گذاشتم و در مسابقات مختلف به داوری مشغول هستم. در زمینه قرائت تحقیق نیز دوره‌ها را تا سطح ۴ پیش رفته‌ام. پس از نائل شدن به حفظ کل قرآن کریم تصمیم گرفتم به تحصیلات حوزوی بپردازم که توانستم در مدرسه علمیه تخصصی معصومیه(س) شهرکرد تحصیلات تکمیلی سطح ۳ در رشته تفسیر قرآن کریم را بگذرانم و در حال حاضر به‌عنوان مدرس حوزه علمیه نیز مشغول فعالیت هستم. همچنین تدریس حفظ و قرائت در مؤسسه کوثر و دیگر مراکز قرآنی استان از دیگر  فعالیت‌هایم است.

ایکنا ـ در خصوص فعالیت‌های قرآنی مؤسسه «کوثر» خراجی توضیح دهید.

این مؤسسه آموزش‌های خود را با حفظ قرآن آغاز کرد و در طی ۱۵ سال فعالیت، حافظان بسیاری تربیت کرده است و خوشبختانه به‌ مدد توفیق حافظان قرآن مؤسسه قرآنی کوثر در آزمون قرآن و عترت(ع)، طی چندین سال متوالی جزو سه مؤسسه برتر در این آزمون معرفی شده است. مؤسسه همچنین در برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت مربی حفظ در شهرستان فعال است. علاوه بر حفظ قرآن، آموزش رشته‌هایی چون مفاهیم، روخوانی و روانخوانی، قرائت سطح یک تا چهار، تجوید و نیز تفسیر قرآن کریم در مؤسسه قرآنی کوثر خراجی به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود و گستره این فعالیت‌ها باعث شده است که این مؤسسه با وجود آنکه در روستا مستقر است به‌عنوان کانون و مرجع فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) شهرستان کیار شناخته شود و پذیرای قرآن‌آموزان از شهرها و روستاهای دیگر باشد. این مؤسسه قرآنی همچنین همکاری خوبی با دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان دارد و تمامی دختران دانش‌آموز علاقه‌مند به فراگیری قرآن مخاطبان مؤسسه هستند. در مؤسسه قرآنی کوثر طرحی با عنوان استعدادیابی در مدارس سراسر شهرستان اجرا و استعدادهای درخشان قرآنی را شناسایی و معرفی کردیم که این افراد در دوره‌های آموزشی مؤسسه شرکت کردند و سطح خود را ارتقا دادند، جمعیت بسیاری از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی مشمول این طرح شدند؛ نتیجه این اقدام، درخشش دانش‌آموزان شهرستان در مسابقات قرآن، عترت(ع) و نماز بود که تعدادی از آنان برگزیده استانی شدند و به مرحله کشوری راه یافتند.

ایکنا ـ تعامل مؤسسه کوثر و دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهرستان‌ها باشد، ایده این کار از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

به‌ عنوان داور مسابقات دانش‌آموزان همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش دارم. از بدو تأسیس مؤسسه و برگزاری کلاس‌های قرآنی در ایام تابستان برای دانش‌آموزان، تعامل با مجموعه آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه دارالقرآن آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی در این راستا دارد و کارشناس این مرکز نیز تأکید داشت که به‌ویژه دانش‌آموزان مستعد قرآنی از آموزش‌های این مؤسسه بهره‌مند شوند. کسب نتایج خوب قرآن‌آموزان روستای خراجی در مسابقات دانش‌آموزان باعث شد که به پیشنهاد دارالقرآن آموزش و پرورش، تمامی دانش‌آموزان مستعد شهرستان تحت پوشش آموزش‌های مؤسسه قرار گیرند، لذا نفرات برگزیده مدارس سراسر شهرستان با مؤسسه در ارتباط قرار گرفتند.

همچنین با درخواست خانواده‌ها و برای جذب بیشتر دانش‌آموزان در کنار کلاس‌های قرآن، به‌ویژه در ایام کرونایی و آموزش مجازی مدارس، کلاس‌های تقویتی در برخی دروس مانند ریاضی و علوم و ... برای دانش‌آموزان مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی برگزار می‌شود تا تعامل پایدار با دانش‌آموزان حفظ شود تا بتوانیم حضور و رفت و آمد آنان را به محیط قرآنی مؤسسه حفظ کنیم.

ایکنا ـ برای عموم بانوان روستا چه برنامه‌ها و آموزش‌هایی در مؤسسه کوثر ارائه می‌شود؟

علاوه بر آموزش عمومی قرآن در حوزه روخوانی و روانخوانی و تجوید و غیره، دوره‌های سبک زندگی قرآنی و اسلامی با حضور اساتید برجسته استان برای بانوان روستا برگزار می‌شود. همچنین تا پیش از شیوع کرونا جلسات جزء‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با استقبال گسترده بانوان در مؤسسه برگزار می‌شد. برخی برنامه‌ها مانند اطعام نیازمندان در روز عید غدیر به یک فرهنگ در روستا تبدیل شده است که هر ساله به‌صورت خودجوش توسط بانوان قرآن‌آموز مؤسسه اجرا می‌شود. در مناسبت‌های مختلف مذهبی برنامه‌هایی در راستای تعظیم شعائر دینی با همت بانوان قرآنی و با محوریت مؤسسه قرآنی کوثر برپا می‌شود که در ایام کرونایی این برنامه‌ها محدود شده است. نظیر این برنامه‌ها برای دانش‌آموزان و توسط خود آنان برگزار می‌شود، یعنی از دانش‌آموزان می‌خواهیم که صفر تا صد برگزاری برنامه‌ها را به دست بگیرند تا تعامل دانش‌آموزان با مؤسسه بیش از پیش تقویت شود. همچنین جلسات و دورهمی‌های چهره به چهره با دانش‌آموزان قرآنی مؤسسه در دستور کار قرار داشته و فضای دوستانه‌ای ایجاد می‌شود تا دانش‌آموزان به بیان سؤالات و دغدغه‌های خود بپردازند.

ایکنا ـ تعامل مؤسسه کوثر با دیگر مراکز فرهنگی فعال در روستا و شهرستان چگونه است؟

به‌ عنوان رئیس جمعیت بانوان فرهیخته شهرستان توانستم با همکاری بهزیستی کارگاه‌هایی را با موضوع فرزندپروری و تربیت صحیح و روابط زوجین برگزار کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب خانواده‌ها مواجه شد. همچنین با همکاری نیروی انتظامی و دعوت از کارشناسان این مجموعه دوره‌هایی برای آشنایی خانواده‌ها با آسیب‌های اعتیاد به‌ویژه اعتیادهای نوظهور و نیز سواد رسانه و فضای مجازی برگزار شد. دوره‌های تخصصی مشاوره تحصیلی نیز برای دانش‌آموزان برگزار شد که برای این امر از همکاری دانش‌آموختگان رشته روانشناسی که از اهالی روستا هستند، بهره‌مند شدیم. فعالیت مجموعه قرآنی باید متنوع بوده و طیف گسترده‌ای از مخاطبان از اقشار مختلف مردم را پوشش دهد که این مهم در سایه همکاری و تعامل خوب مجموعه‌های قرآنی با تمامی ممموعه‌های فرهنگی و اجتماعی محقق می‌شود و این رویکرد در مؤسسه قرآنی کوثر دنبال شده است.

ایکنا ـ هزینه‌های جاری مؤسسه قرآنی کوثر چگونه تأمین می‌شود؟

این مؤسسه با حمایت هئیت امنای مسجد روستا در بخشی از مسجد که سالنی وسیع را شامل می‌‌شود، مستقر است و تمام فعالیت‌های آموزشی و کارگاه‌ها و برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی در این سالن برگزار می‌شود. تمامی تجهیزات و وسایل نیز با کمک اهالی روستا تهیه شده است و مردم در اداره امور جاری این مؤسسه سهیم هستند. همچنین تا پیش از شیوع کرونا، جلسات خانگی ختم کل قرآن کریم به‌ صورت هفتگی با تلاوت یک جزء از قرآن در منازل اهالی روستا برگزار و در پایان هر جلسه یک مبحث تفسیری کوتاه و کاربردی به حضار ارائه می‌شد.

در مؤسسه قرآنی کوثر الزامی برای اخذ شهریه وجود ندارد و شهریه اندکی که دریافت می‌شود صرف تهیه جایزه برای قرآن‌آموزان است. شاید یکی از دلایل حمایت مردم از فعالیت‌های مجموعه این است که در قبال ارائه خدمات مبلغ کلانی از قرآن‌آموزان دریافت نمی‌کند؛ چه بسا اگر برای دریافت مبالغ کلان اصرار می‌کردیم، حمایت مردمی را از دست می‌دادیم. ضمن اینکه مؤسسه قرآنی کوثر همکاری خوبی با مؤسسه خیریه امام رضا(ع) دارد و اهتمام و همت این مرکز و نیز هیئت‌امنای مسجد روستا برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در روستا بسیار ارزشمند است.

ایکنا ـ با توجه به مجازی شدن اکثر فعالیت‌ها در ایام کرونایی، مشکلات مؤسسه و قرآن‌آموزان در این خصوص چیست؟

با توجه به محدودیت‌های کرونایی و غیرحضوری شدن آموزش‌ها، چندین گروه مجازی از قرآن‌آموزان رده‌های سنی مختلف تشکیل شد که به‌ دلیل مشکل سرعت اینترنت و اتصال به آن و نیز نداشتن تجربه در برگزاری کلاس مجازی، کلاس‌ها به‌صورت آفلاین برگزار می‌شد و مباحث تکمیلی و نظارت بر تکالیف و سایر امور به‌ صورت تلفنی به قرآن‌آموزان ارائه می‌شد. با گذشت زمان و افزایش سطح آگاهی مربیان و قرآن‌آموزان و نیز استفاده از تجارب مؤسسات موفق در حوزه آموزش مجازی، کلاس‌ها در حال حاضر آنلاین ارائه می‌شود؛ در آن دوران چه خوب بود که دوره‌هایی برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای مربیان قرآن از سوی نهادهای متولی برگزار شود.

ایکنا ـ نتایج و خروجی اقدامات و فعالیت‌های قرآنی مؤسسه کوثر تا چه اندازه در روستا مشهود است؟

خروجی کار، حمایت صفر تا صد مردمی از فعالیت‌های مؤسسه است. مردم زمانی که در جایی کار خوب را ببینند و بپسندند قطعاً وارد صحنه می‌شوند و به حمایت می‌پردازند. اقدامات قرآنی و فرهنگی خوبی که مؤسسه کوثر در روستای خراجی و سراسر شهرستان انجام داده است با گذشت زمان مردم را نیز با این فعالیت‌ها همراه کرده و انس و علقه مردم با قرآن کریم و مشاهده تأثیر آموزش‌های این مؤسسه بر فرزندانشان آنان را به حمایت و همراهی با مؤسسه تشویق کرده است. مردم نتیجه و خروجی کار مؤسسه را در ساحت‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی و به‌ویژه در قرآنی‌شدن فرزندانشان شاهد هستند. بارها پیش آمده که مادران مراجعه می‌کنند و می‌خواهند که نکاتی را به فرزندشان در جلسات و دورهمی‌های چهره به چهره تذکر و آموزش بدهم، چرا که معتقدند این جلسات تأثیرات تربیتی فراوانی را بر فرزندشان داشته است.

ایکنا ـ  و کلام پایانی...

اگرچه مؤسسه قرآنی کوثر به‌ مدد حمایت مردمی توانسته به توفیقات خوبی در راستای آموزش و ترویج قرآن کریم و تعظیم شعائر دینی دست یابد و به‌ خوبی در میان مردم جایگاهش را یافته است اما می‌طلبد که مسئولان نیز حمایتی نظام‌مند از این دست مؤسسات و مراکز قرآنی فعال داشته باشند تا بتوانند جامعه مخاطب خود را گسترش دهند؛ چه بسیار برنامه‌ها و ایده‌هایی که به‌دلیل نبود اعتبارات از اجرایی شدن باز می‌مانند و اگر حمایت خوب و مؤثری انجام شود، قطعاً دست مدیران مؤسسات بازتر است و فضا و بستر برای انجام کارهای مؤثرتر و بزرگ‌تر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha